Ik heb het vermoeden dat mijn wiellager achter het heeft begeven; een zoemend geluid tijdens het rijden dat varieert met de snelheid. Ik denk dat ik hem aan de hand van wat DIY posts gevonden op het internet het zelf ga proberen. Iemand enig idee of ik speciaal gereedschap nodig heb en welk lager ik precies nodig heb? (R50 1.6 uit 2003) Ik kwam namelijk 2 type lagersets tegen:
W502163 met ingebouwde magnetische sensorring
en
W502599
(beide op http://www.autoonderdelenwebshop.nl)
iemand enig idee wat die sensorring inhoud? Iets te maken met de ABS sensor?) en heb ik deze sensor ring nodig? Alle tips zijn welkom aangezien ik niet echt veel vond op newminiclub mbt wiellagers vervangen.
Alvast bedankt!!!
Wiellager R50 Achter
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Rosmalen
Bericht
Ik weet wel dat ik er nog 1 heb liggen van SKF.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer

MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
- martijko
- Nieuw Lid
- Locatie: Zeist
Bericht
Bedankt, denk trouwens nu dat het ligt aan de remschijf of zelfs de remklauw. Elke keer als ik de auto laat uitrollen dan staat ie met een kleine schok stil. Ook de wielen achter eraf gehad en gemerkt dat de schijfen aanlopen. Ze "schuren" bij de remklauw. Enig idee of ontluchten helpt?
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Rosmalen
Bericht
Zit er geen speling op het wiel? Miss dat er te veel speling is dat er andere onderdelen gaan aanlopen doordat het scheef zit..
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer

MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
- cooperke s
- Bijna verslaafd
- Locatie: Provincie Antwerpen(Belgie)
- martijko
- Nieuw Lid
- Locatie: Zeist
Bericht
nee geen enkele speling op het wiel dus denk niet dat het het lager is. Ben niet echt een expert maar wel redelijk handig; enige info wat betreft een zwevende klauw en de geleiders? Het aanlopen van de wielen is ook een vrij constant geluid dus niet echt het idee dat de klauw of remschijf krom dan wel scheef is.
- Adrenalin Junkie
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Noord Holland
Bericht
Als je het wiel onbelast in de lucht rond laat draaien hoor je altijd een licht soort schrapend geluid, remblokken "glijden" over de remschijven, ik zou het eens met je andere achterwiel vergelijken.
Betreffende het lager, probeer eens op een snelheid dat het geluid te horen is (meestal boven de 60 km/h) redelijk vlot van links naar rechts te sturen.
Als het bijv. je rechterachterwiel lager is, moet je het geluid horen terwijl je naar links stuurt omdat het gewicht naar de rechterkant vd auto overhelt. Als je dan direct naar rechts stuurt moet het geluid eventjes weg gaan tot je weer naar links stuurt. Dan is het meestal duidelijk het lager.
Ook met een defect lager gaat je wiel ook onbelast zwaarder draaien en meer geluid maken.
Betreffende het lager, probeer eens op een snelheid dat het geluid te horen is (meestal boven de 60 km/h) redelijk vlot van links naar rechts te sturen.
Als het bijv. je rechterachterwiel lager is, moet je het geluid horen terwijl je naar links stuurt omdat het gewicht naar de rechterkant vd auto overhelt. Als je dan direct naar rechts stuurt moet het geluid eventjes weg gaan tot je weer naar links stuurt. Dan is het meestal duidelijk het lager.
Ook met een defect lager gaat je wiel ook onbelast zwaarder draaien en meer geluid maken.
MINI COOPER S R53 pre-facelift


- martijko
- Nieuw Lid
- Locatie: Zeist
Bericht
Hoi Junkie, bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad de auto opgekrikt en gekeken of ze abnormaal veel aanliepen. Ik moet zeggen de wielen (links en rechts achter) waren bijna niet met 1 hand rond te draaien. Das in mijn ogen toch echt te veel aanloop. Ook is het geluid tijdens het rijden niet meer of minder in de bochten. Denk dus echt remklauwen of moet ik misschien denken aan de handrem?!?
- Manick
- Sponsor
Bericht
Om een wiellager te controleren, auto op krikken. Wiel rond draaien en tijdens het ronddraaien de veer vast pakken met je vingers
Voel je een trilling in je veer is je wiellager kapot aan de kant waar de trilling zit. Zo controleer ik onder anderen wiellagers bij APK keuringen
Groet
Voel je een trilling in je veer is je wiellager kapot aan de kant waar de trilling zit. Zo controleer ik onder anderen wiellagers bij APK keuringen
Groet
- Manick
- Sponsor
Bericht
On Topic: dit is 1 van de paar manieren hoe je wiellager kan controleren. Met proefrijden kan je het ook horen, je kan 1 wiel blokkeren en het andere wiel los van de grond ongeveer 60-80 km/h laten draaien koppeling in trappen en luisteren naar het geluid
(Is een beetje riskant als geen ervaring er mee hebt)
Geloof me ik werk ECHT NIET bij Kwik Fit. Ben automonteur bij een universeel bedrijf in Gooi&Vechtstreek met 30 jaar ervaring en soms kom ik zelf dingen tegen die bij Kwik Fit gedaan zijn en daar schrik je van.marcel700 schreef:Kwik fit ?Manick schreef:Om een wiellager te controleren, auto op krikken. Wiel rond draaien en tijdens het ronddraaien de veer vast pakken met je vingers
Voel je een trilling in je veer is je wiellager kapot aan de kant waar de trilling zit. Zo controleer ik onder anderen wiellagers bij APK keuringen
Groet![]()
On Topic: dit is 1 van de paar manieren hoe je wiellager kan controleren. Met proefrijden kan je het ook horen, je kan 1 wiel blokkeren en het andere wiel los van de grond ongeveer 60-80 km/h laten draaien koppeling in trappen en luisteren naar het geluid
(Is een beetje riskant als geen ervaring er mee hebt)
- Dirkxke
- Mod virus alert!
- Locatie: Dilsen-Stokkem
Bericht
De truc met de veer pas ik ook toe
Heeft me tot nu toe nog niet in de steek gelaten bij mijn diagnoses.
Meeste bandencentrales hebben ook een toestel om banden op de wagen te balanceren.
Deze laat het opgekrikte wiel ronddraaien om trillingen te detecteren voor te balanceren.
Maar ook ideaal om een wiel even een snelheid van 50 per uur te geven en geloof me, een defect lager is onmiddellijk hoorbaar dan tov het andere wiel.

Heeft me tot nu toe nog niet in de steek gelaten bij mijn diagnoses.
Meeste bandencentrales hebben ook een toestel om banden op de wagen te balanceren.
Deze laat het opgekrikte wiel ronddraaien om trillingen te detecteren voor te balanceren.
Maar ook ideaal om een wiel even een snelheid van 50 per uur te geven en geloof me, een defect lager is onmiddellijk hoorbaar dan tov het andere wiel.
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors