Oliedruklampje lichte weer eens op

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
coopergreens
Enthousiast
Enthousiast

Oliedruklampje lichte weer eens op

22 sep 2012, 21:43

Hallo,

Mijn oliedruklampje lichte even op bij zware belasting. Heb afgelopen week mijn mini bij beek laten tunen naar 204 pk. Software en 17% pully.

Deze upgrade vraagt er natuurlijk om het gaspedaal diep in te trappen, maar plotseling lichte vandaag het olielampje even op na 20 min stevig over een dijk gereden te hebben. Ben gelijk rustig gaan rijden en toen was het weg.

Motor klinkt normaal en rijdt verder prima. Olie is ook netjes op peil.

Heb het forum even afgestruind en zag dat er wel meer mensen een keer een brandend lampje hebben gehad die gelijk weer wegging.

Las ook dat het olieflterhuis weleens dit soort problemen geeft doordat er klepjes niet goed open gaan?

Zou dit het probleem kunnen zijn?
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 sep 2012, 22:41

Gaat het lampje alleen aan als hij goed heet is?
Dan kan het ook zijn dat de olie te heet en daardoor te dun wordt. De oliepomp kan hierdoor niet genoeg oliedruk leveren.
Welke olie zit er in ( 5w30 standaard )
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

22 sep 2012, 23:18

Sensor kan ook kapot zijn, gebeurd ook bij te hete olie want daar kan de sensor net zo goed tegen.
krikkie
4 op een rij!
4 op een rij!
België

22 sep 2012, 23:34

Hoe warm mag de olie eigenlijk worden, vandaag forum uitstap gedaan en de olietemperatuur was 110°, bij mij geen lampje, maar ik geloof wel dat t mogelijk is met te dunne (hete) olie.
coopergreens
Enthousiast
Enthousiast

23 sep 2012, 09:38

werner schreef:Gaat het lampje alleen aan als hij goed heet is?
Dan kan het ook zijn dat de olie te heet en daardoor te dun wordt. De oliepomp kan hierdoor niet genoeg oliedruk leveren.
Welke olie zit er in ( 5w30 standaard )
Zit inderdaad een standaard 5w30 in. Rijden jullie met andere olie dan?

In het onderhoudsboekje van de laatste eigenaar zit ook een factuur van de kwikfit met een grote beurt. Goede plaatsting van het juiste oliefilter is ook belangrijk toch voor de oliedruk?
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 sep 2012, 09:59

Met de tuning neemt ook de temperatuur toe en zal de olie zonder goede oliekoeler soms wel 130 / 140 graden worden.
Dit is wel wat te hoog voor 5w30 en zeker als het geen vol synthetische is :wink:

Als je filter verkeerd gemonteerd is dan gaat altijd het olie lampje branden :wink:
coopergreens
Enthousiast
Enthousiast

23 sep 2012, 10:11

werner schreef:Met de tuning neemt ook de temperatuur toe en zal de olie zonder goede oliekoeler soms wel 130 / 140 graden worden.
Dit is wel wat te hoog voor 5w30 en zeker als het geen vol synthetische is :wink:

Als je filter verkeerd gemonteerd is dan gaat altijd het olie lampje branden :wink:
Er zit nu een Kroon Asyntho 5w30 in. Deze is een volsyntheet toch?

Rijden jullie met koeler en andere olie dan?
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 sep 2012, 10:31

Belangrijk is om te weten of het alleen voorkomt bij stevig doorrijden (olie heet).
Zo ja dan zou ik 0w40 proberen van castrol daar rijden de meeste mee. Deze blijft wat dikker dan de 5w30 die er bij jou in zit bij een hoge temperatuur.
De meeste met een stevige tuning rijden ook met een betere oliekoeler :wink:
Dirkxke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

23 sep 2012, 12:13

Na mijn sessie op Spa van +40 min is mijn oliesensor ook kaduuk.
Voor het starten zou deze moeten branden in het dash -> doet hij niet meer.
Na een paar minuten gereden te hebben en dan motor stilleggen en opnieuw starten doet hij het wel weer terug.
Volgende keer ik de oliefilter wissel steek ik ook ineens een nieuwe sensor.

Mij klinkt het al niet vreemd dat deze de geest zou geven en als ik de amerikanen mag geloven dan gaan die regelmatig na hard gebruik stuk.
coopergreens
Enthousiast
Enthousiast

23 sep 2012, 18:03

Bedankt voor de antwoorden en meedenken. Als de oliedruk niet goed zou zijn dan zou hij altijd moeten branden denk ik..... Ga deze week eerst een nieuwe sensor erin doen en de olie wisselen voor een dikkere variant bij hoge temp. Als dit niet helpt dan ga ik de oliedruk laten meten.
coopergreens
Enthousiast
Enthousiast

02 okt 2012, 19:17

Auto staat nu al sinds vrijdag bij Ekris in Utrecht en ze zeggen elke keer dat het probleem weg is, maar als ik de auto mee naar huis krijg dan begint binnen no time het lampje weer te branden.

Ekris heeft tot nu toe:

-Oliedruk gemeten en deze was goed, 4 bar bij 3000 Rpm.
-Nieuwe Sensor (de 3e) deze is ook goed.
-Kabelboom gecontroleerd en deze lijkt ook goed.

Nu geeft Ekris als laatste optie om de hele kabelboom te vervangen en een ander hitteschild te plaatsen bij het spruitstuk en dit zal alles op moeten lossen!?!!? Ben nu al 4 keer bij Ekris geweest met dit probleem en het enige wat ze gedaan hebben is de sensor vervangen en de oliedruk gemeten en een hele hoop werkuren geklokt.
Dirkxke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

02 okt 2012, 20:11

Het zou wel eventueel kunnen. Een kabelbreuk zou er voor zorgen dat het lampje begint te branden.

zonder druk is het een open contact in de sensor, met druk gesloten contact.
coopergreens
Enthousiast
Enthousiast

02 okt 2012, 20:57

Dirkxke schreef:Het zou wel eventueel kunnen. Een kabelbreuk zou er voor zorgen dat het lampje begint te branden.

zonder druk is het een open contact in de sensor, met druk gesloten contact.
Snap hem niet helemaal :) Zou je het even kunnen toelichten?
Bedankt!
Dirkxke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

03 okt 2012, 18:45

Wanneer er druk op het oliecircuit staat gaat de schakelaar in de sensor dicht (dan loopt er spanning). -> lampje uit
Wanneer er geen druk is staat deze open (geen spanning). -> lampje aan

Wanneer er een kabelbreuk is, dan gaat het circuit terug open omdat er een onderbreking is -> lampje aan

Kan ook dat de sensor een standaard gesloten schakelaar is en onder druk open.
Maar in beide gevallen kan een kabelbreuk of slechte connector het gedrag van het olielampje verklaren.
coopergreens
Enthousiast
Enthousiast

03 okt 2012, 18:58

Het liefst ga ik nu gewoon een meter in de auto plaatsen en het lampje uit mijn tellerklok verwijderen. Ekris deed mij vandaag het voorstel om voor 700 euro mijn kabelboom te vervangen en dan zou het opgelost zijn ............. Dit ga ik dus niet doen!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”