Welke velgen voor runflat banden?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Bartman
One wheel wonder
One wheel wonder

Welke velgen voor runflat banden?

23 jan 2012, 21:41

Bij mijn weten heb je voor runflat banden ook speciale velgen nodig die geschikt zijn voor dit type band. Zal ermee te maken hebben dat de hiel van de band er niet naar binnen af kan lopen, denk ik.

Ik begrijp dat er onder mijn Mini r98 velgen zitten. Voor zitten er runflats op, achter normale banden. (Dus bandenplak/compressorsetje maar achterin gegooid :? )

Zijn deze velgen geschikt voor runflat banden?

Afbeelding
Vet fun zo'n Cooper-S!!
speedy
NMC Legend
NMC Legend

23 jan 2012, 21:44

Je hebt geen speciale velgen nodig voor runflat banden :wink:
Die velgen die je laat zien worden affabriek geleverd met runflat :wink:
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 jan 2012, 21:44

wat ik heb begrepen kunnen runflats om alle velgen, aangezien het vooral de wang van de band is die het tot een runflatband maakt.

Velgen zullen wellicht deels meespelen, misschien dat je er dan 5km langer mee door kunt rijden, maar daar zit het verschil hem niet in. Aangezien ik m'n info van een bandenboer met zeer veel ervaring (zelfs bekroond door Autovisie) heb ga ik ervanuit dat die info klopt :D

Dus no worries, gewoon runflats omheen slingeren.
Bartman
One wheel wonder
One wheel wonder

23 jan 2012, 22:39

Great!
Bedankt vooor de antwoorden.
Er zit nog zo'n 3,5mm op dus het kan nog even. Zijn wel wat gecupt, dus maken wat meer lawaai. Ik zit te denken om de wielen te wisselen om ze sneller op te slijten. De runflats die nu voor zitten zijn nog vrij vers (7mm) Het lijkt me niet leuk as ik straks in een keer 4 nieuwe banden moet kopen. :shock:
Vet fun zo'n Cooper-S!!
KoenM
Enthousiast
Enthousiast

23 jan 2012, 22:45

Maar even de vraag in dit topic stellen..

Onder de mini van mijn moeder zouden RFT banden moeten liggen, echter zitten er Non runflat banden onder..
Hij is nieuw gekocht, en het zijn nog de originele banden.
Wordt dit door de dealer gedaan omdat Non RFT voor een betere wegligging zorgen?
Marcel Always Open
Cabrio-King

23 jan 2012, 22:46

@Bartman

je moet sowieso zorgen dat je beste profiel op de achteras zit. Anders breekt de achterkant uit bij een noodstop en dan ga je echt heel vervelende rekeningen van je dokter krijgen.

Alles onder de 4.0 mm is al APK afkeur, en je zult het ook al merken tijdens het rijden in de regen.

@KoenM
Niet alle Minis hebben standaard Runflat banden. Er zijn er , vooral degene van 15-inch standaardvelgen, die gewone nonrunflat banden hebben, affabriek. Sterk afhankelijk van uitvoering, optiepakketten etc.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Bartman
One wheel wonder
One wheel wonder

23 jan 2012, 23:03

Hoi Marcel,
Meeste profiel achter, ben ik het helemaal mee eens. (Meeste bandenboeren trouwens niet, maar ja die geloven ook nog steeds dat stikstof beter is (voor HUN portemonee ja))

APK afkeur is 1,6mm (zitten ook de slijtagenokjes in je band op), maar verder afslijten als 2mm is echt niet aan te raden als je niet 100% zeker weet dat je 100% droog weer hebt.
Vet fun zo'n Cooper-S!!
wanders
Enthousiast
Enthousiast

23 jan 2012, 23:24

bij een run-flat velg zijn de randen aan de binnenkant wat hoger om de band beter op zijn plek te houden als die leeg is..

is niet noodzakelijk voor run-flat banden maar zorgt er voor dat je met een lekke band bv harder door een bocht kan zonder dat ze band over het velgbed schuift..
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 jan 2012, 08:46

KoenM schreef: Wordt dit door de dealer gedaan omdat Non RFT voor een betere wegligging zorgen?
Non-RFT rijden comfortabeler, wat zachter.. RFT rijden sportiever, strakker.. dus ´beter´ is een relatief begrip! :wink:
speedy
NMC Legend
NMC Legend

24 jan 2012, 08:50

En non runflat zijn goedkoper :D ook niet onbelangrijk :mrgreen:
Gecupte banden zou ik niet op kunnen rijden want irriteer mij enorm aan geluid ....
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 jan 2012, 09:26

Marcel Always Open schreef:@Bartman

Alles onder de 4.0 mm is al APK afkeur, en je zult het ook al merken tijdens het rijden in de regen.
Kleine, maar niet onbelangrijke, correctie:

vanaf 2,5mm is een adviespunt op het APK formulier (dus advies om de band te vervangen)
vanaf 1,6mm is het APK afkeur!

Meestal worden banden van 4mm of minder vervangen voor aflevering (bij MINI Next zeker) maar ik krijg de indruk dat je de S zonder garantie hebt gekocht.
KoenM
Enthousiast
Enthousiast

24 jan 2012, 16:49

Shag schreef:
KoenM schreef: Wordt dit door de dealer gedaan omdat Non RFT voor een betere wegligging zorgen?
Non-RFT rijden comfortabeler, wat zachter.. RFT rijden sportiever, strakker.. dus ´beter´ is een relatief begrip! :wink:
Aha, ik dacht dat non rft meer grip had, en ook nog eens comfortabeler was.. ;)
Weer wat geleerd dus :)
Marcel Always Open
Cabrio-King

24 jan 2012, 20:40

i'm sorry
had 4 mm in gedachten ... niet dus. Persoonlijk vind ik het onder de 4mm al onveilig worden in regenachtige seizoenen.
Gr, Marcel
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 jan 2012, 21:46

nee, dan wordt het pas leuk Marcel :mrgreen:
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Marcel Always Open
Cabrio-King

24 jan 2012, 23:21

\Gelukkig was de vraag reeds beantwoord
<<----- offtopicmaker :oops:

Nou ik vind het veel leuker als ik heel veel grip heb om daarmee dus zo hard mogelijk rotondes rondjes te rijden en al die andere bumperklevers ver achter me te laten. Am i Evil ? >) >) >) >) >) >) >)
Gr, Marcel

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”