Koppeling met vliegwiel, aantal tanden?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
MattK
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Koppeling met vliegwiel, aantal tanden?

21 nov 2012, 10:02

Ik heb al een tijdje zitten zoeken maar kan hier helaas niet echt wat duidelijks over vinden.
Zoekfunctie kan ik helaas niet naar pagina 2 door bladeren :?

Na zo een 5500km van mijn Mini genoten te hebben merkte ik tijdens het inhalen op de snelweg dat de snelheid langzaam omhoog ging maar de toerenteller van 3000 toeren naar 4500 toeren schoot.
Koppeling moet vervangen worden dus. Nou werd mij verteld dat het vliegwiel mee vervangen moet gaan worden.
Is dit een must of alleen als er problemen mee zijn? Vind het zonde om een set te kopen als het vliegwiel goed is.
Wil ook niet alleen de koppeling aanschaffen en dan er achter komen dat het vliegwiel ook nog besteld moet worden.

Iemand tips/aanwijzingen?
Laatst gewijzigd door MattK op 21 nov 2012, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
mrobers
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:

21 nov 2012, 12:57

Absoluut mee eens. Vliegwiel mee vervangen.

Toen ik onze MINI kocht was de koppeling (met drukgroep) net vervangen maar het vliegwiel niet. Lees mijn posts maar eens; maar ik moest eraan geloven en alles moest er opnieuw onderuit voor een nieuw vliegwiel :-(

Overigens kun je ze in Duitsland (origineel) kopen voor ca. 375eur met 12eur verzenden. Veel goedkoper dan in NL.
1976-er Dodge W200 5.2 V8 (offroad-hobby)
1991-er Jeep Cherokee 4.0
2002-er Chevrolet Avalanche Z71 5.3 V8 (lifted)
2003-er MINI Cooper S John Cooper Works
2004-er Smart Roadster 0.7 82kW (Stage 3 chipped)
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 nov 2012, 15:23

Geen idee wat je toekomstplannen zijn qua modificaties, maar dit is natuurlijk ook een mooi moment om een upgrade te doen. Bijvoorbeeld een exemplaar van Sachs, of een door Kavs versterkt exemplaar met een lichter vliegwiel van Fidanza.
MattK
Mod virus alert!
Mod virus alert!

21 nov 2012, 18:01

Heb verder niet echt plannen om er flink vermogen uit te gaan halen, misschien met de tijd nog eens een andere pulley voor de charger.

Nu mijn volgende probleem, heb de onderdelen toko even gebeld en die kan 2 sets leveren.
Beide vliegwielen komen op hetzelfde originele onderdeelnummer uit. Ze geven alleen beide een ander aantal tanden aan.
1 vliegwiel staat 6 tanden bij en de ander 14.

Iemand die hier iets van weet?
Manick
Sponsor

21 nov 2012, 19:46

MattK schreef:Heb verder niet echt plannen om er flink vermogen uit te gaan halen, misschien met de tijd nog eens een andere pulley voor de charger.

Nu mijn volgende probleem, heb de onderdelen toko even gebeld en die kan 2 sets leveren.
Beide vliegwielen komen op hetzelfde originele onderdeelnummer uit. Ze geven alleen beide een ander aantal tanden aan.
1 vliegwiel staat 6 tanden bij en de ander 14.

Iemand die hier iets van weet?

Geloof me ik ken GEEN vliegwiel met 14 laat staan 6 tanden. Waar ik zelf aan zit te denken is het aantal tanden van je startmotor
Mogelijk dat daar een verschil in zit, infomeer anders even bij de dealer wat voor koppelings setten zij kunnen leveren en mess evt extra informatie bij staat

Gr. Manick
MattK
Mod virus alert!
Mod virus alert!

21 nov 2012, 20:51

Plaatje van internet, snap er geen snars van!

Afbeelding
Manick
Sponsor

21 nov 2012, 21:45

Ik ben er uit weet waar het verschil zit(eigenlijk had ik dit gelijk moeten weten ben zelf automonteur)

het verschil zit het in het aantal tandjes van je Pri-as van je versnellings bak
aan de hand daar van zit er een verschil in de koppelings platen. ik heb even via de Valeo site op gezocht en ik denk dat je de Valeo set moet hebben
link->http://www.valeoservice.com/data/master ... df?rnd=692

als je naar pagina 232 onderaan zie je de Cooper S en in de rechter kolom zie je 216/14 staan, die 216 is de diameter van de kop. plaat en 14 is het aantal tandjes van de plaat. Dubbel Check welke bak je heb want volgens de Valeo set past hij in een bak met nummer: GS6-85BG

ik wilde eigelijk een fotoje uploaden met dit plaatje maar helaas lukt dat niet dus van daar de link

gr. Manick
MattK
Mod virus alert!
Mod virus alert!

21 nov 2012, 21:49

Geweldig!

Waar kan ik vinden wat voor bak ik heb?
Manick
Sponsor

21 nov 2012, 22:04

dat kan ik je helaas niet vertellen want ik heb geen(nog) Mini Cooper maar algemeen zit er wel een sticker op de bak of staat het soms ingeslagen op de rand van de bak bij aansluiting van de motor of midden op de bak ingeslagen
(ik zeg dat het algemeen is over de bak code voor meerdere autos niet alleen voor Mini`s) Mess zijn er andere fora leden die die informatie kan verstrekken

gr. Manick
MattK
Mod virus alert!
Mod virus alert!

21 nov 2012, 22:10

Dank je!

Ik wacht geduldig nog even af 8)

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”