Hey guys,
ff een vraagje uit nieuwsgierigheid... laten jullie je mini na een fel ritje wel een nadraaien? Dit om de kompressor af te laten koelen en nog even door te laten smeren.
Had deze discussie laatst met een BMW diesel rijder, die gaf aan dit altijd te doen. Kapotte turbo's kunnen bij BMW en Mercedes een euvel zijn namelijk.
Gezien een compressor een soortgelijke functie heeft, zou dit ook nodig zijn?
Nadraaien motor
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Rosmalen
Bericht
Niet nodig, de supercharger wordt niet gekoeld door olie zoals bij een turbo.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer

MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Rosmalen
Bericht
Na gewoon rijden mag die gwoon uit.
Als je bent wezen stampen kan je beter rustig een rondje rijden, dat is veel beter
Maar nadraaien is al een hele verbetering dan ineens uitzetten.
Als je bent wezen stampen kan je beter rustig een rondje rijden, dat is veel beter

MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer

MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Almere
Bericht
In principe is het laatste stuk (5-10km oid) rustig rijden altijd beter dan nadraaien, niet alleen je motorolie wordt warm, maar ook je versnellingsbak/schokdempers/remmen/etc. Geldt dus in principe ook voor auto's zónder turbo...
Nadraaien van een turbo is bijv. belangrijk als je hard over de Autobahn blaast en er dan af gaat om te tanken, zonder mogelijkheid om even rustig te rijden. Dit geldt voor alle turbo's die zwaar belast worden, niet alleen bij sportieve auto's. Ouders van een vriend van me hadden het met een terreinwagen waar ze een paardentrailer achter hadden.
Nadraaien van een turbo is bijv. belangrijk als je hard over de Autobahn blaast en er dan af gaat om te tanken, zonder mogelijkheid om even rustig te rijden. Dit geldt voor alle turbo's die zwaar belast worden, niet alleen bij sportieve auto's. Ouders van een vriend van me hadden het met een terreinwagen waar ze een paardentrailer achter hadden.
Er zit wel olie in, maar dat is een gesloten systeem. Het probleem ontstaat door olie die 'droogkookt' in de retourleidingen van de turbo, waardoor ze dichtslibben, bij een R53 niet aan de orde dus.BMX schreef:Niet nodig, de supercharger wordt niet gekoeld door olie zoals bij een turbo.
- speedy
- NMC Legend
- Locatie: Deventer
Bericht
Olie word toch automatisch rond gepompt na uitzetten ?MartijnGizmo schreef:In principe is het laatste stuk (5-10km oid) rustig rijden altijd beter dan nadraaien, niet alleen je motorolie wordt warm, maar ook je versnellingsbak/schokdempers/remmen/etc. Geldt dus in principe ook voor auto's zónder turbo...
Nadraaien van een turbo is bijv. belangrijk als je hard over de Autobahn blaast en er dan af gaat om te tanken, zonder mogelijkheid om even rustig te rijden. Dit geldt voor alle turbo's die zwaar belast worden, niet alleen bij sportieve auto's. Ouders van een vriend van me hadden het met een terreinwagen waar ze een paardentrailer achter hadden.
Er zit wel olie in, maar dat is een gesloten systeem. Het probleem ontstaat door olie die 'droogkookt' in de retourleidingen van de turbo, waardoor ze dichtslibben, bij een R53 niet aan de orde dus.BMX schreef:Niet nodig, de supercharger wordt niet gekoeld door olie zoals bij een turbo.
- katan01
- Enthousiast
Bericht
Klopt na het afzetten vd motor hoor je dat er nog motorolie ter koeling vd turbo wordt rondgepompt bij de r56s.
Desondanks is na een (stevige) rit rustig uitrijden aanbevelenswaard.
Turbootje wordt goed heet.
Ik weet dat ze bij rallye auto's ook de motor na laten draaien, totdat de temp onder een bepaald niveau is gedaald voordat de motor uitgezet wordt.
Alles ter voorkoming van (turbo) schade.
Desondanks is na een (stevige) rit rustig uitrijden aanbevelenswaard.
Turbootje wordt goed heet.
Ik weet dat ze bij rallye auto's ook de motor na laten draaien, totdat de temp onder een bepaald niveau is gedaald voordat de motor uitgezet wordt.
Alles ter voorkoming van (turbo) schade.
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors