Bij deze dus:
Do it yourself – iPod interface inbouwen
(Ook handig te gebruiken voor andere sleutelmomenten waarvoor het dashboard open moet)
Haal eerst de decorlijst weg aan de passagierszijde (als je geen opbergpakket hebt)

Ik doe dit gewoon voorzichtig met een schroevendraaier (desnoods met was schilderstape erom om beschadigingen te voorkomen). De decorlijst zit geklikt.
Als je een opbergpakket hebt zie je naast weerszijden van het vak afdekkapjes zitten. Deze zitten ook geklikt en zouden erg makkelijk los moeten klikken.


Nu moet de lijst eraf die onder de decorlijst zit (de lijst met de knop voor het dashboardkastje erin). Maak eerst de schroeven aan de onderkant los, drie stuks (kastje open).

En dan de schroef aan de bovenkant.

Bij mij zat er geen schoef meer achter de rechter ventilator, maar het zou kunnen dat die er wel zit… Ik weet alleen niet hoe die ventilator er af zou moeten :mrgreen
Als er geen schroef zit, is het evengoed handig om de schroef van de ventilator even los te halen, zodat je meer ruimte hebt om de lijst weg te halen.

Tussenstand:

Nu kan je alle 4 de schroeven van het opbergvak los maken.

Het opbergvak kan je er nu zo uit trekken.

En dat ziet er dan zo uit:

Op naar de bestuurderszijde.
Begin met de decorlijst achter je stuur los te klikken. Ik doe dit voorzichtig maar wel met wat kracht met een platte schroevendraaier. Als het op 1 plaats niet lukt probeer dan de andere kant, of gebruik twee schroevendraaiers.

Zet het stuur in de laagste stand en draai de onderkant van de lijst naar voor, als het goed is kan ie dan precies tussen de toerenteller en het dashboard door.

Vervolgens haal je de knieplank los, eerst de drie schroeven helemaal onderaan. Zet dan je stuur in de hoogste stand en trek de knieplank naar voren. Deze zit geklikt.

Haal dan de kappen aan weerszijden van de middenconsole los. Deze zitten geklikt en kun je gewoon lostrekken, trek maar gerust hard dit gaat niet snel kapot.



Nu moet de afdekking om de centrale klok eraf gehaald worden. Er zitten twee schroeven verborgen in het ventilatie rooster in het midden boven op het dashboard.

Haal de twee kleine kapjes met een schroevendraaier van hun plek, zitten ook geklikt.

Diep verborgen in het rooster zitten twee schroeven verborgen. Pas op dat je ze niet dieper in het rooster laat vallen. Ik laat ze altijd in het rooster liggen. Het terugplaatsen van die schroefjes is erg lastig, en dan heb ik nog dunne vingers ook….

Draai dan ook de schroeven aan weerszijden van de klok los.

Je kunt nu de kap loshalen, maar de knop voor de alarmlichten zit nog aangesloten. Je kunt de kap een halve slag draaien en op het dashboard leggen.

Next stop: Het frontje van de radio.
Draai de schroeven aan beide kanten van het frontje los.

Klik het kapje onder de middenconsole eruit met een schroevendraaier.


Als er stekkers achter het kapje zitten (afhankelijk van je opties), klik deze dan los.
Draai de drie schroeven los waarmee het frontje vast zit (1 maat grotere torx).

Nu zijn alle schroeven van het frontje los, alleen bovenaan zit ie nog vastgeklikt. Trek het frontje aan de bovenzijde los.

Haal nu alle stekkers achterin het frontje los.

Deze zitten altijd met (verschillende soorten) klikverbindingen vast. Niet trekken dus, maar met beleid.

Om de radiomodule er uit te krijgen moet eerst de middenklok (km-teller/navi) los. Deze zit vast met twee schroeven links en rechts en eentje bovenop.


Bij de navi zit de klok vast met drie kabels, ik maak er meestal twee los (met de kunststof stekkers).

De klok klap ik nu meestal om en laat ‘m op de stuurkolom rusten.
Dit is het tussentijdse slagveld


Draai de schroeven aan beide kanten van de radiomodule los (4 stuks)

De radio kan nu naar voren getrokken worden.

De kabels aan de achterkant van de radio waren bij mij erg kort en ik kon maar net de stekker los trekken waar ik mee moest pielen voor de interface.
Deze stekker kan met een hefboom worden losgehaald. Hier op de foto is de stekker al los, maar je kunt wel zien hoe het werkt.
Dicht

Open

Tot zo ver…… Morgen meer.