Gisteren hadden we een vreemd probleem met onze MINI. Op de snelweg, rijdend in de 6e versnelling, wilde ik accelereren van ongeveer 100km/u naar 120km/u. Dit deed ik vol gas (lees: pedaal helemaal naar beneden), maar toen begon de motor af en toe te 'hikken'.
Tijdens het hikken houdt de motor heel even in en lijkt het net of deze 'overslaat'. Steeds gepaard met een plof uit de uitlaat (waarschijnlijk onverbrande benzine). Verder accelereert deze na een aantal hikken wel gewoon weer door en lijkt het weg te zijn. Dezelfde actie maar in de 4 of 5e versnelling (100 -> 120) levert geen problemen op. Boven de 2500rpm zijn alle problemen weg ...
Na de snelweg ook in lagere snelheden bleek steeds hetzelfde probleem terug te keren. Elke keer als je vol gas geeft en de motor onder de 2000rpm maakt dan heeft deze af en toe last van de 'hikjes'. Nadat we bij onze plaats van bestemming uitkwamen en terug naar huis reden leek het probleem wel weg te zijn, maar heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
De MINI heeft overigens een maandje of 2 geleden netjes een grote beurt gehad.
Inhouden/overslaan bij vol gas en lage toeren R53
- FastBunny
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Breda
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Rosmalen
Bericht
klinkt als bobine of bougiekabels 
typisch gedrag..

typisch gedrag..
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer

MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Rosmalen
Bericht
€5! op de bougie-kabels/bobine 
hoe loopt die eig stationair?

hoe loopt die eig stationair?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer

MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
- FastBunny
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Bougies zijn 2 maanden terug vervangen, dus lijkt mij sterk dat het daar aan ligt ... al weet je natuurlijk maar nooit.
Stationair merk je niets bijzonders. Toerentalmeter blijft redelijk stabiel, de naald van de teller beweegt soms een heel klein beetje maar je hoort niets bijzonders eigenlijk.BMX schreef:€5! op de bougie-kabels/bobine
hoe loopt die eig stationair?
Bougies zijn 2 maanden terug vervangen, dus lijkt mij sterk dat het daar aan ligt ... al weet je natuurlijk maar nooit.

- Misterman
- Be Mini
- Locatie: Heemskerk
Bericht
Ik heb ook een dergelijk probleem. Als ik constant hogere snelheden rij ( 160/170 ) dan gaat de mini "fluctureren" beetje gas, minder gas, beetje gas, minder gas enz... als ik door accelereer doet hij dit niet, ook bij lagere snelheden doet hij normaal.
Ik heb het zelfs één keer gehad dat de moter afsloeg en met lampje ging branden. Hierna kon ik de motor wel weer starten en doorrijden. Het lampje heb ik daarna zelf gereset, maar dat neemt niet weg dat ik bovenstaand gedrag vreemd vind.
Ik heb het zelfs één keer gehad dat de moter afsloeg en met lampje ging branden. Hierna kon ik de motor wel weer starten en doorrijden. Het lampje heb ik daarna zelf gereset, maar dat neemt niet weg dat ik bovenstaand gedrag vreemd vind.
- FastBunny
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Dat vind ik bij mij dus ook zo typisch, je merkt het alleen als je in een relatief hoge versnelling rijd en je dus weinig (circa 2000rpm) rijdt en je vol gas geeft, geef je rustig gas of met meer toeren dan heb je nergens last van.Misterman schreef:Dus ik moet mijn bougies even checken? Want het zou kunnen dat zij bij normale snelheden wel goed ontsteken en bij hogere snelheden niet?

- Gideon
- One wheel wonder
Bericht
Nou ik heb precies hetzelfde probleem... tussen de 2000-3000 toeren "hikt" de motor alsof er een mis-fire/ bougiekabel overslaat en er volgt en knal uit de uitlaat. De bougies zijn 3 maand, 1000 km fris. Na de tuning is het probleem ontstaan. Wellicht is er door de tuning de 'ionisatie spanning" verhoogd waar slechtere bougiekabels niet tegen kunnen (is mij verteld). Wat mij ook opviel is de oxidatie op de bobinecontactpunten met de bougiekabels...
Vanavond eens nieuwe kabels proberen en de contactpunten opschuren...
Hopen dat het helpt
Vanavond eens nieuwe kabels proberen en de contactpunten opschuren...
Hopen dat het helpt

Gewoon gaan!
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Hebben jullie de bypassklep al eens vervangen..?marcel700 schreef:Wat raar al die stotterend mini's zou het aan het weer leggen ?
Ik heb een soort gelijk probleem als hier boven staat stoteren tot en met 3000 toeren en boven de 4000 toeren is er niks aan de hand .En de brandstof verbruik is schandalig hoog .Auto uitgelezen geen foutcodes etc.. Strange!
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors