Beste medeminiliefhebbers,
Een groot deel van ons leest de auto-vakbladen en auto-lectuur. Een leuk onderdeel is om te lezen hoe de auto's, in het bijzonder onze mini's, presteren bij acceleratie-metingen e.d. Wat mij is opgevallen dat de meetresultaten met dezelfde auto's bij verschillende bladen, enorm wisselt. Bovendien zijn sommige testresultaten ronduit verassend, en geloof je bijna niet dat deze metingen correct zijn (o.v.v. drukfouten en als er sprake is van heel slecht weer, wordt dat wel vermeld).
Wisten jullie dat bij gelijke omstandigheden als je de gemeten cijfers moet geloven, bijvoorbeeld:
- Een r53 Mini Cooper S AC Schnitzer met 193pk/245Nm (meting GTO magazine) aanmerkelijk sneller dan een Mini GP (meting Autovisie), op alle acceleraties!
- Een standaard r56 Mini Cooper S 175pk/260Nm (meting Autovisie) maar liefst 3 seconden sneller is dan een Mitsubishi EVO VIII 283pk/395Nm (meting Autovisie) van 80-120 in de vijfde versnelling!
- Een Mini GP (meting Autovisie) even snel is als een r56 (meting autovisie) van 80-120 in de zesde versnelling.
- Een r56 (meting Autovisie) een JCW r53 volledig zoek rijdt op alle acceleraties (meting autovisie en GTO). Een r56 is ongeveer 30% sneller dan een JCW r53 volgens hun tabellen.
- Een Ford ST 225pk/320Nm (meting Autovisie) 0-100 aflegt in 8 seconden. Dat vervolgens een meting met dezelfde ST van 0-100, uitgevoerd door Auto eXperience, op 7,3 sec. uitkomt. Dat is bijna 12% sneller!
Opmerkelijk toch? Ik heb de lijstjes eens met elkaar vergeleken.
Des te opmerkelijk zijn deze metingen omdat in de vorige topic (Peter, r53s tegen een r56s) werd geconstateerd dat zijn r53mcs cabrio iets sneller op het rechte eind is dan een r56. Maar, een r53mcs is toch langzamer dan een JCW r53s, en vervolgens is een JCW r53s toch 30% langzamer dan een R56?
Wie het weet mag het zeggen.
groetjes, Ferdinand
De vakbladen en acceleratie-metingen
- Ferdinand
- Be Mini
- k33z
- Mod virus alert!
Bericht
Het voorbeeld van bijvoorbeeld de Focus ST vind ik vreemd. 8 tov 7,3 is een zeer groot verschil bij dezelfde auto. Het enige wat ik mij hierbij kan voorstellen is dat de omstandigheden tijdens het meten verschillend zijn (bijvoorbeeld droog vs nat). Ook al staat er dat de omstandigheden droog zijn ook daar zit veel verschil van opvatting in. Verder scheelt het natuurlijk heel erg veel wie de auto bestuurt, zeker bij een staande start.
De tijden van 80-120 in V of in VI vind ik echt de grootste onzintijden die er zijn. Heel erg afhankelijk van motorloop en vooral van versnellingsbakverhoudingen. Ze weten het altijd zo mooi te zeggen dat het gaat om de soepelheid van de motor e.d. maar mij zegt dit weinig tot niets.
Het enige wat telt zijn de tijden van bijvoorbeeld 80-120 in de versnelling(en) waar de auto het snelste is.
Om even de voorbeelden aan de halen:
- Een r53 Mini Cooper S AC Schnitzer met 193pk/245Nm (meting GTO magazine) aanmerkelijk sneller dan een Mini GP (meting Autovisie), op alle acceleraties!
Dit vind ik ook vreemd, hier kan ik niet makkelijk een verklaring voor verzinnen.
- Een standaard r56 Mini Cooper S 175pk/260Nm (meting Autovisie) maar liefst 3 seconden sneller is dan een Mitsubishi EVO VIII 283pk/395Nm (meting Autovisie) van 80-120 in de vijfde versnelling!
Heeft misschien te maken met de manier van meten (vliegende start bij 80 of pas gasgeven bij begin meting), verder zal de EVO op zo een korte meting meer last hebben van zijn grote turbogat. Het is natuurlijk duidelijk dat die EVO op alle normale metingen gehakt maakt van de Mini, geen vergelijk.
- Een Mini GP (meting Autovisie) even snel is als een r56 (meting autovisie) van 80-120 in de zesde versnelling.
Turbomotor vs compressor. Turbo meer vermogen bij lage toeren, andere karakteristiek. Doe een meting in de meest optimale versnelling met beide auto's en de GP is stuk sneller denk ik.
- Een r56 (meting Autovisie) een JCW r53 volledig zoek rijdt op alle acceleraties (meting autovisie en GTO). Een r56 is ongeveer 30% sneller dan een JCW r53 volgens hun tabellen.
Dit vind ik vreemd, tussenacceleraties kan ik me voorstellen (die rare metingen in 6 e.d.) maar verder lijkt een R53 mij stuk sneller.
Kortom, vreemde cijfers maar bij de meeste denk ik wel redelijk makkelijk te weerleggen.
De tijden van 80-120 in V of in VI vind ik echt de grootste onzintijden die er zijn. Heel erg afhankelijk van motorloop en vooral van versnellingsbakverhoudingen. Ze weten het altijd zo mooi te zeggen dat het gaat om de soepelheid van de motor e.d. maar mij zegt dit weinig tot niets.
Het enige wat telt zijn de tijden van bijvoorbeeld 80-120 in de versnelling(en) waar de auto het snelste is.
Om even de voorbeelden aan de halen:
Dit vind ik ook vreemd, hier kan ik niet makkelijk een verklaring voor verzinnen.
Heeft misschien te maken met de manier van meten (vliegende start bij 80 of pas gasgeven bij begin meting), verder zal de EVO op zo een korte meting meer last hebben van zijn grote turbogat. Het is natuurlijk duidelijk dat die EVO op alle normale metingen gehakt maakt van de Mini, geen vergelijk.
Turbomotor vs compressor. Turbo meer vermogen bij lage toeren, andere karakteristiek. Doe een meting in de meest optimale versnelling met beide auto's en de GP is stuk sneller denk ik.
Dit vind ik vreemd, tussenacceleraties kan ik me voorstellen (die rare metingen in 6 e.d.) maar verder lijkt een R53 mij stuk sneller.
Kortom, vreemde cijfers maar bij de meeste denk ik wel redelijk makkelijk te weerleggen.
- Hans
- Volledig MINI minded!
Bericht
Een r53 Mini Cooper S AC Schnitzer met 193pk/245Nm (meting GTO magazine) aanmerkelijk sneller dan een Mini GP (meting Autovisie), op alle acceleraties!
Dit is helemaal vreemd want autovisie heeft nooit een GP getest
AV nummer 18 staat de GP uitgebreid in.. maar dat zijn fabrieksgegevens..
Maar wat ferdinand zegt is zeker opmerkelijk want bij de laatste supertest waren alle hot hatch's erg langzaam zelfs de mazda3 MPS met 260pk in 8,14 seconden ipv 6,3
daarom speedy mini op 25 maart niks meten gewoon rijden
kijken wie er weg rijd met hoeveel lengte's dat zegt mij meer dan cijfers..
ben wel benieuwd GP vs R56 (kaj)
of Cooper-s berthilstyle vs Ferdinand Cooper-S Dahler
en zo hebben we er nog een paar..
Ga je mee k33z met de Golf GTI?
(ps, peter heeft wel 205pk in zijn cabrio daarom is hij sneller dan die R56)
Dit is helemaal vreemd want autovisie heeft nooit een GP getest

AV nummer 18 staat de GP uitgebreid in.. maar dat zijn fabrieksgegevens..
Maar wat ferdinand zegt is zeker opmerkelijk want bij de laatste supertest waren alle hot hatch's erg langzaam zelfs de mazda3 MPS met 260pk in 8,14 seconden ipv 6,3

daarom speedy mini op 25 maart niks meten gewoon rijden

ben wel benieuwd GP vs R56 (kaj)
of Cooper-s berthilstyle vs Ferdinand Cooper-S Dahler
en zo hebben we er nog een paar..
Ga je mee k33z met de Golf GTI?
(ps, peter heeft wel 205pk in zijn cabrio daarom is hij sneller dan die R56)
- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
Bericht
Leuke review Ferdinand! Maar staan al die MINI's op dezelfde wielen en banden, want dat scheelt tegenwoordig met dit soort dingen ook nogal veel.
Wat ik echt heel raar vind is dat de standaard R56 even snel is als een GP (of omgedraaid). Ze zullen het niet voor niks getest hebben en Autovisie en dat soort bladen kennende zitten die tijden wel aardig goed, maar dan nog valt het me inderdaad op...
We zullen het wel zien 25 Maart! Het is namelijk officieel dat ik mee ga!
Wat ik echt heel raar vind is dat de standaard R56 even snel is als een GP (of omgedraaid). Ze zullen het niet voor niks getest hebben en Autovisie en dat soort bladen kennende zitten die tijden wel aardig goed, maar dan nog valt het me inderdaad op...
We zullen het wel zien 25 Maart! Het is namelijk officieel dat ik mee ga!

- 320d touring
- BBQ hulpkok
Bericht
Die verschillende testresultaten verbazen mij ook al een tijdje. Dit zijn de gegevens die ik heb verzameld:
R56 cooper s:
Auto Motor und Sport 25/06: 0-100 7,4s 0-140 13,7s 80-120 in 4/ 5,6s 5/ 7,1s 6/ 8,6s
Auto Motor und Sport 26/06: 0-100 6,9s 0-140 13,1s 80-120 in 4/ 5/ 6,9s 6/ 9,0s (golf gti 0-100 in 7,1s)
Autovisie 1/07 0-100 7,3s 0-140 13,6s 80-120 in 4/ 5,5s 5/ 7,4s 6/ 8,9s
Autozeitung 24/06 0-100 7,4s 0-140 13,1s
Autoweek 9/2007 0-100 7,6s 80-120 in 4/ 6,7s 5/ 6,7s 6/ 8,3s
R53 cooper s 163pk
Auto Motor und Sport 0-100 7,7s 0-140 14,0s 80-120 in 4/ 7,6 5/ 9,9s 6/ 14,8s
En het leukste:
Mini: <----> Peugeot 207 3deurs
knikmaat (pedaal naar rugleuning) 90-112,5cm <----> 88-108 cm
achter (rugleuning voor naar rugleuning achter) 53-75 cm <----> 53-77 cm
En ik maar denken dat een 207 veeel groter is van binnen,hij is tenslotte 31,6 cm langer
Bij autoweek is de zitruimte achterin de mini 1cm minder hoog dan de peugeot, terwijl ze bij autozeitung vinden dat de mini juist 3cm meer hoofdruimte heeft

R56 cooper s:
Auto Motor und Sport 25/06: 0-100 7,4s 0-140 13,7s 80-120 in 4/ 5,6s 5/ 7,1s 6/ 8,6s
Auto Motor und Sport 26/06: 0-100 6,9s 0-140 13,1s 80-120 in 4/ 5/ 6,9s 6/ 9,0s (golf gti 0-100 in 7,1s)
Autovisie 1/07 0-100 7,3s 0-140 13,6s 80-120 in 4/ 5,5s 5/ 7,4s 6/ 8,9s
Autozeitung 24/06 0-100 7,4s 0-140 13,1s
Autoweek 9/2007 0-100 7,6s 80-120 in 4/ 6,7s 5/ 6,7s 6/ 8,3s
R53 cooper s 163pk
Auto Motor und Sport 0-100 7,7s 0-140 14,0s 80-120 in 4/ 7,6 5/ 9,9s 6/ 14,8s
En het leukste:
Mini: <----> Peugeot 207 3deurs
knikmaat (pedaal naar rugleuning) 90-112,5cm <----> 88-108 cm
achter (rugleuning voor naar rugleuning achter) 53-75 cm <----> 53-77 cm
En ik maar denken dat een 207 veeel groter is van binnen,hij is tenslotte 31,6 cm langer
Bij autoweek is de zitruimte achterin de mini 1cm minder hoog dan de peugeot, terwijl ze bij autozeitung vinden dat de mini juist 3cm meer hoofdruimte heeft

- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
Bericht
Het spreekt elkaar inderdaad een beetje tegen!
Laten we maar eens NewMINIclub-resultaten boeken en in het nieuws brengen. We meten het hele zooitje bij 2 standaard Cooper (S) op, één R53, één R56. Dan weten we precies waar we naar eigen vinden van uit kunnen gaan.
9 van de 10 van die tests is ook niet eerlijk. Zo claimen ze bij Porsche ook dat de nieuwe GT3 sneller is dan de 996 type 1 en 2 versies. Verschil in de banden maakte hem sneller. Wanneer ze alle 3 de types op exact dezelfde banden zette merkten ze dat het type 2 GT3-tje sneller over de ring knalt dan de type 1 én type 3. Het zou me niks verbazen als dat bij MINI ook zo is.
Laten we maar eens NewMINIclub-resultaten boeken en in het nieuws brengen. We meten het hele zooitje bij 2 standaard Cooper (S) op, één R53, één R56. Dan weten we precies waar we naar eigen vinden van uit kunnen gaan.
9 van de 10 van die tests is ook niet eerlijk. Zo claimen ze bij Porsche ook dat de nieuwe GT3 sneller is dan de 996 type 1 en 2 versies. Verschil in de banden maakte hem sneller. Wanneer ze alle 3 de types op exact dezelfde banden zette merkten ze dat het type 2 GT3-tje sneller over de ring knalt dan de type 1 én type 3. Het zou me niks verbazen als dat bij MINI ook zo is.

- Ferdinand
- Be Mini
Bericht
metingen ed.
he hans, ja klopt zeg, die metingen van de GP in autovisie zijn inderdaad fabrieksopgaven. ik dacht dat ze dat zelf gemeten hadden.
maar ach, eigenlijk doet het er natuurlijk weer niet zo toe al die cijfertjes tussen auto's onderling, maar het zegt wel iets over het karalter van de auto.
mijn vorige standaard mcs r53 bijv. ging er best wel snel vandoor. Na de eerste chiptuning/poelie bij braspenning, kreeg ik er vooral veel meer koppel bij! de auto reed fantastisch. De topsnelheid maakte echt niet veel uit (misschien 5 km/u harder of zo iets) maar het optrekken bij lagere toeren ging uitstekend (in z'n 6 op de snelweg).
dus, ik vind die waarde van bijv. 80-120 in de hoogste versnelling wel belangrijk, want dat rijdt zo lekker lui*
groetjes, ferdinand
*wacht s effe, maar ben ik dan niet veel meer een type voor een diesel 500nm en 80 pk? ....o nee toch ...?
maar ach, eigenlijk doet het er natuurlijk weer niet zo toe al die cijfertjes tussen auto's onderling, maar het zegt wel iets over het karalter van de auto.
mijn vorige standaard mcs r53 bijv. ging er best wel snel vandoor. Na de eerste chiptuning/poelie bij braspenning, kreeg ik er vooral veel meer koppel bij! de auto reed fantastisch. De topsnelheid maakte echt niet veel uit (misschien 5 km/u harder of zo iets) maar het optrekken bij lagere toeren ging uitstekend (in z'n 6 op de snelweg).
dus, ik vind die waarde van bijv. 80-120 in de hoogste versnelling wel belangrijk, want dat rijdt zo lekker lui*
groetjes, ferdinand
*wacht s effe, maar ben ik dan niet veel meer een type voor een diesel 500nm en 80 pk? ....o nee toch ...?
Veel rijplezier!
- iDarkDesign
- Transformer
- Ferdinand
- Be Mini
Bericht
yep, eerst Braspenning. Dat was mijn vorige Mini Cooper S. Prima mensen, in het bijzonder Ron Braspenning! De tuning van software (superchip) en poelie kan ik zeker aanraden. Je MCS rijdt daarna echt heel goed, lekker veel power onderin. Rijdt Barry van Elk (de mini racer) ook niet met de braspenning tuning in zijn prive mini?
Maar ik wilde wat meer met mijn huidige Mini Works en koos voor Dahler.
groetjes, ferdinand
Maar ik wilde wat meer met mijn huidige Mini Works en koos voor Dahler.
groetjes, ferdinand
Veel rijplezier!
- iDarkDesign
- Transformer
Bericht
Ja klopt, Berry van Elk rijdt ook in een Braspenning.
Ik ben er ook heel tevreden mee moet ik zeggen. Goeie power, lekkere sound (Eisenmann) en super service. En dat op 10 minuten rijden afstand.
iDD......... plus dat ze de motorgarantie op zich nemen
Ik ben er ook heel tevreden mee moet ik zeggen. Goeie power, lekkere sound (Eisenmann) en super service. En dat op 10 minuten rijden afstand.
iDD......... plus dat ze de motorgarantie op zich nemen
Onze sponsors