Van 5 schakelaarpaneel naar 6 schakelaarpaneel?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Evomini
Enthousiast
Enthousiast

Van 5 schakelaarpaneel naar 6 schakelaarpaneel?

16 apr 2012, 15:57

Ik heb een onvolledig schakelaar paneel met 5 toggle-schakelaars ivm ontbreken tractiecontrole ASC.

Nu overweeg ik misschien een vol paneel met 6 schakelaars te installeren. De ASC schakelaar wil ik dan gebruiken om mijn TomTom mee aan/uit te schakelen. Ik heb namelijk de TomTom mod uitgevoerd (dankzij DIY van Rein, thanks) en lijkt me gaaf om hem daarmee te bedienen.

Ik heb al de pinout gevonden van het 6 schakelaar paneel: http://www.northamericanmotoring.com/fo ... agram.html

Nu is mijn vraag: is de aansluiting/pinout/werking verder gelijk aan het 5 schakelaar paneel. Met andere woorden kan ik gewoon het paneel vervangen zodat de schakelaars gewoon functioneren zoals voorheen?

Afbeelding
robbert-1
Mod virus alert!
Mod virus alert!

16 apr 2012, 18:02

Dat moet zeker kunnen. De 5-schakelaar module kan namelijk vervangen worden door een 6-schakelaar module. Weet alleen niet meer wie die mod heeft toegepast..
Evomini
Enthousiast
Enthousiast

16 apr 2012, 20:19

ok thanks, ik neem aan dat het dus ook niet gecodeerd hoeft dan bij de dealer? (Omdat het paneel exact hetzelfde doet)

*Ding-Dong*: ''Wil degene die deze mod eerder heeft uitgevoerd zich melden" :wink:
Marcel Always Open
Cabrio-King

16 apr 2012, 22:06

Deze mod is zeer populair in de USA aangezien de regels voor mistlampen daar anders zijn. Derhalve hebben die standaardminder schakelaars.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
johnp
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

18 dec 2012, 21:19

Hallo Evomini,

Is het je nog gelukt het schakelpaneel te vervangen? En ook werkend te houden (krijgen)?
Ik wil het ook gaan doen dus ben benieuwd naar je oplossing.
Evomini
Enthousiast
Enthousiast

18 dec 2012, 21:30

Ja dat is gelukt. Heb de schakelaar van de TomTom aan de DSC schakelaar door gesoldeerd. De DSC schakelaar is naar boven en onder toe hetzelfde, gewoon een momentary close schakelaar zoals dat heet, die twee contactpuntjes met elkaar geleidend verbindt.

Let er wel op dat je in een koperen ader op de printplaat moet slijpen om het DSC circuitje te isoleren van de rest van het systeem. De contactpuntjes die je verbindt met de schakelaar staan uiteraard in contact met de boordcomputer, immers normaal bedien je de DSC op die manier.
Als je de printplaat niet inslijpt om de verbinding naar de boordcomputer te doorbreken, staat je TomTom draad in verbinding met je boordcomputer als je de schakelaar gebruikt en kun je storing krijgen in de boordcomputer omdat deze een vreemde spanning ontvangt.

Succes!
johnp
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

18 dec 2012, 21:37

Hey dat is mooi!
Kan je nog aangeven welke stroombaan bij 2 je geisoleerd hebt ?
Thx!

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Evomini
Enthousiast
Enthousiast

18 dec 2012, 21:47

Hi,

Nee weet ik niet zo te zeggen meer. Heb met multimeter alle kanalen doorgemeten om te kijken welke pinnetjes allemaal verbonden waren met circuit 2.
Uit mn hoofd waren er maar twee pinnetjes. Er was ook nog een aarde di met alle schakelaars in verbinding leek te staan, maar uit mn hoofd zeg ik dat die niet in verbinding stond met DSC schakelaar. In ieder geval heb ik gewoon de juiste pinnen opgespoord, en daarvaan bij de pinnetjes de adertjes die ernaartoe liepen ingeslepen.

Een ander optie is het stekkertje aan je auto de draadjes eruit halen op de bewuste posities.....Was ook makkelijk geweest

Verder heb ik trouwens de draadjes met hotglue vastgezet en uit een gaatje in het behuizinkje laten komen naar de TomTom (of whatever je wilt schakelen). Wel heb ik er een utp connectortje tussen gedaan zodat t een en t ander makkelijk gedemonteerd kan worden.

Maar nogmaals doe alles tien keer met de multimeter dubbelchecken

grt

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”