Nieuwe ophanging in BE

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!

Nieuwe ophanging in BE

10 dec 2012, 23:20

Mijn R53 van 12/2003 heeft nog OEM dempers met veren en als extra optie 228 Sportophanging plus.
Nu was dus in eerste instantie de vraag of ik deze vier OEM dempers kon vervangen door een setje Bilstein B4's?
En uiteraard zonder dat mijn Mini terug hoger gaat liggen dan voorheen.

Op zich zou ik liever een schroefkit plaatsen zoals pakweg een KW variant 1.
Of een Bilstein set met vaste verlaging van 3 cm.

Maar dan moet je weer een afspraak maken en nog eens naar een aparte geometriekeuring.
En als de afwijkingen qua camber dan maar een graadje afwijking hebben (30° is de tolerantie boven de constructeurs gegevens) dan zijn we weer dagen en dagen aan het sukkelen voor een vodje papier.
En helaas nee, camberplaten voor correctie mogen hier ook niet in dit apenland wegens illegaal en verboden.

Niet te vergeten dat welke set ook (buiten enkel de dempers) moet geplaatst worden bij een erkende werkplaats die u tevens een ingevuld GOCA attest kan bezorgen. GEEN CORRECT GOCA attest, GEEN keuring. In dit land zijn papieren, stickers en stempels zeer belangrijk.

Dus mochten er Belgische rijders zijn met ervaringen qua verlagingen of aangepaste schokdempers, info graag over hoe jullie dit doen of gedaan hebben.
Dank u :icon_top:
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 dec 2012, 00:31

KW met attest inbouwen op de originele hoogte (= zelfde geometrie) en na keuring zelf omlaag draaien?
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!

11 dec 2012, 22:05

Maar dan is hem gekeurd maar niet als zijnde verlaagd voertuig.
Want hij staat nog op originele hoogte.

Hoeveel cm lager kan je gaan om toch binnen de normen te blijven.
Met afwijking bijgerekend.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 dec 2012, 23:51

Er zijn hier zoveel Belgen die zwaar verlaagd rondrijden...het moet toch echt kunnen.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Anto
Be Mini
Be Mini

12 dec 2012, 08:10

MartijnGizmo schreef:KW met attest inbouwen op de originele hoogte (= zelfde geometrie) en na keuring zelf omlaag draaien?
das een goeie oplossing
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!

12 dec 2012, 09:20

mushrop schreef:Er zijn hier zoveel Belgen die zwaar verlaagd rondrijden...het moet toch echt kunnen.
Daarom dat ik ook zou willen weten hoe ze het gedaan hebben.
Ik zou eens willen weten hoeveel er rond rijden met de juiste attesten en hoeveel er elk jaar hun ophanging switchen.

Maar met andere woorden.
Als ik een KW kit plaats dan is die standaard geplaatst op de hoogste stand even hoog als OEM.
Probleem is wel dat met het GOCA attest de hoogte VOOR en NA moet worden vermeld.
Nu, al is dat maar één cm, dat is genoeg.
Zolang ik ook dan nog binnen de normen kan blijven is het goed.
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 dec 2012, 12:18

Aan de voorkant verandert het camber trouwens nauwelijks door verlagen, vooral aan de achterkant krijg je meer negatief camber, omdat je door de multilink achteras veel dynamisch camber hebt. Te corrigeren met instelbare reactiearmen... tenzij je in België woont natuurlijk.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

12 dec 2012, 18:37

Tenzij je de reactiestangen die verstelbaar zijn zwart sluit of poedercoat - dan ziet de keurmeester het nog niet eens!
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!

12 dec 2012, 22:47

nielz schreef:Voor dit Apenland zijn er altijd achterpoortje.
Voor keuring is max -3 verlaging toegestaan mits papierhandel oke is.

Sins kort verlaagt, attesten inorden en ga niet wisselen voor keuring. :lol:(feb '13)
Van Zonhoven.
Ik ben zelf van Hasselt.
Waar heb je dat laten doen?

Verstelbare reactiestangen in BE.
Levensgevaarlijk :s (volgens keuring uiteraard :roll: )
Dirkxke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

13 dec 2012, 20:22

In deze volgorde... :D

Kw of bilstein steken, wagen 1cm verlagen tov origineel, papieren laten invullen + afstempelen, uitlijnen, geometrie keuring doen, gelukkig buiten wandelen, wagen op -5 schroeven, het jaar erop 4cm omhoog draaien, jaarlijkse keuring, opnieuw gelukkig buiten wandelen, terug 4cm omlaag draaien...

zo doet de rest van België het :)
Stan
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

14 dec 2012, 20:40

MrBean schreef:
nielz schreef:Voor dit Apenland zijn er altijd achterpoortje.
Voor keuring is max -3 verlaging toegestaan mits papierhandel oke is.

Sins kort verlaagt, attesten inorden en ga niet wisselen voor keuring. :lol:(feb '13)
Van Zonhoven.
Ik ben zelf van Hasselt.
Waar heb je dat laten doen?

Verstelbare reactiestangen in BE.
Levensgevaarlijk :s (volgens keuring uiteraard :roll: )
Ook ik heb een schroefkit ( Bilstein B16 ) met alle documenten voor de autokeuring , dus GEEN enkel probleem.
enkel zorgen dat als je zich aanmeld dat er een bodem vrijheid is van +/- 11cm ( er is een speling van 2 cm toegelaten )
wat de verstelbare reactie stangen betrefd , deze worden direct afgekeurd dit heb ik deze zomer zelf ondervonden.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”