Stroomverbruiker op R50

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Mini-Cooper
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Stroomverbruiker op R50

27 jan 2013, 18:43

Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn mini.

Als ik m een dag of 4-5 niet gebruikt, is mijn accu helemaal leeggetrokken.
Met dagelijks gebruik had ik daar dus bijna geen last van .

Maar nu heb ik laatst met de mini gereden , en wilde m een uurtje daarna weer starten , en kreeg alleen
nog maar het startmotorrelais geklik !

Toen ik m wilde gaan overstarten echter, starte hij meteen weer (ong 15 min later)

Nu dacht ik zelf dat misschien iets aan de startmotor of het relais is , omdat hier een constante + op staat
en misschien hier door een evt. lekstroom de accu ontladen wordt.

Zou dit kunnen zijn? Heeft iemand al eens een soortgelijk probleem gehad?
Weet iemand misschien hoe je dit kunt doormeten?

Alvast bedankt,
gr,
Berry
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 jan 2013, 18:45

Misschien een stomme vraag, maar hoe oud is je accu?
Mini-Cooper
Mod virus alert!
Mod virus alert!

27 jan 2013, 18:48

Oh srry, vergeten te vermelden.

Accu heb ik in nov 2011 vervangen, omdat toen ik de mini kocht , hetzelfde had toen ik m iets lager liet staan.

Dacht toen ook dat de accu minder was , maar bleek t toch niet te zijn.
krikkie
4 op een rij!
4 op een rij!
België

27 jan 2013, 19:18

Heb overlaatst juist t zelfde voor, uit miserie naar de dealer gebracht, resultaat: radio trok alles uit mijn batterij, hij was goed aangesloten maar er was iets stuk in de radio zelf, nu zit ik even zonder
jerroo
Be Mini
Be Mini

27 jan 2013, 22:37

als je accu en bekabeling goed zijn, dit laat zich bij een accuboer/auto electra zaak makkelijk vaststellen, dan zou het probleem ook nog in het contactslot kunnen zitten, heb daar ook wel eens last mee gehad, heb nu startknop dus ik gebruik die laatste stand, doordraaien , niet meer,maar daar schijnt een soort palletje te zitten en die kan ook versleten zijn.

denk echter niet dat er een panklaar antwoord is op jouw vraag, kwestie van elimineren, suc6 dit zijn vervelende storingen :(
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:

27 jan 2013, 23:15

Hou er ook rekening mee dat met de vorst de capaciteit van de accu flink kan afnemen.
Parkeer je hem dan een dag of vijf en het alarm staat erop dan wordt er wel stroom verbruikt.

Rij je elke dag dan laadt hij bij (als je voldoende gereden hebt tenminste).
Rij je maar een klein stukje met je licht aan en achterruitverwarming aan om de zaak te ontdooien, dan wordt er nogal wat stroom getrokken en duurt het dus wat langer voordat je dat weer bijgeladen hebt.

Ron.
Laatst gewijzigd door Ronsworld op 27 jan 2013, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel Always Open
Cabrio-King

27 jan 2013, 23:53

Je hebt ingebouwde navigatie, zie ik in je parking. Dat is het probleem (het is een bijzonder groot stroomverbruiker, ook als de auto geparkeerd staat) in combinatie met een lagere capaciteit van de accu door het koude weer.
En als je dan weer een lange rit hebt gehad, is je accu weer lekker bijgeladen en geen probleem meer.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Mini-Cooper
Mod virus alert!
Mod virus alert!

28 jan 2013, 17:33

@Marcel- Hebben dan alle fabrieks navi versies hier problemen mee?

Ja , die verhalen klinken allemaal aannemelijk. maar het vreemde vind ik dat ik toen ik een tijdje in de garage
aan de auto aan het werken was, de auto niet kon starten (terwijl ik m een paar min. daarvoor omgedraaid had id garage.)
Alleen maar geklik van de startmotor.

En toen ik wilde gaan overstarten, probeerde ik het nog eens en starte ie wel (ong 20 minuten later )

En de auto was ook niet koud , ik had al een paar km daarvoor gereden.

En dan gaat het verhaal dat alleen de accu te leeg is , dus volgens mij ook niet op, of ?

Eerst alleen maar geklik ,en 20 min. later start ie :shock: Kan het niet iets zijn aan de startmotor?Of idd het contactslot?
Marcel Always Open
Cabrio-King

28 jan 2013, 18:11

Mijne is ook met ingebouwde navi (en alarm).
Ik had soortgelijke vage problemen. Bij de dealer geweest voor nieuwe accu, nee meneer de accu is nagemeten maar perfect dus geen nieuwe nodig!
En dan de volgende ochtend weer je tijd kwijt in de boordcomputer, enz enz.

Als je aan de auto aan het werk bent, begint die ook meer stroom te gebruiken. Lampjes laten branden enzo terwijl de accu niet oplaadt (want rijdt niet).

Je beschrijft vervolgens 2 soorten problemen die je hebt:
-- Een tweede start na slechts enkele minuten rijden: vraagt veel stroom dus een accu die op het randje wel startte de eerste keer, is dan nog onvoldoende bijgeladen om het nog een keer te doen. Het advies luidt om na een "moeilijke" start, altijd minimaal 20 minuten te rijden om de accu bij te laden.
-- Een initiele weigering tot starten en 20 minuten later herproberen en wel succes. Waarom een auto na 20 minuten wel start en eerst niet, geen idee. Het doet mij denken aan een combinatie van twee verschillende problemen.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Mini-Cooper
Mod virus alert!
Mod virus alert!

28 jan 2013, 18:51

Ja, inderdaad, het zijn volgens mij 2 kwaaltjes.

Het ene is dat een verbruiker na 4-5 dagen stilstaan de accu helemaal leegtrekt en het andere is dat
ik al heb gehad dat ie gewoon niet start en vervolgens een paar min. later wel start.

Gisteren ook weer zo'n voorval gehad, wou niet starten . de straat af laten rollen , start op 1 slag in de 2 de gang.
Vervolgens een stuk gereden (15 km ) Bij een vriend heeft ie zeker 2. 5 uur gestaan en start gewoon weer
alsof niets aan de hand is.

Vanmorgen ook direct gestart, naar werk gereden (9 km) met cimate control, licht, radio aan etc. En vanmidddag
gewoon alweer goed gestart en niks aan de hand.

Marcel, hoe heb jij dan je probleem opgelost?

TROUWENS, BEDANKT VOOR ALLE REACTIE'S, Vind het fijn dat jullie met me meedenken...

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”