
Mini heeft openheid van zaken gegeven over de techniek van de derde generatie van de New Mini. De auto krijgt drie- en viercilinders tot z'n beschikking.
Bij de introductie is de instapmotor een driecilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 1,5 liter. Door toepassing van TwinPower-turbotechniek is het vermogen 136 pk, het maximumkoppel is 220 Nm. Door een overboostfunctie kan dit tijdelijk 230 Nm zijn.
Alhoewel BMW-ingenieurs in de afgelopen tijd hebben aangegeven dat de nieuwe driecilinder 'vermogens tot boven de 200 pk' kon leveren, is de voorlopige topmotorisering gewoon een viercilinder.
Echt 'mini' is-ie niet meer te noemen, het is namelijk een 2,0-liter viercilinder TwinPower-motor. Het vermogen is 192 pk, het maxiumumkoppel 280 Nm (met overboost 300 Nm). Aangezien de huidige Mini Cooper S 184 pk tot z'n beschikking heeft, lijkt deze tweeliter ons de nieuwe motorisering voor die versie.
De diesel is ook een 1,5-liter driecilinder. Het vermogen van deze versie (we vermoeden de Cooper D) is 116 pk, het maximumkoppel 270 Nm. Het verbruik van dit blok ligt volgens Mini zeven procent lager dan dat van de motor die de driecilinder vervangt.
Alle nieuwe motoren voldoen aan de Euro 6-emissie-eisen. Mini monteert ook nieuwe transmissies in de nieuwe generatie van de hatchback. De automaat werkt samen met een start-stopsyteem en kan -indien de navigatie aangevinkt is op de optielijst- het schakelgedrag aanpassen op de ingevoerde route.
Mini belooft dat de nieuwe motoren 'de optimale balans tussen rijplezier en zuinigheid bieden'. Ook het comfort en de betrouwbaarheid zijn volgens het Engelse merk 'toonaangevend'.
Ook op andere gebieden is er nieuws: Mini gaat z'n hatchback namelijk voor het eerst aanbieden met elektronische dempers.
Mini onthult de derde generatie van de hatchback op de LA Auto Show, die eind november plaatsvindt. Begin volgend jaar verwachten we de auto bij de dealers.
Bron: Autoweek.nl