Er ligt weer sneeuw en blijkbaar gaan sneeuw en DSC niet goed samen.
Ik had tot mijn R53 nog nooit DSC gehad en dat heb ik vanmorgen dus wel even gemerkt.
Mijn R53 bleef maar corrigeren en ik kreeg maar geen grip in de sneeuw, tot grote ergenis als gevolg.
Goed dus even gezocht op inet over DSC en DSC kan dus het beste uit in de sneeuw (corrigeer me maar als dit niet juist is).
Welke standen heeft DSC nou op een R53? Ik heb namelijk gelezen over nog een DTC optie? Zit die op een R53 (cooper S)?
Of is het DSC aan of alles uit (zichtbaar door lampje op dashboard)?
Sneeuw en DSC
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
DTC is niet in nederland geleverd. Het bestaat wel, voor de R56 dan, maar niet in NL. Mogelijk op "import" auto's natuurlijk.
ASC+T danwel DSC zijn er voor de R53. De hulpmiddelen helpen ook nog steeds tijdens het rijden in de sneeuw, maar zet ze uit als je uit een parkeervak wilt komen en echt bewust even een klein beetje wilt slippen.
En zet ze uit als je op een lege parking even gaat spelen :-) Wie doet dat nou niet?

ASC+T danwel DSC zijn er voor de R53. De hulpmiddelen helpen ook nog steeds tijdens het rijden in de sneeuw, maar zet ze uit als je uit een parkeervak wilt komen en echt bewust even een klein beetje wilt slippen.
En zet ze uit als je op een lege parking even gaat spelen :-) Wie doet dat nou niet?

Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- jerroo
- Be Mini
Bericht
boris/rob weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt, volgens mij is het andersom, voor de meeste bestuurders zijn dit hulpmiddelen waarmee ze kunnen rijden, zonder deze hulpmiddelen falen er bij dit weer nog veel meer(zo geweldig is de gemiddelde bestuurder in NL niet),als je TE laat remt helpt de abs je ook niet meer, en allwd/4wd wil niet zeggen dat je niet van de weg raakt, er zijn idd momenten waarop hulpmiddelen als asc+t lastig zijn en dan zet je ze uit, maar wel met een gedachte erachter. but that is just meboris_brznjef schreef:het is verstandiger om het ASC en DSC uit te zetten tijdens de sneeuw omdat je vaak als bestuurder toch betere controle kan krijgen.
Geen grip in de sneeuw met je zomersloffen is niet zo vreemd hoor. Je hebt redelijk brede banden welke snel vol zijn met sneeuw

- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Tsja... als je al wat te bruusk de koppeling laat schieten dan grijpt ASC+T natuurlijk onmiddellijk in op sneeuw en gladde ondergrond.
En dat kan vreemd overkomen als je zelf een dot gas geeft, maar de auto draait het vermogen terug. Reden voor de bestuurder om het een tandje rustiger aan te doen, lijkt me. Is toch een vorm van waarschuwing?! En we heten niet allemaal Jan Lammers, Tom Coronel of Sebastian Vettel. Dus lekker aan laten die veiligheidssystemen. (Tenzij je effe de grenzen wilt verkennen op een verlaten parkeerplaats.)
En dat kan vreemd overkomen als je zelf een dot gas geeft, maar de auto draait het vermogen terug. Reden voor de bestuurder om het een tandje rustiger aan te doen, lijkt me. Is toch een vorm van waarschuwing?! En we heten niet allemaal Jan Lammers, Tom Coronel of Sebastian Vettel. Dus lekker aan laten die veiligheidssystemen. (Tenzij je effe de grenzen wilt verkennen op een verlaten parkeerplaats.)
- jerroo
- Be Mini
Bericht
punt 2. denk dat de meeste mensen nog steeds niet op winterbanden rijden, de gepaste snelheid en afstand, mee eens, dat er voldoende foute overmoed is bij groepen mensen,wel degelijk, maar daar had ik ookal wat over gezegd. er zijn er die zijn niet te bereiken met adviezen.
tav het eerste hef ik de wenkbrouwen, denk niet dat ik het er mee eens ben,je zegt zelf dat je rijdt als een slak, maar wellicht ben je wel een zeer kundige chauffeur, kan dat niet beoordelen, dus laten we het lkkr in het midden.boris_brznjef schreef:Meestal voel je wel aan of je wel of geen grip hebt en kan je door middel van gas terug of je koppeling langer vast te houden betere beheersing krijgen dan door je ASC/DSC aan te houden. Door het smoren van het vermogen geef je automatisch meer gas bij. Zo heb ik het iig altijd meegemaakt/ervaren.
met slechte omstandigheden moet je gewoon een gepaste snelheid nemen en voldoende afstand. Of je nu zomer of winterbanden hebt. De meeste ongelukken in de winter gebeuren omdat mensen met winterbanden overmoedig worden (onsterfelijk)
punt 2. denk dat de meeste mensen nog steeds niet op winterbanden rijden, de gepaste snelheid en afstand, mee eens, dat er voldoende foute overmoed is bij groepen mensen,wel degelijk, maar daar had ik ookal wat over gezegd. er zijn er die zijn niet te bereiken met adviezen.
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
stefan740 schreef:Bij het wegrijden/lage snelheid uit, daarna aan.
Of gewoon lekker uit en de begrenzer in

MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer

MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
- Shag
- Volledig MINI minded!
Bericht
Aangezien ik voorheen zonder winterbanden reed en nu met, kan ik hierbij bevestigen dat in de omstandigheden zoals deze week de winterbanden echt AANZIENLIJK meer grip en daarmee controle geven. Had wel verwacht dat het merkbaar zou zijn, maar dat het verschil zó groot zou zijn.. En dan rijd ik nog op half vernaggelde bandjes met tussen de 3 en 4mm.
Mijns inziens gewoon net zoals in Duitsland iedereen verplichten om op winterbanden te rijden. Scheelt een hele hoop ongelukken en daarmee leed, geld en files. Geen winterbanden bij deze omstandigheden = ook niet zeiken als het fout gaat.
Mijns inziens gewoon net zoals in Duitsland iedereen verplichten om op winterbanden te rijden. Scheelt een hele hoop ongelukken en daarmee leed, geld en files. Geen winterbanden bij deze omstandigheden = ook niet zeiken als het fout gaat.
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Dit is geen winterbanden topic , maar een DSC topic. (en ASC+T).
Helemaal eens met Jerroo (en daarmee oneens met Boris' eerste post). Ik kan best aardig sturen, rijd ook erg "defensief en oplettend", maar ik reageer toch echt niet zo snel als een computer, en zeker niet altijd zo oplettend.
Helemaal eens met Jerroo (en daarmee oneens met Boris' eerste post). Ik kan best aardig sturen, rijd ook erg "defensief en oplettend", maar ik reageer toch echt niet zo snel als een computer, en zeker niet altijd zo oplettend.
@ Robert, ik ben natuurlijk veel beter dan Jan Lammers!jerroo schreef:boris/rob weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt, volgens mij is het andersom, voor de meeste bestuurders zijn dit hulpmiddelen waarmee ze kunnen rijden, zonder deze hulpmiddelen falen er bij dit weer nog veel meer(zo geweldig is de gemiddelde bestuurder in NL niet),als je TE laat remt helpt de abs je ook niet meer, en allwd/4wd wil niet zeggen dat je niet van de weg raakt, er zijn idd momenten waarop hulpmiddelen als asc+t lastig zijn en dan zet je ze uit, maar wel met een gedachte erachter. but that is just meboris_brznjef schreef:het is verstandiger om het ASC en DSC uit te zetten tijdens de sneeuw omdat je vaak als bestuurder toch betere controle kan krijgen.....

Gr, Marcel
- Shag
- Volledig MINI minded!
Bericht
Wat Bitpix beschrijft herken ik uit de tijd dat ik zonder winterbanden reed, nu met winterbanden is het verschil in grip 100000. En ik heb alle hulpmiddelen continue aan staan. Dus zoek het niet in het wel of niet aan laten staan van de hulpmiddelen, maar zoek de oplossing in een set winterbanden.
Ter aanvulling dan:Marcel Always Open schreef:Dit is geen winterbanden topic , maar een DSC topic. (en ASC+T).
Wat Bitpix beschrijft herken ik uit de tijd dat ik zonder winterbanden reed, nu met winterbanden is het verschil in grip 100000. En ik heb alle hulpmiddelen continue aan staan. Dus zoek het niet in het wel of niet aan laten staan van de hulpmiddelen, maar zoek de oplossing in een set winterbanden.
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors