Tikkend geluid maar niet zomaar

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Alex
4 op een rij!
4 op een rij!

Tikkend geluid maar niet zomaar

19 mei 2013, 13:36

sinds gisteren iets raars ontdekt aan de mini.

Na de auto gewassen te hebben wilde ik hem terug rijden naar zijn plaats. Bij het starten een rare ratel / tik. Auto 10 meter terug gezet en motorkap open gemaakt. Motor gestart en climatecontrol (zodat ik de ventilator niet hoorde) afgezet om eens goed te luisteren. Tik was weg (zo leek het). Uiteraard oliepeil gecontroleerd (was goed).
Omdat de motor warm was vandaag nog maar eens gedaan. Vandaag uiteraard met koude motor nog steeds een prima oliepeil. Motor gestart en ik hoor nu alleen een tik / ratel als de motorkap open is en ik ervoor sta. De locatie van de tik / ratel lijkt ergens bij (of onder) de intercooler te zitten. Dus de kettingspanner lijkt het niet te zijn. Toerental lijkt ook niet van belang en de koppeling is het ook niet.

Ik vraag me af of je tuimelaars ed.mag horen en hoe hard dit geluid mag zijn. Al ik in de auto zit hoor je niets. Als je om de auto loopt en stopt ter hoogte van de grill kun je iets horen (je moet er dan wel echt naar luisteren). Het is dus geen echt hard geluid.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Misschien is het wel niets, maar voorkomen is beter dan genezen lijkt me zo.
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 mei 2013, 18:01

Zijn het niet de injectoren die veel lawaai maken zoals bij elke MINI?
Heb je al bij een andere MINI geluisterd?
Alex
4 op een rij!
4 op een rij!

19 mei 2013, 19:26

nou dat is dus het probleem, ik heb geen vergelijkingsmateriaal....

Ik zelf denk dat het gewoon zo hoort, maar ik neem liever geen risico...
marinusrules
Be Mini
Be Mini

22 mei 2013, 07:29

de van mij hoor je ook tikken onder de intercooler met de kap los, niks om je zorgen over te maken werd mij verteld :lol:
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:

22 mei 2013, 09:07

Zoiets als de filmpjes in dit topic?
Alex
4 op een rij!
4 op een rij!

22 mei 2013, 18:49

Hmmm, ik zal straks nog eens luisteren.

Het lijkt op het probleem van reza....

Bedankt in elk geval voor het verwijzen naar het topic :icon_top:

Hoe heb jij trouwens dat topic gevonden? Ik heb echt alles afgezocht maar ik kon niets vinden wat op mijn probleem leek...
Alex
4 op een rij!
4 op een rij!

22 mei 2013, 19:01

Helaas, net even gekeken maar het is niet hetzelfde probleem.

Het tikkend geluid komt echt ergens uit de buurt van de intercooler. Ik zou bijna denken uit de IC zelf, maar dat kan denk ik niet....
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

22 mei 2013, 19:20

In de intercooler kan niks tikken, omdat daar enkel lucht doorheen stroomt

Tenzij je een schoef erin hebt laten vallen, maar dan zou ie binnen de kortste keren of in je motorblok of supercharger vallen. Dus nee, denk van niet
Alex
4 op een rij!
4 op een rij!

22 mei 2013, 19:28

Het is recht voor de IC. Als ik buk / hurk recht voor de IC is het getik het hardst...

Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken....Maken zal wel lukken maar dan nog plaatsen...

@Dave, de IC is niet los geweest zolang ik hem heb, dus er zal ook niets inzitten lijkt me zo....Maar daar is toch echt de tik het hardst...
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 mei 2013, 17:37

Alex schreef:Het is recht voor de IC. Als ik buk / hurk recht voor de IC is het getik het hardst...

Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken....Maken zal wel lukken maar dan nog plaatsen...

@Dave, de IC is niet los geweest zolang ik hem heb, dus er zal ook niets inzitten lijkt me zo....Maar daar is toch echt de tik het hardst...
ja dan kan het ook uit de kop komen of je charger dat zit er namelijk onder

kan ook een tuimelaar zijn
burn rubber not your soul

Afbeelding
Alex
4 op een rij!
4 op een rij!

23 mei 2013, 21:34

Hallo,

ik probeer zo snel mogelijk even een filmpje te maken.

Het geluid klinkt mij als dat van een tuimelaar...Als ik boven de kop hang is het geluid lang niet zo hard...

Ik merk trouwens ook niets met het rijden, dus veel kwaad lijkt het niet te kunnen maar ben nu wel nieuwsgierig wat het dan wel is...
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 mei 2013, 21:35

Alex schreef:Hallo,

ik probeer zo snel mogelijk even een filmpje te maken.

Het geluid klinkt mij als dat van een tuimelaar...Als ik boven de kop hang is het geluid lang niet zo hard...

Ik merk trouwens ook niets met het rijden, dus veel kwaad lijkt het niet te kunnen maar ben nu wel nieuwsgierig wat het dan wel is...

Nou bij mini hoor je sws altijd best wel de tuimelaars en de klepjes misschien moet je ff olie bijvullen cq verversen
burn rubber not your soul

Afbeelding
Alex
4 op een rij!
4 op een rij!

24 mei 2013, 19:19

Mhh, olie zit er genoeg in. Ik zal hem volgend weekend wel eens vervangen, het is ook alweer 1 jaar geleden (10 maanden) dat dit gebeurd is....

Ik houd jullie op de hoogte!
Alex
4 op een rij!
4 op een rij!

02 jun 2013, 14:38

Zooo, ben ik weer.

Probleem is weg. Bleek toch met de olie te maken te hebben. Omdat ik veel korte stukjes rijdt krijg ik condens in de olie die niet kan verdampen. Bij de olie-wissel was het filter dus ook goed smerig....

Alles dus nu weer 100%, en gelijk maar even mijn remblokken rondom vervangen....

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”