Bypassklep wel of niet defect?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Michael-Cooper-S
One wheel wonder
One wheel wonder

Bypassklep wel of niet defect?

05 feb 2012, 20:27

Heb al even de zoekfunctie gebruikt, maar wil even een wat specifieker antwoord op mijn vraag.

Ik heb het idee dat mijn Mini Cooper S niet meer loopt zoals hij hoort te lopen. Ik heb dus even naar mijn bypassklep gekeken en kwam er achter dat deze niet meer tegen de aanslag aankomt, hij veert nog wel iets terug maar het voelt allemaal wat slap aan. Bij de Cooper S van een maatje van me is de veer veel sterker en deze zit wel vol tegen de aanslag als de motor uit is.

Is dit een teken dat mijn klep kapot is? en dus vervangen moet worden. En is het vermogensverlies hier waarschijnlijk aan te wijten?

Vorige week is mijn Mini trouwens ook een keer in storing gegaan, schakelde op de snelweg ff terug om in te halen en de motor sloeg af, voorzichtig weer gestart en het motormanagement lampje + EML brande toen. motor klonk verder goed en toen ik hem later weer een keer uitzette en starte waren de lampjes uit. Mini loopt verder gewoon goed zonder stotteren e.d. Het was die dag wel heel erg koud, dus mischien had het daar mee te maken.

Mvg Michael
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

05 feb 2012, 20:34

Als de bypassklep defect is, merk je dat vaak aan het feit dat de motor stottert bij halfgas

Mocht je er een nodig hebben om te vervangen, ik heb er hier nog twee liggen ;)
Michael-Cooper-S
One wheel wonder
One wheel wonder

05 feb 2012, 20:40

Dat valt wel mee eigenlijk. Maar ik las in een ander topic dat hij met een slappe veer niet meer goed afgesloten wordt, en je op die manier dus kompressordruk mist en dus vermogen. Of wordt hij gewoon volledig afgesloten door het vacuumpotje? Werkt die 2 kanten op? Want stationair staat de klep open. (door vacuum?) en de veer werkt de andere kant op. Dicht dus of heb ik het fout?
spenki
Sponsor
Contacteer:

06 feb 2012, 08:09

Bij de by-pass klep hoef je in principe alleen maar het vacuumpotje
te vervangen(maar die is niet los te krijgen).
Van een veer heb ik nog nooit gehoord/gezien.

Gr Roy
Michael-Cooper-S
One wheel wonder
One wheel wonder

06 feb 2012, 08:33

Er zit toch wel een veer in als het goed is. Las namelijk ook iets over aftermarket bypasskleppen met een sterkere veer, voor een snellere gasrespons. (detroit bypass)
spenki
Sponsor
Contacteer:

06 feb 2012, 12:32

Bij aftermarket zou misschien kunnen maar de Orig werkt met vacuum potje.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

06 feb 2012, 12:47

Mijn S-je wil nog weleens heftig stotteren bij halfgas..
Is de enige oplossing dus de bypass vervangen? of zijn er andere oplossingen?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

06 feb 2012, 13:20

Bij jouw kilometerstand ligt dat waarschijnlijk aan de bypassklep ja, vervangen dus zou ik zeggen..

Er zit voor zover ik weet een veer in, die de klep doet sluiten. Naarmate de klep ouders is, dus bij een hogere kilometerstand gaat die veer wat slapper worden en de auto stotteren. Ik heb er nu en Detroit Tuned in zitten, en die veer is zo stijf dat mijn auto bijna stilvalt als ik mn koppeling intrap.. Die moet nog even ingereden worden :mrgreen:
Michael-Cooper-S
One wheel wonder
One wheel wonder

07 feb 2012, 09:02

Dat stotteren doet mijn mini dus niet. Maar ik kan me zo voorstellen dat als die veer slap is hij de klep niet meer volledig afsluit (wat ik dus zie) en er dus valse lucht ontsnapt, zodat je niet je volledige kompressor druk haalt?
Michael-Cooper-S
One wheel wonder
One wheel wonder

07 feb 2012, 23:36

Heb ff een mailtje naar beek gedaan, en die bevestigde idd dat mijn klep slecht/defect is.
Heb nu een nieuwe besteld. Zodra die binnen is even monteren.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

11 feb 2012, 01:02

Als je toch een nieuwe steekt, had ik er een Detroit Tuned, of een Krumm in gedaan.. Kost bijna hetzelfde en werkt wel wat beter.. Door een stuggere veer ;)
Michael-Cooper-S
One wheel wonder
One wheel wonder

11 feb 2012, 19:15

Vanmorgen de nieuwe bypassklep gemonteerd, en het is echt te merken.
Is weer een stuk feller geworden, de kompressor doet nu weer waar hij voor gemaakt is.

Op de foto zie je dat de oude klep niet meer volledig afsluit (niet door een verkeerd afgesteld stelschroefje)

Afbeelding
nico320d
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Re: Bypassklep wel of niet defect?

18 mei 2014, 11:49

Om even dit oude topic een schop te geven:
Cooper s 2002, 155k km, stottert soms (niet altijd) met optrekken. Probleem is meest aanwezig vanaf ca 2200-3400rpm.
Omdat het niet zo duur is maar preventief bougies (ngk platinum), kabels en bobine vervangen.
Resultaat: geen verbetering. (Heb voor de liefhebber dus nog een goede bobine liggen)

Nu lees ik dit topic; zou dit bij mij ook de oorzaak kunnen zijn?
Wat kan het evt nog meer zijn?
Volgens de vorige eigenaar stotterde de auto natuurlijk noooooit. Wel is recent de klepdekselpakking vervangen (a 600 euro bij universele garage.....) waarvoor volgens mij de compressor ook eraf moet.
Is het mogelijk dat de bypassklep niet goed aangesloten zit?
Er wordt hier veel verwezen naar een Howto, kan ik alleen niet terug vinden :-(
Wie geeft tips? Alvast dank!
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini

18 mei 2014, 20:47

Nou das ook wat, ik heb met mijn 2002 S 160k precies hetzelfde. Mijn bobine is nieuw en bougies ook. Ik denk ook aan de klep maar waar zit die? Zou die howto ook graag hebben.
nico320d
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

19 mei 2014, 23:27

Zelf nog even op onderzoek gegaan; het probleem wat ik heb is volgens mij wat op Engelse fora wordt omschreven als het 'yoyo' effect.
Als mogelijke oplossing wordt de Detroit bpv gegeven, of de zgn. 'Vgs mod'.
Iemand hier dat laatste al uitgevoerd? Ervaringen?

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”