Combinatie pulley's

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!

Combinatie pulley's

30 jul 2012, 17:26

Waar opteer ik het beste voor?

Enkel een 17% compressor pulley?
Of een 15% compressor pulley met een 102% krukas pulley?

Dit in combinatie met de catcam nokkenas en software aanpassing.
-GP intercooler is geplaatst voor betere koeling.
-Ik trek wel eens graag op (en vooral hernemen)
-Zoek niet echt de topsnelheid op (ben ook geen lange afstandshardrijder)
-Geen circuit toepassingen.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

30 jul 2012, 17:37

Geen ongedempte krukas pulley monteren!! Da's vragen om problemen...

17% compressorpulley dus.
Dirkxke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

30 jul 2012, 22:37

En grotere injectoren als er met cams gewerkt gaat worden.
Minstens de JCW injectoren, maar aangeraden de bosch 550's om te vermijden dat ze op hoge duty cycles gaan draaien
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!

30 jul 2012, 22:54

Dirkxke schreef:En grotere injectoren als er met cams gewerkt gaat worden.
Minstens de JCW injectoren, maar aangeraden de bosch 550's om te vermijden dat ze op hoge duty cycles gaan draaien
Daar spreekt 'Beek' toch niet over in zijn 'stage pakketten'.
Ik vind ze zelfs niet terug op zijn website.

Ik heb hier zelfs ergens gelezen dat het zinloos is om andere injectors te plaatsen onder de 260PK.
Daar zit ik toch nog een eind af bij het stage V pakket.
Raj
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

30 jul 2012, 23:40

MrBean schreef: Ik heb hier zelfs ergens gelezen dat het zinloos is om andere injectors te plaatsen onder de 260PK.
Daar zit ik toch nog een eind af bij het stage V pakket.
Here we go again 8)

Aangezien Davy toch nachtdienst heeft komt er vast n mooi antwoord op dalijk :mrgreen:
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!

30 jul 2012, 23:48

Dan hoop ik dat Davy zijn mening nog eens verkondigd. Want ik heb in tussentijd al weer zoveel gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb ze wel al gevonden op de website bij 'Beek', die 550 injectoren.
Blijkbaar wat over gekeken omdat er geen foto bij staat.

Enfin, als ik het stage V pakket nog eens overloop dan lees ik wel dat hij een grotere intercooler aanraadt. Maar niet spreekt over die injectoren. Op zich toch een merkwaardige situatie :?
skycount
One wheel wonder
One wheel wonder

31 jul 2012, 00:04

Toen ik de mini kocht, heb ik een onderhoud laten doen bij Mini en dan hebben ze daar alles nagekeken:
Nieuwe bougies
Olie
Oliefilter
Naftfilter
Interieur filter
Nieuwe riem voor airco enz

En toen hadden ze de auto uitgelezen en zagen ze injectoren bij full load 75-80% deden dus ze konden nog extra en deze zijn ook de bosch 550's dus ik kan wel volgen met de meningen hier en volgens die mannen waren die injectoren geen slechte optie!!
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

31 jul 2012, 02:15

De standaard injectoren van Mini zijn 330 cc, de JCW's 380 cc.
Bij een 15% pulley draait een standaard injector bij 6500 toeren al op 100% van zn duty cycle. Dat betekent dat ie boven de 6500 toeren onregelmatig gaan nevelen, en niet meer het juiste nevelpatroon creeert. Zelfs een JCW is bij forser tunen, zeker een stage V al niet groot genoeg meer. Je AFR waardes kunnen allemaal nog wel prima zijn, maar je injectoren trekken het eigenlijk bij lange na al niet meer. Bij het aanpassen naar een wilde nokkenas (CatCam 469) versie zijn dit soort injectoren icm CUSTOM software een must om de grove stationaire loop wat soepeler te laten lopen. Doe je dat niet dan valt ie je gewoon stil voor het stoplicht. Je kan gewoon beter een iets te grote, goed afgestelde injector hebben die zn 100% duty cycle niet haalt, dan een kleine die te hard moet werken.

Wil je voor betere bougies gaan, die zitten nl ook niet in het pakket bij Beek, wat in mijn ogen ook een must is, opteer je het beste voor NGK BCR8ES. Dan zit je altijd goed.

Krukaspulleys vervangen moet je vermijden. Ik heb het zelf wle gedaan, maar er dan ook een behoorlijk dure ATI superdamper opgezet omdat die wel gedempt is. Je kan pas met een ongedempte krukaspulley rijden als je de krukas, drijfstangen en het vliegwiel/koppeling helemaal hebt laten uit laten balanceren, anders krijg je extra klappen op de ketting en loopt je distributie/compressor grote kans op schade. Vooral van wegblijven dus.

Mijn voorstel voor een leuke, snelle tuning op een R53:
- 17% pulley
- NGK BCR8ES bougies
- CatCam 469 as
- 550 cc Injectoren
- GP of GRS intercooler
- Hybride Luchtfilter (JCW of DaveF)
- Custom software! Dit is nog de belangrijkste van allen!

Als je dan meer rijplezier wil hebben, moet je voor je ophanging gaan. De PK's boven wat je hier uit gaat halen betaal je een stuk duurder. In dat geval zou ik zeggen: Zet er een leuke schroefset op, blijf bij je 17 inchers, pak een dikke antirollbar achter en steek er polyurethaan draagarmbussen in.
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!

31 jul 2012, 03:20

@Daveke

Ik wilde eerst opteren voor het 'Stage VI pakket' met 235pk. Ik weet niet of dit pakket voorzien is met een Catcam 469 nokkenas.? In ieder geval waarschuwde ze me wel voor datgeen wat jij hier boven omschrijft. Nl onregelmatig draaien en kans op stilvallen tijdens stationair draaien. Ik weet uiteraard niet of dit verholpen is met die grotere injectors.

Daarom dat ik had besloten om voor het 'Stage V pakket' te gaan tot 220pk. Vermoedelijk is dat pakket dus voorzien met een iets minder scherpe Catcam nokkenas. In ieder geval hebben ze me niks gezegd over injectors. Vandaar ook mijn vragen hieromtrent.

Met hetgeen ik al heb...
-NGK BKR7EQUP bougies (net nieuw gestoken)
-GP intercooler incl diverter
-Full inox catback Skytune sportuitlaat

En hetgeen er op de planning staat bij Beek...
-Cat Cam Nokkenas (geen 469 denkelijk)
-MSD bobine
-Magnecor bougie kabel set
-Cravenspeed 17% compressor pulley met nieuwe multiriem
-Alta Tensioner Stop
-Software (ik vermoed dat dit toch custom is zoals jij omschrijft)

... is bovenstaande mijn voorlopige set-up.

Qua luchtfilter heb ik er net een nieuwe OEM inleg filter ingestoken.
Bij Beek adviseerde men me de M7CAI. Maar die was niet op voorraad. Maw, als het zover is zit ik waarschijnlijk nog altijd met de standaard filter. Wat mij overigens beter lijkt dan 'een verkeerde' filter. Probleem is dat Beek geen JCW airbox verkoopt, en ik naar alle waarschijnlijkheid eerder Euromillions win dan dat ik een complete DaveF in mijn bezit krijg.
Tot zover de lezing 'luchtfilter' :mrgreen:
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!

31 jul 2012, 04:20

stefan740 schreef:Bobine en bougiekabel niet doen. DaveF zag ik gisteren voor 160 pond aangeboden op minitorque. Custom software moet je specifiek om vragen anders is het geen custom software bij Beek.

AFAIK. Laat Davy me maar verbeteren :lol:
Op het derde deel van de bobine is er zoals bij de meeste wat corrosie. Ik kan dat wat afwrijven. Maar uiteindelijk, zijn die MSD coils met bijhorende bekabeling nu slechter dan standaard? Echt duurder zijn ze in ieder geval niet. Ik verwacht er ook geen vermogenswinst van. Gewoon een 'leuke' verbetering tov een standaard verouderd onderdeel.

Wat die software betreft. Rare situatie. Zoals jij het omschrijft lijkt het allemaal 'eenheidsworst'.
mso
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 jul 2012, 12:30

Interresant topic..dit blijf ik even volgen ;)

Trouwens..wat kosten die Bosch 550 injectoren voor een R53?
Hoog- en laagvlieger
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!

31 jul 2012, 13:24

mso schreef:Interresant topic..dit blijf ik even volgen ;)

Trouwens..wat kosten die Bosch 550 injectoren voor een R53?
425€ voor een setje bij Beek.
106,26€ per stuk :mrgreen:

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”