Seat Leon CUPRA. SOLD!!

Laat hier je (andere) niet MINI trots zien.
maus105
Bonkey

Seat Leon CUPRA. SOLD!!

19 jan 2012, 19:04

Even een intro waarom de golf nu weg is.....
Toen ik het topic opende heb ik nog even getwijfeld of ik dit verhaal wel wilde vertellen.
Ten eerste omdat ik er niet trots op ben en ten tweede omdat waarschijnlijk iedereen zijn mening of verhaal wel klaar heeft. Toch hiervoor gekozen omdat het een auto forum is en misschien kunnen mensen leren van mijn gemaakte fout.
Waarschijnlijk denk je op dit moment WTF is er gebeurd

Het verhaal:
In de kerstvakantie kwam ik op het briljante plan om een keer te gaan proef rijden in een Golf VI GTI. Aangekomen bij de dealer word natuurlijk je auto getaxeerd en zo ook de mijne.
Toen de verkoper samen met de manager terug kwam met een nogal serieuze blik dacht ik bij mezelf “o jee wat heb ik fout gedaan”. De bewuste manager vertelde dat er een probleem was.

"De auto is ingevoerd..” Ja duss... De man vertelde me dat de BPM veel te laag was. Bij mij ging er geen lampje branden en vroeg de manager wat dat dan betekende.
Hij zei dat hij het niet leuk vond om te zeggen maar de VW is waarschijnlijk een schadeauto geweest toen hij werd ingevoerd!!! Op dat moment dacht ik even dat de grond onder me wegzakte!
Hoe kon ik zo stom zijn om dat niet te zien!! Natuurlijk reed ik dezelfde dag nog naar het bedrijf waar ik hem gekocht had om verhaal te halen. De eigenaar daar was niet aanwezig dus vertrok ik weer.
Toen kwam de kerst dus alles was dicht. De dag na kerst was ik bij mijn ouders thuis en me vader zei dan gaan we kijken of ze er hier ook op uit komen bij de VW dealer.
Zodra ik interesse in een auto getoond had en mijn auto gecontroleerd werd kwam binnen 5minuten naar boven dat er iets niet klopte.. Hun kwamen op hetzelfde uit.

Dezelfde middag weer terug naar het bewuste bedrijf en de eigenaar was er nu wel. Het verhaal voor gelegd en hij vertelde dat hij dat niet wist en dat hij hem ook bij een bedrijf vandaan had.
Ik ben toen naar een schadebedrijf geweest die hem hebben na gekeken. Zei zeiden dat ze niks konden zien. Waarschijnlijk is mijn Golf dus ingevoerd met een tegentaxatie waarbij ze schadebumpers op de Golf hebben gezet, toen hem ingevoerd hebben en daarna weer alles hebben terug gezet.
Het uiteindelijke verhaal komt waarschijnlijk nooit naar boven maar ergens heeft er iemand veel geld verdiend. Mijn gevoel bij de auto was natuurlijk weg en na een boos gesprek bij de bewuste garage zou ik compensatie geld krijgen. Maar ja, daar zou het gevoel bij de auto niet van weggaan voor mij!
Daarom heb ik besloten een andere auto te gaan kopen waarbij de bewuste garage mij compensatie geld zou geven en de Golf terug innemen. Aangezien het potje voor de auto al aardig opgespaard was omdat ik niet echt wat vond om aan de Golf te veranderen en de compensatie kreeg kon ik best leuk gaan shoppen.
Vandaar de keuze om een VI GTI te gaan zoeken. Daar kwam ik na wat proefritjes en overleg eigenlijk achter dat een GTI(met mijn wensen) net even boven het budget lag. Teveel krasjes of te weinig opties. De bewuste garage vroeg of ik een keer wilde rijden in een Seat Leon Cupra die bij hem stond.
Deze Leon had 365pk! Echt een fantastische auto en wat een power in dat ding. Eigenlijk waren we het er wel snel over eens dat het die zoiezo niet zou worden omdat dat gewoon veel teveel power is voor een voorwielaangedreven auto. En dan "is een Leon iets voor mij?!"

Het is een auto die ik wel mooi vind maar nooit echt naar gekeken had. Na die proefrit toch maar is langs een Seat dealer gegaan om er nog is een te bekijken. Bij de Seat dealer stond een nieuw type Leon Cupra, tweedehands met alles erop en eraan. Alleen stond de prijs er niet op omdat hij net binnen was.
De auto was van een man geweest in de 50 die altijd Seat gereden had en een echte liefhebber was. Hij had deze in 2009 besteld met alle denkbare opties die je je kon wensen. Na een proefrit waren we eigenlijk gelijk verkocht.

Als ik kritisch ben is de VI GTI net wat strakker afgewerkt. Het motorblok is hetzelfde als in de GTI 2.0TSI 240pk. Alleen de Seat haalt hogere waardes van 0-100 en het koppel ligt ook hoger. En dat merk je!
De Leon reageert veel feller en aggresiever op het gas. Bochten kun je net wat dieper en harder in. De wegligging van de Leon is veel stugger en naar mijn mening beter als de GTI. Als de GTI de perfecte schoonzoon is dan is de leon zijn aggresieve broertje .

Buiten dat was hij afgeladen met opties en het navigatiesysteem is zelfs hetzelfde als die van een Golf, alleen met een Seat opstartscherm.. Kortom deze moest het worden.
Na wat overleg onderling met de Seat dealer en met het bedrijf waar ik de Golf gekocht heb, zijn we eruit gekomen. Al met al best een zwaar verhaal waar ik wel wat nachtjes van wakker gelegen heb!

Uiteindelijk gaat het toch weer goed komen en trek ik me lering hier gewoon uit voor de toekomst.
Sommige levenslessen zijn hard en kosten geld en dit was er eentje van
Daarom wil ik mensen die dit lezen mee geven dat je goed de BPM moet controleren als je een ingevoerde auto koopt.
Dit moet ongeveer 1/4 van je auto zijn. Bij mij was dit ongeveer 1/10. Ik heb mijn buik wel een beetje vol van Duitse auto's en daarom voor mij van nu af alles lekker origineel Nederlands en alles controleren voordat ik iets koop!
Laatst gewijzigd door maus105 op 28 okt 2013, 19:52, 25 keer totaal gewijzigd.
maus105
Bonkey

19 jan 2012, 19:05

Seat leon cupra "R"
Kleur: Candy white
2.0 TFSI fabriek af op 265pk afgeleverd.
Dit heeft de vorige eigenaar bij de koop laten doen. Hij heeft dus op papier 240pk, maar het vermogen van een cupra R.
Orgineel Nederlandse auto en dealer onderhouden

Interessante opties binnen:

-Volautomatische climatronic
-Leren sportstoelen met cupra logo
-Coming/leaving home functie
-Seat media system 2.0 met bluetooth en DAB
-Rns310 touchscreen navigatie
-Navigatie tevens zichtbaar op tellerpaneel
-Cupra tellerplaten
-Centraal geplaatste toerenteller
-Schakelindicator
-Electrisch zonnedak
-Mtf cupra stuurwiel met afgevlakte onderkant en rode stiksels
-Cupra mattenset
-Alu pedalenset
-Ramen voor en achter electrisch
-Regen en lichtsensoren
-Cupra schakelpook met rode stiksels
-Usb/aux aansluiting
-Donkere dakhemel

Interessante opties buiten:

-Achterlichten met LED techniek
-Getint glas
-Mistlampen met bochtfunctie
-Parkeersensoren voor/achter
-Remklauwen in rood
-Spiegelkappen zwart
-Alarm
-Cupra sportonderstel
-Bi xenon verlichting met koplampsproeiers
-Gewrapped zwart dak
-Cupra voor en achterbumper
-Cupra sideskirts
-Cupra achterspoiler
-Cupra R logo's
-Front diffusor
-18" new orion velgen met pirelli p zero rosso banden
-Afneembare trekhaak :lol:

Toekomst wensen:
-Genieten!! 8)
-Verlagen
-19" zwarte Potenza velgen

Toekomst droomwensen:
-Milltek uitlaatsysteem "R32 style"
-Bijbehorende achterdiffusor

Hier twee foto's van toen ik de proefrit maakte. Niks speciaals maar dan hebben jullie een beetje beeld. Betere foto's volgen uiteraard!

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door maus105 op 19 jan 2012, 20:12, 4 keer totaal gewijzigd.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 jan 2012, 19:09

pff, wat een verhaal Maurice! Maar gelukkig goed afgelopen. Gefeliciteerd met je Leon en ik ben benieuwd naar de foto's!
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
wall-e
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 jan 2012, 19:16

Leon, oude bekende van mij :mrgreen: dikke bak 8) Maar wat een verhaal iid, toch nog netjes geregeld als ik het zo lees. Benieuwd naar je foto's
Afbeelding
R53 Chili, Koni FSD coils, Eibach Springs, Milltek catback, 15% cravenspeed pully, BAR software custom, GRS intercooler, Full Aero, Zimmerman disks, Green Stuff pads, JCW Sparks, DaveF CAI, nice and shiny metal pedals,
Rickster
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 jan 2012, 19:24

Nogmaals gefeliciteerd :D

als je compensatie krijgt van zo'n bedrijf denk ik eigenlijk dat ze er wel vanaf wisten..
mooi dat het goed gekomen is

spreek je snel
MCS
Mod virus alert!
Mod virus alert!

19 jan 2012, 19:27

Het is trouwens heel normaal in invoerland Nederland om een een auto te strippen voor je hem gaat invoeren. je haalt alle dure opties eruit en invoeren die auto. Dat kan je nogal wat euries aan BPM schelen. overgens betekent dat niet automatisch dat je een schade auto hebt gehad. een kennis van mij doet dit regelmatig met auto's uit het buitenland.

Veel plezier met je Seat Leon Cupra!! :mrgreen:
GreyCooperS
Forum Junky

19 jan 2012, 19:34

Damn..das idd een lullg verhaal zeg...en of die nu wel of geen schade heeft gehad (je hebt er tenslotte nooit wat van gemerkt, dus hoeft op zich niet erg te zijn als je het van te voren zou weten) kan ik me voorstellen dat in jou geval je, je genaaid voelt en het fijne gevoel bij je auto weg is...

Maar zoals gezegd, toch redelijk netjes opgelost en je hebt weer een nieuw speeltje..zo zie je maar dan niet modden, maar sparen zo gek nog niet is :mrgreen:

Dus..congrats met je nieuwe ride!! waneer issie er?
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go

2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: De opvolger....

19 jan 2012, 19:40

Dat met die BPM is inderdaad zeer gebruikelijk, zelfs zonder schade-onderdelen te monteren. Ik las vanmiddag nog over iemand die 10k BPM minder had afgetikt op een M3 na een tegentaxatie.
maus105 schreef:Alleen de seat haalt hogere waardes van 0-100
Had ik toch anders verwacht! :mrgreen:
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 jan 2012, 19:41

Zo, pittig verhaal inderdaad! Gelukkig ben je er zo doende best goed af gekomen ;)

Heel veel plezier met de Seat, wanneer staat ie voor de deur, en kunnen wij foto's verwachten?? :D :P
maus105
Bonkey

19 jan 2012, 20:04

Ik heb allemaal beeld bij het boven genoemde over bpm alleen dan liever niet met mijn geld. En zoals al eerder vermeld iedereen zal er een mening over hebben. Ik heb besloten de auto in te ruilen en van nu af aan alleen orgineel Nederlandse dealeronderhouden auto's te kopen. Wat een ander zijn mening daarover is laat ik in het midden en respecteer ik net zo goed :wink:
Dat is tevens het laatste wat ik er over zeg want ik ben er wel een beetje klaar mee :lol:

Foto's en optielijst geplaatst! 8)
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 jan 2012, 20:07

mooie bak Maurice, vind de Leon een stuk meer karakter hebben dan de Golf. Heel veel plezier ermee man!
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
maus105
Bonkey

Re: De opvolger....

19 jan 2012, 20:10

MartijnGizmo schreef:
maus105 schreef:Alleen de seat haalt hogere waardes van 0-100
Had ik toch anders verwacht! :mrgreen:
Ik ook en ik ben echt een VW liefhebber, maar de seat is echt een stuk rapper! Zoals vermeld is
de golf beter afgewerkt alleen VW heeft een optielijst van 20.000 jammer genoeg.
Tevens zie je cupra's minder rijden dan GTI's. En dat maakt het toch wat exclusiever.
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 jan 2012, 20:35

Hij haalt dus een lagere waarde... ;)
maus105
Bonkey

19 jan 2012, 20:38

:lol: Ja als je het zo ziet wel.
GeoBem007
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 jan 2012, 20:43

No offence, Maurice.. Maar ik heb even je verhaal uitgetypt met een paar extra leestekens en witspaties :mrgreen:

Al bij al ben je eigenlijk er nog goed uitgekomen, toch? Je hebt een dikke dikke ride en eigenlijk heb je er niet meer voor betaald?

Nooit fan geweest van Seat, zal het wrs ook nooit worden maar jij bent duidelijk een gelukkig man nu, dus dat is perfect!

EDIT: geen zin dat het hier 2x staat dan ;)
Laatst gewijzigd door GeoBem007 op 19 jan 2012, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Bevriende rides, je andere ride”