Aankoop advies R53 5-2003

Van alles over de 1ste generatie MINI.
Janb
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Aankoop advies R53 5-2003

06 jan 2013, 11:42

Dames en Heren,

Na dit forum behoorlijk doorgepluist te hebben heb ik mij aangemeld om ook wat vragen te stellen. Ik ben op zoek naar een mini Cooper S en ga aanstaande zaterdag mijn eerste proefrit ooit in een mini maken! Het gaat om een Mini Cooper S Chili met panoramadak uit mei 2003. http://occasions.demaautos.nl/Mini/Coop ... o=gallerij

1. Waar moet ik op letten? Wat kunnen jullie bijvoorbeeld zeggen over de versnellingsbak en andere gebreken?
2. Het is een geimporteerde auto zijn er dan nog extra aandachts punten?
3. Hij heeft 88K KM gereden en vraagprijs is € 8.999,-. Ik vind het stevig maar kunnen jullie aangeven wat gebruikelijk is?
4. Alle extra tips en adviezen zijn van harte welkom!

Alvast dank voor de respons.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 jan 2013, 11:52

tsja, alles is hier te vinden op het forum, voor de rest moet je vooral op je gevoel afgaan en je gezonde verstand gebruiken. Als je zelf onvoldoende kennis hebt laat hem dan nakijken of keuren door iemand die er wel verstand van heeft.

Als je hier op het forum alles doorgespit hebt dan weet je dus ook dat de versnellingsbak van een R53 geen problemen heeft. Enkel de Cooper bakken van voor de facelift (midland) zijn slecht.

Verder verbruikt een R53 vaak relatief veel olie. 1 liter op 3000km komt best veel voor, zeker als hem gebruikt waarvoor hij gemaakt is. Dat hoeft niet problematisch te zijn, maar als de vorige eigenaar hier niet van de op de hoogte was, kan het zijn dat er al motorschade is ontstaan aan lagers etc. Wat ik altijd doe als ik naar een R53 ga kijken, is als eerste bij koude motor de oliepeilstok eruit trekken en kijken hoe hoog het peil staat. Staat het onder het minimum, dan loop ik direct weer weg. staat het netjes op niveau maar verbruikt hij wel wat, dan HOEFT het dus niet een probleem te zijn. Nou zijn er ook forumleden die een verbruik van 1 op 10.000km al problematisch vinden, maar die moeten mss maar een saaie auto kopen... :lol:

oh ja, hou rekening met een hoog brandstofverbruik. Zuiniger dan 1:10 ga je niet halen, ook niet als je rustig rijdt. Best belangrijk om te weten.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
spenki
Sponsor
Contacteer:

06 jan 2013, 12:14

Hoi:

De beschrijving in de advertentie klopt in ieder geval NIET.
Deze Mini heeft nl GEEN cruisecontrol en GEEN autom airco.
Kijk maar eens naar de foto's

Gr Roy
Dirkxke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

06 jan 2013, 13:09

Altijd de roest onder de rubbers van deuren controleren.
Geeft een heel goede indicatie hoeveel nachten hij buiten heeft geslapen.
hendoortje
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

06 jan 2013, 13:09

voor die prijs zou ik nog eens rondkijken op het forum hier. De kans dat je een goed onderhoudende auto en kloppende accesoireslijst aantreft is aanzienlijk groter dan bij universeler autobedrijven
MrBean
4 op een rij!
4 op een rij!

06 jan 2013, 13:54

Ik heb ergens in juni mijn R53 gekocht met +-109000km bij een dealer met een jaar garantie.
Die dealer heeft in tussentijd voor mij kosteloos volgende onderdelen nieuw vervangen...
-Carterpakking en andere dichtingen.
-Kleppendekseldichting
-Stuurhuis.
-Radiator.
-Toplagers voor.
-Schakelmechanisme.

En als je links en rechts wat gaat lezen dan zijn dat ook de punten die altijd terug komen.
Buiten wat andere zaken zoals...
-Voorruiten die graag stuk gaan omdat een R53 ongeveer de zelfde luchtweerstand heeft als een schoendoos.
-Koelwaterreservoirs die het begeven.
-Etc etc...

Wat wil dat allemaal zeggen? Helemaal niets. Want de ene auto is de andere niet.

Een R53 kan daarentegen best wel wat eigenaars gehad hebben zonder dat ie daarom slecht moet zijn. Dat komt gewoon omdat een R53 ook wel eens een impuls aankoop kan zijn. Men gaat rijden, en is helemaal weg van het gejank, de wegligging, het lekker gevoel dat je in de stoel gedrukt wordt, en de looks uiteraard. Als men dan de auto gewoon begint te worden dan begint men ook te beseffen dat een gemiddelde van 1:10 normaal is. Bepaalde piepjes en kraakjes zal je er toch bij moeten nemen. Het is geen 7-serie. De R53 is een Kart met opties. De kofferinhoud is precies kleiner geworden na aankoop. Qua onderhoud vallen de kosten mee. Maar er zitten heel wat dure onderdelen bij als je pech hebt. Of gewoon omdat het tijd is dat ze vervangen moeten worden.

Verslavingsgevaar is echter ook zeer groot.
Eens men begint te beseffen dat de R53 meer kan en wil begint het past goed fout te lopen.
Voor je het weet swingen de kosten de pan uit.
-Intercooler
-Uitlaat
-Nokkenas
-Puley's
-Etc...
Met alle kosten vandien.

Wil je nog een R53 :mrgreen:
In ieder geval, Spenki heeft gelijk. Deze heeft geen cruise control of automatische airco. Ga eerst rijden en testen. En vervolgens koop je op het moment zelf zeker niet. Laat het eerst wat bezinken. Na een nachtje rusten heb je de emoties kunnen loslaten om rationeel te denken over eventuele gebreken. En ook om eventuele vergelijkingen te maken met andere R53's die je gezien hebt. Of nog wil zien.

Succes 8)
Janb
Nieuw Lid
Nieuw Lid

06 jan 2013, 14:47

Super. Dank voor de snelle respons. We gaan volgende week maar eens een ritje maken. Dan zien we wel hoe het is. Ik hou jullie op de hoogte. De kriebels om wat moois te rijden beginnen al toe te nemen, hoe meer ik hier op het forum lees :D.
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

07 jan 2013, 18:04

mushrop schreef:oh ja, hou rekening met een hoog brandstofverbruik. Zuiniger dan 1:10 ga je niet halen, ook niet als je rustig rijdt. Best belangrijk om te weten.
Ik haal anders makkelijk 1 op 11 met mijn JCW :mrgreen: Maar ik rijdt dan ook 25k per jaar met de mini. Vandaar ook dat hij binnenkort te koop komt :X SCOOP!!

Misschien is het iets voor je, vorig jaar gekeurd door Autoweek: http://m.autoweek.nl/video.php?id=2668/ ... i-cooper-s

Mocht je interesse hebben dat PM je maar! De nieuwe (!) motor heeft inmiddels 70k gelopen. Er valt zoveel leuks te vertellen over deze mini dat ik vooralsnog nog maar niet losbarst...
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

07 jan 2013, 18:34

Verrek Gilles, je bent gewoond beroemd! HAha, had die video nog nooit gezien volgens mij.

Maarreehh....je JCW te koop?... PM mij eens even wat je er voor wilt hebben :wink:
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
krikkie
4 op een rij!
4 op een rij!
België

07 jan 2013, 19:53

De prijs is correct indien hij bijna perfect is, mijn r53 verleden zomer gekocht voor 9000 euro, geen nanoseconde spijt van, olieverbruik moet je wel in t oog houden, vooral na snelle ritjes, mijn verbruik ligt tussen 8l en 10l naafgelang mijn stemming :)
Dirkxke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

08 jan 2013, 18:53

chill-es schreef:
mushrop schreef:oh ja, hou rekening met een hoog brandstofverbruik. Zuiniger dan 1:10 ga je niet halen, ook niet als je rustig rijdt. Best belangrijk om te weten.
Ik haal anders makkelijk 1 op 11 met mijn JCW :mrgreen: Maar ik rijdt dan ook 25k per jaar met de mini. Vandaar ook dat hij binnenkort te koop komt :X SCOOP!!

Misschien is het iets voor je, vorig jaar gekeurd door Autoweek: http://m.autoweek.nl/video.php?id=2668/ ... i-cooper-s

Mocht je interesse hebben dat PM je maar! De nieuwe (!) motor heeft inmiddels 70k gelopen. Er valt zoveel leuks te vertellen over deze mini dat ik vooralsnog nog maar niet losbarst...
Opmerking onder mankementen van het artikel van Autoweek:

"Pomp stuurbekrachtiging duidelijk hoorbaar "
Nou, ik ben nog geen enkele Mini tegengekomen waar dit niet bij is :D
Janb
Nieuw Lid
Nieuw Lid

12 jan 2013, 19:25

Helaas was hij verkocht. Vandaag op pad voor een andere. Nog niet helemaal uit maar het gaat sowieso een mini worden.

Terug naar “MINI-talk”