Binnenkort ga ik andere velgen rijden en maak ik de switch van 215/35/18 naar 205/40/18 banden. Dan neemt de omtrek toe van 190.91cm tot 195.16cm (+4,25cm) en de hoogte neemt toe van 60.77cm tot 62.12cm (+1,35cm).
Met mijn boerenverstand denk ik dan dat de Mini hoger komt te staan en dus de bodemspeling toeneemt. Maar de band zal denk ik dan ook verder in de wielkast komen.
Mijn ervaring is dat de Mini met 205/45/17 zelfs 2cm hoger staat dan met 215/35/18. Een band met 205/40/18 is weer 0,49cm hoger en heeft 1,54cm meer omtrek dan 205/45/17.
Ik wil nu graag weten of:
-het klopt dat de bodemspeling toe zal nemen
-met hoeveel cm dat zal zijn
-of de banden zullen gaan aanlopen met mijn huidige schroefset omdat ze dieper in de wielkast komen
Wie wil zijn genialiteit hierover loslaten?
Verschil bodemspeling 215/35/18 of 205/40/18
- mushrop
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ja je krijgt meer bodemvrijheid en ja het gaat wrs aanlopen in je wielkasten
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Niet echt een direct antwoord op je vragen (maar die staan hierboven al)
Dus beetje offtopic beetje ontopic:
Hier een handige vergelijkings tool
http://www.gbshop.nl/content/informatie ... kening.htm
Voor verschil in wagenhoogte/bodemvrijheid moet je die "hoogte" door 2 delen.
Voor verschil tov wielkastrand ("aanlopen") moet je die "hoogte" ook door 2 delen.
Says captain obvious
Dus beetje offtopic beetje ontopic:
Hier een handige vergelijkings tool
http://www.gbshop.nl/content/informatie ... kening.htm
Voor verschil in wagenhoogte/bodemvrijheid moet je die "hoogte" door 2 delen.
Voor verschil tov wielkastrand ("aanlopen") moet je die "hoogte" ook door 2 delen.
Says captain obvious

Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- CooperSCabrio
- Enthousiast
Bericht
Aanlopen ligt ook aan je ET waarde ik heb ET 40 en 205/40/18 zonder aanlopen, is ook verlaagd met schroefset.
Denk dat je auto idd 0,675 cm hoger komt te staan.
- Chill-es
- Volledig MINI minded!
Bericht
Wie het snapt mag het zeggen 
@Berthil: i see
Klinkt logisch maar met 205/45/17 heb ik het nagemeten en had de mini ruim 2 cm meer speling onder de voorbumper... Dat zou dan nu nog iets meer moeten zijn aangezien de hoogte bij 205/40/18 iets meer is dan bij 205/45/17CooperSCabrio schreef:Aanlopen ligt ook aan je ET waarde ik heb ET 40 en 205/40/18 zonder aanlopen, is ook verlaagd met schroefset.

@Berthil: i see
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors