Zooooo..
Maak maar even een nieuw topic aan, want anders krijg je zo een vervuiling.
Voor degene die mij nog niet kennen, vcilaVoorstel topic
Sindsdien heb ik veel plezier gehad van het beestje. Vriendin rijdt er erg graag in, en het is gewoon heel leuk. Ook tussendoor nog een R50 One gekocht met bakschade voor de vriendin, maar toch weer verkocht vanwege nieuwe plannen.
Sinds een korte tijd heb ik namelijk ook een Cooper S voor de deur staan. Deze hebben we een aantal weken geleden gehaad in duitsland.
Zal er even bij moeten vertellen dat ik eigenlijk aan het kijken was voor een Mitsubishi Evo VIII. Ik had een redelijk leuke EVO VII gevonden in de buurt van eindhoven met wat schade. Ik zou dan mijn mini inruilen en bijleggen voor dit geweld. Er heen gereden en tijdens die rit toch nog stiekum kijken in duitsland voor een mini voor mijn collega. Daar stond dan een Cooper S uit 2002 met 160.000 op de klok. 17" CC, airco etc.. Donker grijs met wit dak en witte spiegels. Helaas geen panorama. Maar wel een lekke koppakking.. Dus dat was interessant. Ook de prijs was te doen.
Hoe meer ik keek naar de fotos hoe minder zin ik had in die EVO. Toch gaan kijken... Wat een lelijk hok. Ik dacht dat het een zwarte was, maar het was een soort Aubergine kleur. hoe donkerder het werdt, hoe erger je het zag, en hoe meer ik van de kleur moest overgeven... Laat ik het zo zeggen..... Ik heb de kap niet open gehad, en niet eens in de auto gezeten of gereden, en dat zegt bij mij wel heel wat.
Op de terugweg die gast van die mini een mail gestuurd dat ik hem wil kopen, maar er wel nog wat moet gebeuren met de prijs. Dinsdag een goed woordje duits gesproken en zaterdag met de Ambulance en de Defender op pad. na 2,5 uur tuffen kwamen we daar aan. Auto bekeken en opmerkelijk weinig krassen, deuken of andere beschadigingen. Ook van binnen een zeer nette auto.
Enige grote minpunt waren de velgen. Die zijn redelijk aan een grote beurt toe. Wel 17" met winterbanden..
Auto opgeladen en weer terug naar huis.
In de 3 weken erna redelijk wat info opgedaan over de S en de mogelijkheden. Kopset had ik al liggen, maar moest eerst die Mini one kwijt. Die is vorige week opgehaald, dus is de Cooper meteen de garage in gereden, want hij liep wel nog, en toen begonnen aan de kop demontage.
Kopje afgeperst, en is prima in orde. Alleen 2 klepgeleiders los.. Zuigers zien er goed uit en ook compressor ziet er netjes uit..
Inmiddels had ik al een pakketje ontvangen van Beek met daarin mijn 17% pulley, spanner begrenzelr, nokkenas en multiriem.
Vanuit engeland kwam mijn intercooler ook binnen en lag er dus al wat klaar voor de monteren.
Maar de plannen bleven maar groeien en groeien.. Inmiddels is er ook al een JCW kop onderweg naar mij toe samen met JCW compressor. Ook is er een RVS spruitstuk besteld samen met een MSD ontsteking en Magnecor kabels.
Morgen gaan we de nokkenas pully aanpassen naar Adjustable. Volgende week verwacht ik ook 4x 440 CC injectoren.
Ik heb nog gekeken voor de gasklep te modificeren anar een 63mm, maar daar zijn de meeste toch niet tevreden over... Ook het poorten van de compressor stond op het lijstje, maar schijnt niets te doen bij de M45.
Wel ben ik aan het kijken voor mijn eigen kop te flowen. Ik heb de JCW kop straks als basis, en vergelijk de mijne daarna op de flow bench kijken welke het beter doet.
Die komt er dan op.
Voor de rest gaan het blok er deze week of volgende week uit en trekken we het even helemaal uit elkaar en bouwen we het opnieuw op met nieuwe lagerschalen.
Ben ook aan het denken om even de krukas naar Vortex te sturen om hem meteen uit te balanceren. Geeft meteen de mogelijkheid om het vliegwiel lichter te maken en de krukas te knife edgen waar het kan.
Zuigertjes mooi op gewicht brengen en dan alles weer opbouwen.
Doel van alles is een kleine 240 pk te halen.
zal binnenkort eens wat fotos schieten en die online zetten.
Mclain Gaat voor Cooper S
- Mclain
- Nieuwsgierig
- Mclain
- Nieuwsgierig
Bericht
Voor mij is het niet alleen een nieuwe auto, heb er slechts 20 meter in gereden. van de garage naar buiten en weer de garage in.. Weet niet eens hoe een Cooper S rijdt, tenminste niet de compressor 
Maar dat maakt niks, genoeg om aan te passen dan
Het sleutelen doe ik allemaal zelf. Enige wat ik uitbesteedt, is het vlakken van de kop, en het uitbalanceren van het draaiend gedeelte. Daar heb ik geen apparatuur voor. Maar weet wel waar ik moet zijn ervoor
De rest doen we allemaal zelf, tot het afstellen aan toe. Tuurlijk kan ik niet allemaal in huis, voor de ontsteking te timen bv, moet ik echt wat tijd reserveren op een Bank. En het uitlijnen bv, gaat gewoon met een John Bean. Ga niet met touwtjes gaan kloten enzo.
moet hem ook nog even invoeren valt me net in. Geen idee of ik dat al gemeld had:P
RVS spruitstuk is vandaag verstuurd, en had ik al gemeld dat er powerflex bussen in komen

Maar dat maakt niks, genoeg om aan te passen dan

Het sleutelen doe ik allemaal zelf. Enige wat ik uitbesteedt, is het vlakken van de kop, en het uitbalanceren van het draaiend gedeelte. Daar heb ik geen apparatuur voor. Maar weet wel waar ik moet zijn ervoor
De rest doen we allemaal zelf, tot het afstellen aan toe. Tuurlijk kan ik niet allemaal in huis, voor de ontsteking te timen bv, moet ik echt wat tijd reserveren op een Bank. En het uitlijnen bv, gaat gewoon met een John Bean. Ga niet met touwtjes gaan kloten enzo.
moet hem ook nog even invoeren valt me net in. Geen idee of ik dat al gemeld had:P
RVS spruitstuk is vandaag verstuurd, en had ik al gemeld dat er powerflex bussen in komen

if it doesn't break, your not driving it hard enough.
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Geweldig, weer een tuningfanaat erbij!
- Panoramadak heb ik eventueel nog staan hier, mocht je het los willen inbouwen, inlcusief alle bekabeling, en de hele zooi
- Poorten van compressor zou ik niet doen, levert op de M45 idd helemaal niks op, sommigen zeiden zelfs dat ie er lui van zou worden.
- groter gasklephuis is bij hogere vermogens (+250 pk) wel een goede optie, dan is je inlaatbuis voor de compressor en de gasklep namelijk een restrictie in je systeem
- Een JCW kop biedt al wat extra tov een standaard kop, maar is nog steeds behoorlijk restrictief, het is nl alleen het uitlaattraject wat iets groter is. Wil je dat goed aanpakken zou ik inlaat, uitlaat en kleppen laten aanpassen naar een wat groter formaat
- Welke 440's heb je precies gehaald? Als het van die Five-O's zijn zou ik er niet aan beginnen.. Het standaard sproeipatroon is behoorlijk goed via twee spuitmondjes, 550's hebben er zes en (vaak) ge-benchflowde grotere injectoren leveren een enkele dikke straal benzine op ipv de nevel die standaard, JCW en 550's geven. Even goed nakijken dus.
- Balanceren van het draaiend gedeelte is sowieso een goed plan, als je dat samen met vliegwiel hebt laten doen kun je eventueel ook voor een grotere (ongebalanceerde) krukaspulley gaan. Het is namelijk het verschillende gewicht op krukas en drijfstangen die er voor zorgt dat er kettingproblemen ontstaan als je dat doet op een niet gebalanceerd onderblok
Ik kijk uit naar je resultaten, succes!
- Panoramadak heb ik eventueel nog staan hier, mocht je het los willen inbouwen, inlcusief alle bekabeling, en de hele zooi

- Poorten van compressor zou ik niet doen, levert op de M45 idd helemaal niks op, sommigen zeiden zelfs dat ie er lui van zou worden.
- groter gasklephuis is bij hogere vermogens (+250 pk) wel een goede optie, dan is je inlaatbuis voor de compressor en de gasklep namelijk een restrictie in je systeem
- Een JCW kop biedt al wat extra tov een standaard kop, maar is nog steeds behoorlijk restrictief, het is nl alleen het uitlaattraject wat iets groter is. Wil je dat goed aanpakken zou ik inlaat, uitlaat en kleppen laten aanpassen naar een wat groter formaat
- Welke 440's heb je precies gehaald? Als het van die Five-O's zijn zou ik er niet aan beginnen.. Het standaard sproeipatroon is behoorlijk goed via twee spuitmondjes, 550's hebben er zes en (vaak) ge-benchflowde grotere injectoren leveren een enkele dikke straal benzine op ipv de nevel die standaard, JCW en 550's geven. Even goed nakijken dus.
- Balanceren van het draaiend gedeelte is sowieso een goed plan, als je dat samen met vliegwiel hebt laten doen kun je eventueel ook voor een grotere (ongebalanceerde) krukaspulley gaan. Het is namelijk het verschillende gewicht op krukas en drijfstangen die er voor zorgt dat er kettingproblemen ontstaan als je dat doet op een niet gebalanceerd onderblok

Ik kijk uit naar je resultaten, succes!
- Mclain
- Nieuwsgierig
Bericht
Welke 440's ik heb, hou ik nog even geheim. We zijn op dit moment namelijk ook bezig met wat performance spullen bij elkaar te rapen voor straks erbij te pakken naast het reviseren van bakken.. En je raad het al, mijn mini is het slachtoffer om alles even uit te proberen 
Poorten van de eaton m45 heb ik nog geen concrete gegevens geconden. Had wel gezien dat als je die 2 kleine gaten dicht maakt, het ding ontzettend hard jankt
Maar dan gaan we ons maar even aan de kop. Daar is denk ik nog het meeste te vinden.
Keep you posted.

Poorten van de eaton m45 heb ik nog geen concrete gegevens geconden. Had wel gezien dat als je die 2 kleine gaten dicht maakt, het ding ontzettend hard jankt

Maar dan gaan we ons maar even aan de kop. Daar is denk ik nog het meeste te vinden.
Keep you posted.
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Mclain
- Nieuwsgierig
Bericht
Ik heb nu de cat cam. Is volgens mij een redelijk leuke stok.
Heb in mijn 106 rally auto newman 285 zitten, dat is niet bepaald voor op de weg. Powerband van 7000 tot 8000 rpm..
Zal zometeen wat foto's posten, nu eerst nog een 206 bak fixxen
Heb in mijn 106 rally auto newman 285 zitten, dat is niet bepaald voor op de weg. Powerband van 7000 tot 8000 rpm..

Zal zometeen wat foto's posten, nu eerst nog een 206 bak fixxen
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Mclain
- Nieuwsgierig
Bericht
Okee. poging 2 voor een reactie... Ging effe niet goed.
Welke ik nu heb, weet ik niet zeker. Zou ik moeten kijken. Heb ze in ieder geval van bij Beek vandaan.
Net als de onsteking, pulley, riem en tension limiter.
Vandaag weer een pakketje binnen gekomen:

nieuw stuurtje voor erin. Nu alleen nog een airbag uithalen ergens. Maar vrees dat dat wel eens een nieuwe zou kunnen gaan worden.
Sleepring heb ik ook meteen erbij.. En ook een hendeltje met knopje erop voor de boordcomputer. Mijn oude laptop is net geupgrade naar 1gb ram en 120GB hdd, en is klaar om de mini boordcomputer te programeren
en nog veel meer dingen. Chippen, uitlezen etc etc.
Verder ligt dit nog in de garage te wachten voor actie:

Eenmaal intercooler

En iets verder ligt dit.. Meer speelgoed
Vandaag nog eens met mijn collega over de flowbench gehad die we gaan maken, en voornamelijk ook over de cyllinderkop. Hier is idd nog wel flink wat te halen. Vooral de uitlaat kant is echt slecht afgewerkt, en vooral klein. Geeft natuurlijk een partij uitlaatgas snelheid mee waardoor we weer optimaal gebruik kunnen maken van het scaveging effect, maar er staat een grote gehaktmolen vooraan de rij lucht te verpompen. Dus als we de restricties nu limiteren, en de flow veel beter maken, krikken we meteen de efficientie omhoog van het ding, en halen we wat meer vermogen eruit.. Waarschijnlijk zal het koppel iets eronder lijden omdat bij lage snelheden mijn gasdynamisch effect uitblijft, maar ik heb zo een stok in het midden, daarmee kan ik hem wat harder laten janken...
Maar de bank willen we dus eerst compleet zelf maken... Ik wilde eigenlijk al een kit bestellen om een flow bench te maken, maar het idee is toch om het eerst zelf te maken en dan gebruik te maken van een maf sensor.
Maar meot natuurlijk geen weken in beslag gaan nemen, wil binnen niet al te lange tijd uiteraard gassen met de bak
Dus ga nu nog even wat research doen en wat dingen in elkaar stampen.
Verder hoop ik volgende week ook mijn eigen vernier nokkenas poulie klaar te hebben. Dus nog genoeg te doen. Maar die teken ik morgen ofzo eens uit, en dan naar de watersnijder.
Welke ik nu heb, weet ik niet zeker. Zou ik moeten kijken. Heb ze in ieder geval van bij Beek vandaan.
Net als de onsteking, pulley, riem en tension limiter.
Vandaag weer een pakketje binnen gekomen:

nieuw stuurtje voor erin. Nu alleen nog een airbag uithalen ergens. Maar vrees dat dat wel eens een nieuwe zou kunnen gaan worden.
Sleepring heb ik ook meteen erbij.. En ook een hendeltje met knopje erop voor de boordcomputer. Mijn oude laptop is net geupgrade naar 1gb ram en 120GB hdd, en is klaar om de mini boordcomputer te programeren

Verder ligt dit nog in de garage te wachten voor actie:

Eenmaal intercooler

En iets verder ligt dit.. Meer speelgoed

Vandaag nog eens met mijn collega over de flowbench gehad die we gaan maken, en voornamelijk ook over de cyllinderkop. Hier is idd nog wel flink wat te halen. Vooral de uitlaat kant is echt slecht afgewerkt, en vooral klein. Geeft natuurlijk een partij uitlaatgas snelheid mee waardoor we weer optimaal gebruik kunnen maken van het scaveging effect, maar er staat een grote gehaktmolen vooraan de rij lucht te verpompen. Dus als we de restricties nu limiteren, en de flow veel beter maken, krikken we meteen de efficientie omhoog van het ding, en halen we wat meer vermogen eruit.. Waarschijnlijk zal het koppel iets eronder lijden omdat bij lage snelheden mijn gasdynamisch effect uitblijft, maar ik heb zo een stok in het midden, daarmee kan ik hem wat harder laten janken...
Maar de bank willen we dus eerst compleet zelf maken... Ik wilde eigenlijk al een kit bestellen om een flow bench te maken, maar het idee is toch om het eerst zelf te maken en dan gebruik te maken van een maf sensor.
Maar meot natuurlijk geen weken in beslag gaan nemen, wil binnen niet al te lange tijd uiteraard gassen met de bak

Dus ga nu nog even wat research doen en wat dingen in elkaar stampen.
Verder hoop ik volgende week ook mijn eigen vernier nokkenas poulie klaar te hebben. Dus nog genoeg te doen. Maar die teken ik morgen ofzo eens uit, en dan naar de watersnijder.
- Mclain
- Nieuwsgierig
Bericht
Heeft me een aardige rib uit mijn lijf gekost en zijn heeeeel veeeeel spaarcentjes in gegaan. Maar eenmaal Snapon, nooit meer wat anders.
Heb toen echt besloten van, ik doe het in 1 keer goed. Koop meteen alles wat ik denk nodig te hebben. En mijn god, toen ging het hard... Maar heb er geen gram spijt van.. Het werkt zoooo fijn als je alles binnen handbereik hebt, en het ook nog fatsoenlijk werkt.
Maar ja... Daar ben ik nog wel effe zoet mee voordat het zich letterlijk in geld terug verdiend heeft.
Update tijd:
Vanmorgen toen ik onderen kwam lag er een mooi pakketje..
En wel te verstaan, dit:

Eenmaal RVS uitlaat spruitstuk met sportcat
Ik was even 45 minuten weg, en toen lag dit op de mat:

Ontsteking met leuke kabeltjes
Daarna ben ik naar de bruiloft van mijn nichtje geweest, en aangezien ik heb moeten bobben, was ik nog mooi nuchter om nog wat te doen waar ik al vanaf dondedag over ben aan het denken.
Beek zegt dat de timing van de nokken-as redelijk op tijd staat met de ketting.. Maar overal is wat tolerantie, en ik ben op dat punt wel redelijk een perfectionist, plus ik maak graag dingen.
Dus wil ik mijn nokkenas poulie verstelbaar maken. Nu kan ik wel die spiebaan gaan uitfrezen en het zo gaan stellen, maar dat is echt flut* afstellen. Dus dan ga je naar bed met dit:

Na wat msn gebrabbel, instalatie van inpa op mijn oude laptop en wat gesurf toch maar eens even Inverntor opgestart.
Na wat gekloot had ik dan een 3d model gemaakt ervan. De poulie bestaat uiteraard uit 2 delen straks. En dit is deel 1. Dit deel maak ik niet zelf, maar is een voorbeeld hoe de oude worde gemodificeerd:

En dan hebben we deel 2. Dit moet ik dan wel maken. Eerst waterstralen, en daarna draaien naar de specs op de draaibank

Dit moet zorgen voor een verstelbaarheid van 8graden in deze configuratie naar beide kanten op.
Verder ben ik nog bezig met een setje ARP kopbouten en drijfstang boutjes.. Als we toch bezig zijn, kunnen we ook meteen het blok geschikt maken voor hogere toerentallen
Heb toen echt besloten van, ik doe het in 1 keer goed. Koop meteen alles wat ik denk nodig te hebben. En mijn god, toen ging het hard... Maar heb er geen gram spijt van.. Het werkt zoooo fijn als je alles binnen handbereik hebt, en het ook nog fatsoenlijk werkt.
Maar ja... Daar ben ik nog wel effe zoet mee voordat het zich letterlijk in geld terug verdiend heeft.
Update tijd:
Vanmorgen toen ik onderen kwam lag er een mooi pakketje..
En wel te verstaan, dit:

Eenmaal RVS uitlaat spruitstuk met sportcat
Ik was even 45 minuten weg, en toen lag dit op de mat:

Ontsteking met leuke kabeltjes
Daarna ben ik naar de bruiloft van mijn nichtje geweest, en aangezien ik heb moeten bobben, was ik nog mooi nuchter om nog wat te doen waar ik al vanaf dondedag over ben aan het denken.
Beek zegt dat de timing van de nokken-as redelijk op tijd staat met de ketting.. Maar overal is wat tolerantie, en ik ben op dat punt wel redelijk een perfectionist, plus ik maak graag dingen.
Dus wil ik mijn nokkenas poulie verstelbaar maken. Nu kan ik wel die spiebaan gaan uitfrezen en het zo gaan stellen, maar dat is echt flut* afstellen. Dus dan ga je naar bed met dit:

Na wat msn gebrabbel, instalatie van inpa op mijn oude laptop en wat gesurf toch maar eens even Inverntor opgestart.
Na wat gekloot had ik dan een 3d model gemaakt ervan. De poulie bestaat uiteraard uit 2 delen straks. En dit is deel 1. Dit deel maak ik niet zelf, maar is een voorbeeld hoe de oude worde gemodificeerd:

En dan hebben we deel 2. Dit moet ik dan wel maken. Eerst waterstralen, en daarna draaien naar de specs op de draaibank

Dit moet zorgen voor een verstelbaarheid van 8graden in deze configuratie naar beide kanten op.
Verder ben ik nog bezig met een setje ARP kopbouten en drijfstang boutjes.. Als we toch bezig zijn, kunnen we ook meteen het blok geschikt maken voor hogere toerentallen

Onze sponsors