JCW upgrade pack voor de Belgische markt

Fitchie
Mod virus alert!
Mod virus alert!

JCW upgrade pack voor de Belgische markt

18 dec 2012, 18:50

Hi freaks,

Gezien meer power synoniem is voor meer fun heb ik eens even geïnformeerd naar de door BMW ondersteunde (en dus onder garantie vallende) upgrade(s) voor mijn nieuwe Mini S R56. Niet dat 184 PK krap is, maar het idee dat er 211 PK uit te halen valt en het koppel eveneens toeneemt, is erg uitdagend. En zoiets past perfect onder de kerstboom.
(shakeit)

Er bestaat een JCW upgrade pack met referentie 11 12 2 208 027 dat ondermeer het luchtfilter, uitlaatspruitstuk, achterste deel van de knalpijp inclusief uitlaatstukken en zelfs JCW badges bevat. Raar maar waar zit er in België geen vrijschakelcode bij om het motormanagement te herschrijven. Visueel leuk, maar heel veel extra vermogen levert dit dus niet op. De motor hapt wat meer lucht en zal dus iets beter presteren, het uitlaatspruitstuk en de andere pot zal ook wel voor een beetje extra power zorgen maar daar is het meeste dan ook mee echt gezegd.

En rara, wanneer ik bij een Nederlandse dealer dezelfde vraag stel krijg ik hetzelfde upgrade pack aangeboden waarin *wel* een vrijschakelcode en herschrijven van het motormanagement zit !!!

Na wat social engineering stuurde de dealer me een screendump door waar de hele kit op te zien is:

Afbeelding

So far so good, 'k heb eens even BMW Bornem aan de tand gevoeld en kreeg vrijwel onmiddellijk volgend antwoord:
Hallo,

Ik vrees dat ik je zal moeten teleurstellen:

Heel belangrijk om weten: het is sedert meerdere jaren in België verboden om nog motorvermogenwijzigingen door te voeren, noch verhoging, noch verlaging van het vermogen.
Het ministerie van transport weigert namelijk om nog attesten te maken mbt wijzigingen van het vermogen.
Concreet betekent dit we geen programmaties meer doen voor een wijziging, omdat het niet meer wettelijk is. (ook als jullie het zouden kunnen zou dit niet wettelijk zijn).

Het is daarom aan te raden, hoe spijtig het ook is, om de kit niet te monteren, en de wagen standaard te laten.
Nb: Deze regel is sedert meer dan drie jaar in voege, ook voor BMW.

Sorry dat we hier geen extra business kunnen genereren, maar helaas.

Met vriendelijke groeten,

BMW Group Belux
Voila, dat weten we dan ook alweer.
Laatst gewijzigd door Fitchie op 14 jan 2013, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 dec 2012, 19:07

Dan doe je dat toch in Nederland?
Fitchie
Mod virus alert!
Mod virus alert!

18 dec 2012, 19:11

Hi Getzz,

Nope dat kan dus niet omwille van de meegeleverde homologatie documenten, tenzij je het ergens geritseld krijgt, maar daar heb ik dus geen zin in.
:mad:
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 dec 2012, 19:18

Daar kijken Nederlandse dealers toch niet naar? Mijne gaat ook altijd naar een Duitse dealer en die heeft nooit een kentekenbewijs ofzo nodig... Maar dat is dan misschien in België anders?
Fitchie
Mod virus alert!
Mod virus alert!

18 dec 2012, 19:23

Dat is juist ja, de Nederlandse (of Duitse) dealer gaat geen papieren vragen. Maar na de installatie van de JCW upgrade kit wordt er een nieuw homologatie attest meegeleverd gezien de auto van uitvoering (vermogen) veranderd is.

En deze homologatie heb je in België nodig om de wagen in te schrijven, technisch te laten keuren vanaf het 4de jaar, de wagen te verkopen, en de juiste verzekering te krijgen.
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 dec 2012, 19:26

Gewoon een vraagje he, wie kan aan de buitenkant zien dat je ook je software hebt laten veranderen? M.a.w. waarom zou je je wagen opnieuw laten inschrijven?
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 dec 2012, 19:29

Ja dat vraag ik mij ook af
Fitchie
Mod virus alert!
Mod virus alert!

18 dec 2012, 19:33

Hi Frankie,

Heb je een punt mee. Aan de uitlaat sierstukken en de JCW badges ga je het niet zien. En bij de technische keuring doen ze geen vermogenstest.

Maar je rijdt dan uiteindelijk met een wagen rond die niet gehomologeerd is en zoals hierboven al aangehaald heb ik daar geen zin in. Ook al niet omdat de vermogenswinst eigenlijk niet zo heel groot is (184 PK versus 211 PK).
Anto
Be Mini
Be Mini

18 dec 2012, 19:33

das juist , men vorige wagens waren ook gechipt , niemand ziet dit ( en geen testbankgegevens in de auto laten liggen of andere aanwijzingen)
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 dec 2012, 23:01

Nouja en een jcw upgrade komt niet op 211pk maar op 194pk dus dan is het verschil helemaal klein
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 dec 2012, 23:17

Ik ben nog geen enkele belg tegengekomen die zijn auto laat herinschrijven na een tuning... Kzou ook niet weten waarom
Anto
Be Mini
Be Mini

19 dec 2012, 08:09

Fred schreef:Ik ben nog geen enkele belg tegengekomen die zijn auto laat herinschrijven na een tuning... Kzou ook niet weten waarom
kzou ook niet weten waarom , ze pluimen ons hier al meer dan genoeg >)
griendar
4 op een rij!
4 op een rij!

19 dec 2012, 12:28

ik kom uit op 200pk
Getzz schreef:Nouja en een jcw upgrade komt niet op 211pk maar op 194pk dus dan is het verschil helemaal klein
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 dec 2012, 18:23

griendar schreef:ik kom uit op 200pk
Getzz schreef:Nouja en een jcw upgrade komt niet op 211pk maar op 194pk dus dan is het verschil helemaal klein
Jij hebt ook een R53, dat maakt nogalk een verschil

Ik zie het probleem eigenlijk niet. Niemand ziet toch dat er JCW software opzit. Je dealer zal ok niet moeilijk kunnen gaan doen igv garantie omdat het gewoon OEM spul is. Dus gewoon d'erop dat spul en klaar. D'er zitten er hier zoveel Belgen bij de club met getunede wagens, zie echt het probleem niet...
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 dec 2012, 18:29

mushrop schreef:
griendar schreef:ik kom uit op 200pk
Jij hebt ook een R53, dat maakt nogalk een verschil

Ik zie het probleem eigenlijk niet. Niemand ziet toch dat er JCW software opzit. Je dealer zal ok niet moeilijk kunnen gaan doen igv garantie omdat het gewoon OEM spul is. Dus gewoon d'erop dat spul en klaar. D'er zitten er hier zoveel Belgen bij de club met getunede wagens, zie echt het probleem niet...
Precies!

Wie benauwd leeft gaat benauwd dood...

:wink:

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”