Gister voorgesteld in het voorstel topic. Hier ook even een zeer korte intro voor mensen die daar niet willen lezen.
Rick, 22 jaar. Vriendin (26) bezit MINI cooper 2003. Rick bezit Porsche 944S2 uit 1989 (zelfde afleverjaar als hijzelf). Omdat mensen wellicht een beetje nieuwsgierig zijn hier dus ook maar een topic over mijn auto. Vriendin rijdt tenslotte in die van haar en een fotoshoot laat nog even op zich wachten. (auto moet gepoetst worden)
[Nutteloze informatie alert]
Rick had ooit een achter oom in Zeeland (ik spreek over een jaar of 15 geleden) en de beste heer restaureerde tal van Porsche 911’s. Ik vond het altijd een genot om daar naartoe te gaan. Ik weet amper hoe de mensen waren en dat maakte me toen ook niet echt iets uit. Het ging mij om het materiaal dat er stond. Kan me nog als de dag van gister herinneren dat ik een stukje mee mocht rijden in de witte 911 Turbo (bj. Omstreeks 1979).

Iets als deze...
We reden als een gek over de smalle weggetjes en Rick greep zich vast aan de handvatten. Kon net over het dashboard heen kijken en zat bijna op een nat stoeltje. Maaginhoud klotste lekker heen en weer en Rick stapte achteraf als een super blij, verliefd mannetje uit de auto. Verliefd. Dat was hij. Rick zou later, als hij groot was, ook een Porsche bezitten.
Had het helemaal uitgedacht, op mijn achttiende direct beginnen met de rijlessen en zo snel mogelijk geld bij elkaar sparen voor een Porsche. Maar moest het dan een 924, 944 of 911 worden? Na wat speurwerk besloten dat het een 944 moest worden. Of pa mij even wilde sponsoren, want dat ging natuurlijk wel geld kosten. Is tot op de dag van vandaag nog niet gebeurt overigens…
Het liep anders. Druk met school, vervolgens studie in Arnhem en na hiermee gestopt te zijn een jaartje werken tot nieuwe studie. Dus mooi tijd om te lessen en te sparen. Op mijn negentiende dat pasje behaald en toen zoeken naar een geschikte auto. Een Porsche als eerste auto? En die deuken dan? Dat werd hem niet. Eerst dus twee jaar gereden in een auto (durf het haast niet te noemen…Ford SportKa, geinig ding maar niks voor mij) samen met broer en moeders. Rij-ervaring opgedaan en geen brokken gemaakt.
In mei 2010 voor de gein eens gaan kijken bij een Porsche 944 handelaar. Toen bijna een N/A (2,5l, 163pk) gekocht maar auto was niet ‘matching numbers’. Toen begon de zoektocht. Het was tijd voor mijn droom auto. Ik wilde een goed onderhouden model, aangezien ik niet sleutelvaardig ben. Moest daardoor snel van het wegenbelasting vrije afstappen, wat de keus veel groter maakte en er nettere modellen voor redelijkere bedragen in zicht kwamen. In augustus 2010 mijn droomauto gevonden en gekocht na enige overweging. Ik ben immers student en het is geen goedkope auto, niet in aanschaf en ook niet in onderhoud. Toch gedaan en nog geen moment spijt van gehad.
Goed, nu dus over de auto in kwestie
[Nuttigere informatie alert]
We hebben het hier over een Porsche 944 S2. Porsche begon ooit met de 924, ontwikkeld voor audi en later door Porsche zelf op de markt gebracht. Lag een simpele 2.0 liter motor in van Audi. Daarna doorontwikkeld naar de 944. Lag een halve V8 in van de 928. Dus een viercilinder, 2,5 liter achtklepper met 163pk. Hierna kwam er nog een aantal modellen om in 1989 af te sluiten met de 944S2. Nog steeds een viercilinder, maar nu 3,0 liter inhoud en zestienklepper met 211pk.
Auto in kwestie:
Porsche 944 S2 - 1989
3.0 liter 16V
280Nm @ 4000rpm
1280kg
Targadak
Cruise control
Electrische ramen, stoelen, spiegels etc.
Porsche 10-speaker sound system
Winterset Cup2 velgen
Imperial
En nog het e.e.a.
Sinds ik de auto in mijn bezit heb, heb ik een behoorlijke interesse ontwikkeld in het detailen van auto’s. Dus heb een sh*tload aan poetsspullen en een polijstmachine aangeschaft en ben de auto beetje bij beetje op gaan knappen.
Nu tijd voor foto’s
Met de winterset, meest recente foto’s

Hier met een ouder broertje op de foto
Met de zomerset, originele velgen.
Het normale targadak kan kantelen, maar kan er ook uit.
En kan gepolijst worden
Heerlijk voor de warme dagen. Er is ook ooit door ‘Saratoga tops’ een glazen targadak gemaakt. Zeer lastig te vinden en eigenlijk alleen in de USA, voor de hoofdprijs. Ik vond er vorig jaar eentje op marktplaats voor een zeer gunstige prijs, dus meteen gekocht. Foto van interieur met het glazen dak.
Na polijstwerk:
Als mensen meer foto’s willen zien. Dat kan, heb er zat. Binnenkort een fotoshoot met de MINI ernaast