Zoooo, tijdje niks aan de auto veranderd, maar sinds vandaag dus wel! Nieuw onderdeeltje in het blok gekregen.
Vanochtend, ik startte de MINI, en alsof iemand emmers vol knikkers in de motor had gegooid. Ratelen!!! Echt niet meer normaal!
Toch maar heel voorzichtig naar de dealer gereden, en daar de MINI achtergelaten.
Diagnose: Kettingspanner kapot, en timing verlopen.
Gelukkig kon men de MINI vandaag alweer wel fixen. Nieuwe kettingspanner erin, alles staat weer op tijd, gelukkig geen extra schade door het ritje naar de dealer, geen geratel meer. En gelukkig onder coulance gerepareerd, omdat het toch een vaak voorkomend probleempje was bij dit type motor.
Hahaha, die "new ride" is inderdaad alweer 3 jaar geleden, precies op de dag af.
Enne, dat stukje naar de dealer toe, was wel een 'embarrassing' moment met zo'n ratel-MINI. Ik had de MINI zonder probleem weggezet, en na het starten de volgende dag was het mis. Als de kleppen de zuigers hadden geraakt, dan was dat ook al bij de eerste slagen gebeurd. Dus daarom maar heel voorzichtig naar de dealer gereden. Achteraf gezien misschien wel het geluk gehad dat ie niet nog een paar tandjes versprongen is.....
Volgens mij heb je echt geluk gehad.
Het is heel goed mogelijk dat bij lastwisseling de ketting een tand of meerdere tanden verspringt als je spanner kapot is en wel zover dat de kleppen krom slan of door de zuiger heen.
Maar eind goed al goed begrijp ik.
P.S. Probleem van de diesel ratel was bij die dealer dus ook al bekend