Ik met 0W30 5000km gereden en toch half litertje bij moeten vullen (zakt vooral na stevige rit, trackday)
Ik ga ook dikkere olie nemen bij volgende beurt, die olie is net olijfolie
2liter olie nagevuld, nu staat het peil net op min.?
- cooperke s
- Bijna verslaafd
Bericht
0W30 is in mijn ogen te dun.
Allen hebben ze hun voor en nadelen,aangezien je op de MINI met hydraulische tappen zit heb je niet TE dikke olie nodig bij opstart.Anders gaat de olie niet snel genoeg naar de tappen.
Is die te dun loopt ie bij hoge km stand makkelijker langs de olieschraapveer en compressieveren.
Heb je ook al eens het expansievat van het koelwater nagekeken? Aangezien je met weinig olie hebt rondgereden,is de kans groot dat je koelvloeistof een groter deel van de warmte heeft moeten afvoeren..Aangezien olie OOK een grote warmteafvoerder is.
Kortom met onvoldoende olie rijden heeft heel wat invloed op de motor. Zoals je waarschijnlijk wel weet
Ik weet wat de 0W betekent maar wat bedoel je met die is immers het belangrijkst?haroldv schreef:De vorige eigenaar ken ik niet dus geen idee. Ik heb dit via internet, mobil site
0w40 of0w30, gelukkig is de 0 hetzelfde,die is immers het belangrijkst.
0W30 is in mijn ogen te dun.
Allen hebben ze hun voor en nadelen,aangezien je op de MINI met hydraulische tappen zit heb je niet TE dikke olie nodig bij opstart.Anders gaat de olie niet snel genoeg naar de tappen.
Is die te dun loopt ie bij hoge km stand makkelijker langs de olieschraapveer en compressieveren.
Heb je ook al eens het expansievat van het koelwater nagekeken? Aangezien je met weinig olie hebt rondgereden,is de kans groot dat je koelvloeistof een groter deel van de warmte heeft moeten afvoeren..Aangezien olie OOK een grote warmteafvoerder is.
Kortom met onvoldoende olie rijden heeft heel wat invloed op de motor. Zoals je waarschijnlijk wel weet

- haroldv
- One wheel wonder
Bericht
I know, maar kan de tijd niet terug draaien. Ga het mee maken.
Volgens mij staan de 0 en 30/40 voor twee verschillende viscositeiten.
Waarbij de eerste die bij lage temperaturen geldt. Maar eh, dit is uit mijn hoofd op basis van lesstof 20jaar geleden. Had het kunnen googlen, maar ja, zo ben ik niet. Flap het er liever uit.
De auto krijgt een flinke beurt, 3 mnd voor zijn apk.

Volgens mij staan de 0 en 30/40 voor twee verschillende viscositeiten.
Waarbij de eerste die bij lage temperaturen geldt. Maar eh, dit is uit mijn hoofd op basis van lesstof 20jaar geleden. Had het kunnen googlen, maar ja, zo ben ik niet. Flap het er liever uit.
De auto krijgt een flinke beurt, 3 mnd voor zijn apk.

Mini Cooper 1.6, Passat CC 3.6V6
- Casper
- Volledig MINI minded!
Bericht
Naarmate de 0 hoger wordt wordt de olie steeds mireraler dus minder synthetische achter de / staat voor de dikte 0 is de 100% synthetische en dat heeft een ander soortelijk gewicht dan minerale olie dus kan de ene olie niet goed mengen met de andere. En minerale olie reageert ook anders op hitte dan synthetische
- haroldv
- One wheel wonder
Bericht
Multi-grade oliën zijn zomer en winteroliën en kunnen dus het gehele jaar door worden gebruikt. Zij worden aangegeven met twee SAE-getallen. Deze oliesoorten hebben een lage viscositeit bij lage temperaturen en een hoge viscositeit bij hoge temperaturen.
Een voorbeeld van een multi-grade olie is een SAE 10W40 olie. Het eerste getal 10 bepaalt de minimum vloeibaarheid (viscositeit) bij een bepaalde lage temperatuur, waarbij die waarden gelden. De W achter het getal geeft aan dat deze olie ook bij lage temperaturen is getest en dus gebruikt kan worden als winterolie. Het laatste getal bepaalt de minimum en maximum viscositeit bij 100gradeb Celsius van de olie. Een SAE 10W40 olie heeft een viscositeit van een 10W olie bij koude start en bij bedrijfstemperatuur van de motor een viscositeit die gelijk is aan een SAE 40 olie bij die temperatuur.
Zelf bedacht....echt!
Een voorbeeld van een multi-grade olie is een SAE 10W40 olie. Het eerste getal 10 bepaalt de minimum vloeibaarheid (viscositeit) bij een bepaalde lage temperatuur, waarbij die waarden gelden. De W achter het getal geeft aan dat deze olie ook bij lage temperaturen is getest en dus gebruikt kan worden als winterolie. Het laatste getal bepaalt de minimum en maximum viscositeit bij 100gradeb Celsius van de olie. Een SAE 10W40 olie heeft een viscositeit van een 10W olie bij koude start en bij bedrijfstemperatuur van de motor een viscositeit die gelijk is aan een SAE 40 olie bij die temperatuur.
Zelf bedacht....echt!

Mini Cooper 1.6, Passat CC 3.6V6
- Peter
- Volledig MINI minded!
Bericht
Als er 3 of 3,5 liter bij moet dan zit er nauwelijks nog olie in, toch? 1 of 1,5 liter is echt niks meer...Marcel Always Open schreef:Peter, is het niet zo dat je het kunt horen wanneer er nauwelijks olie in zit (en dus niet als er gewoon heel erg weinig inzit)?
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Mensen, dit topic behoort te gaan over de hoeveelheid olie in een blok, en het punt vanaf waar het olielampje ook gaat branden.
Over welke soort olie te gebruiken is al een ander (heeeeel lang) topic
(en ik denk niet dat er ooit overeenstemming gaat komen over de te gebruiken olie).
Over welke soort olie te gebruiken is al een ander (heeeeel lang) topic
(en ik denk niet dat er ooit overeenstemming gaat komen over de te gebruiken olie).
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- franklyn85
- Volledig MINI minded!
Bericht
Yep 4,5 liter draagt de Carter op minimum ik gooi er standaard zonder koeler 5 liter in en met 6 literpeter schreef:Als er 3 of 3,5 liter bij moet dan zit er nauwelijks nog olie in, toch? 1 of 1,5 liter is echt niks meer...Marcel Always Open schreef:Peter, is het niet zo dat je het kunt horen wanneer er nauwelijks olie in zit (en dus niet als er gewoon heel erg weinig inzit)?
burn rubber not your soul

- franklyn85
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: 2liter olie nagevuld, nu staat het peil net op min.?
Tegendeel 5liter kan erinharoldv schreef:Hoi,
Dom natuurlijk, auto zo'n 7mndin bezit, nooit oliepeil gecontroleerd.
Van de week, meldde mijn vrouw, dat het olielampje 1x knipperde in een bocht.
Gisteren peil bekeken, ver onder de min.
Liter mobile1 erbij...nog onder de min. Hmmm, ben ik niet gewend.
Nog een liter gehaald, halve liter er in...hele liter er in. Net op de min.
Hoeveel liter zit er onder de min peil? Draait hij op vrijwel zo weinig olie?
Uiteraard nu om de week ff kijken.
Iemand nog een idee?
burn rubber not your soul

- cooperke s
- Bijna verslaafd
Bericht
Als het lampje aangaat heb je "meestal" de hoofdvogel afgeschoten.
De sensor kan ook slecht werken,dan heb je natuurlijk minder kans op schade.
Het gaat hier weldegelijk over het hele lage oliepeil!
Maar je moet me absoluut niet geloven,misschien kan je zelf eens uitproberen...
Toch wel,het lampje dat je zal zien op het dash is een signaal van de oliedruksensor.GEEN oliepeil!lucas schreef:Het lijkt mij sterk dat de fabrikant pas een waarschuwingslampje laat branden als het al te laat is...cooperke s schreef:Waarschijnlijk heb je al schade..
Als het lampje aangaat heb je "meestal" de hoofdvogel afgeschoten.
De sensor kan ook slecht werken,dan heb je natuurlijk minder kans op schade.
Het gaat hier weldegelijk over het hele lage oliepeil!
Maar je moet me absoluut niet geloven,misschien kan je zelf eens uitproberen...
Onze sponsors