De portabele navigatie van MINI (Een Garmin Nuvi 360 MINI Cooper) is vandaag in mijn MINI ingebouwd. Het ziet er simpel uit, maar het is nog best lastig als je nog niet helemaal met het model MINI bekend bent. Er zijn dan ook iets meer onderdelen van het dashboard gekomen dan eigenlijk nodig was. Maar om zeker te weten dat je niks beschadigd tijdens je werkzaamheden is het gelukkig wel gedaan. Ik heb wat foto's gemaakt uiteraard. Niet alleen van het inbouwen, maar ook van dingen die bloot kwamen te liggen tijdens het verwijderen van dashboardonderdelen.

Zo zag het eruit aan het begin van de ochtend

Het linker dashboardpaneel is verwijderd nadat de toerenteller is losgeschroeft.
De toerenteller losschroeven is vrij eenvoudig. Je verzet met behulp van de hendel aan de stuurkolom het stuur zo dat hij zo ver mogelijk naar beneden en naar je toe is verschoven. De schroeven komen op deze manier bloot te liggen en zijn simpel los te schroeven.

Deze kap moet verwijderd worden om de stuurkolom bloot te leggen. Dit is nodig, omdat je een bepaalde kabelboom nodig hebt, ook dien je hierlangs het draadje van de navigatie weg te werken.

Hier is de stuurkolom bloot gelegd

Onderkant van de stuurkolom

De benodigde kabelboom waar de stroom afgetapt moet worden

De steun van de navigatie komt achterop de toerenteller vast te zitten. Het draadje loopt dan naar beneden de stuurkolom in en is zo goed als niet zichtbaar als je klaar bent.

Het eindresultaat zonder de navigatie erop vanaf opzij

Het eindresultaat zonder de navigatie erop vanaf de voorkant

De navigatie op de steun

En nogmaals. De steun is te draaien naar boven, onder, links en rechts en raakt de toerenteller op geen enkele manier
Voor de klussers die het liever zelf willen doen heb ik nog een volledige DIY (Montagehandleiding) op papier. Deze zal ik zo snel als mogelijk inscannen en hierbij zetten.
De parrot bluetooth-kit was nog niet helemaal binnen, de interface miste nog steeds. Deze word op een ander moment ingebouwd (prijs blijft hetzelfde gelukkig). Ook hiervan zal ik een fotoverslagje maken en een DIY proberen los te peuteren.