Winterbanden-kwaliteit-testen-Europese regels-Gebruik

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!

Winterbanden-kwaliteit-testen-Europese regels-Gebruik

02 nov 2012, 22:40

Ik ben van plan om nieuwe winterbanden aan te kopen voor mijn Mini Cooper S R53 met de originele 17" velgen.
Nu heb ik in eerste instantie altijd geluisterd naar datgene wat mijn plaatselijke bandenboer te vertellen had. In tweede instantie ook weer omdat het een kennis van me is. So far so good.

Sinds gisteren, 1 november 2012 hebben we een nieuwe Europese wet die voorziet dat elke band die in Europa verkocht gaat worden voorzien moet zijn van een soort van consumenten certificaat (sticker) met enkele richtlijnen.
1: Verbruik
2: Wegligging-Remafstand
3: Decibel

Nu ben ik het één en ander eens gaan nakijken op de bekende websites als autobandenonline ... en heb ik voor mijn bandenmaat 205-45-17" gaan zoeken en vergelijken. Dit roept toch wat vragen op als je moet vergelijken.

De meest goedkoopste bijvoorbeeld van het merk Sunny :| van +- 63€ heeft dezelfde waarde's als een Pirelli Sottozero II van +-175€. Merken als Nangkang of Michelin die evengoed scoren op papier :? Zelfs Michelin blinkt niet overweldigend uit ten opzichte van de meest goedkope banden.

1: Is Europa (wederom) gek geworden en hebben we hier weer te maken met pure theoretische Kafka?
2: Hebben we steeds te dure merkbanden gekocht en de evengoede alternatieve goedkopere merken laten liggen?

Wat zijn de ervaringen van winterbanden rijders hieromtrent? Wie rijdt er met pakweg Bridgestone's, Pirelli's of andere A-merken? Wie heeft er ervaring met de zogenaamde 'B' merken? Ik ben toch even verschoten van die zogenaamde quoteringen van Europa :shock:

Uiteindelijk, als de Italiaanse Pirelli van pakweg 175€ dezelfde waarde's krijgt opgelegd als de Taiwanese Nangkang van +-75€.
Waarom zou ik dan +- 100€ per band X4 = 400€ meer uitgeven aan de Pirelli's?

Nu, ik heb nog geen band gekocht (al wordt het wel dringend :( ) dus bij deze, "help me" :surrender
Marcel Always Open
Cabrio-King

02 nov 2012, 22:54

Ik mis "grip" en "slijtvastheid" in de lijst van criteria.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!

02 nov 2012, 22:59

Marcel Always Open schreef:Ik mis "grip" en "slijtvastheid" in de lijst van criteria.
Staat er wel wat in verwerkt.
Maar het is duidelijk geen totaalplaatje van omschrijvingen.
Afbeelding
Berry M
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Re: Winterbanden-kwaliteit-testen-Europese regels-Gebruik

02 nov 2012, 23:14

Met de juiste reacties, kan dit een interessant topic worden... Niet dat ik winterbanden nodig heb, want ik heb een prima setje, maar wel omdat ik aan een nieuw setje rubber op m'n zomervelgen toe ben.
MrBean schreef:Wat zijn de ervaringen van winterbanden rijders hieromtrent? Wie rijdt er met pakweg Bridgestone's, Pirelli's of andere A-merken?
Mijn winterbanden zijn van Pirelli. Ik heb hier simpelweg voor gekozen omdat m'n zomerbanden ook van Pirelli zijn, en ik daar tevreden over ben. :)
Afbeelding
Ginoceros schreef:Interessante, niet verprutste Mini die 1x/ 6mnd op de weg komt en niet boven de 2000t uitkomt
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

02 nov 2012, 23:43

Hoe grippen de federals dan volgens jou Marcel ? :mrgreen:
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!

02 nov 2012, 23:48

marcel700 schreef:Je doet je naam wel eer aan .. De vragen die gesteld worden en kennis van zaken is lach wekkend :mrgreen:

Die sticker stellen geen fu voor en kloppen voor geen meter. En wat er op die stickers staat heb Altijd al op de band zelf gestaan dus niks nieuws...

Had vandaag een setje semi slciks van federal En er stond op grip E en had ook een set winter banden die had F ... :s

eco label
Mijn kennis van zaken is hieromtrent inderdaad vrij beperkt. Ik heb mijn banden altijd aangekocht opdat ik vertrouwen had in de persoon die ze me verkocht. Aangezien dat altijd "A" merken waren zoals Pirelli etc... heb ik me daar ook nooit al te veel vragen bij gesteld of in verdiept.

Dat die stickers of dat soort informatie al eerder bestond, daar had ik weinig notie van.
Dat is zo één van die handigheden van Europese regelgeving. Het wordt je zo DUIDELIJK door je strot geduwd dat zelfs de meest sprakeloze slungel als een MrBean vergelijkingen kan maken als hij niets te doen heeft.

Dat deze vergelijkingen onzinnig zouden kunnen zijn was een van mijn vragen toe naar de experts onder ons.
Vandaar.
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

03 nov 2012, 01:11

:mrgreen: ,past wel op die van mij,maar heb een maatje breder.

Waren het rsr's?
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

03 nov 2012, 20:21

marcel700 schreef:595 rsr Welke maat heb jij ?
205/50/15

Afbeelding
jerroo
Be Mini
Be Mini

04 nov 2012, 16:00

pirelli sottozero RF, geweldig in nederlandse sneeuw en , kijk naar buiten, koude regen, prijs, tja niet goedkoop, ga er nu voor de tweede winter mee rijden, als ie net zo nat wordt als vorig jaar redt ik er nog wel een derde winter mee, rijden heerlijk comfi, op veiligheid staat geen prijs.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”