Heeft iemand ervaring met Blue One 95 brandstof?

De 2e generatie vanaf 2006
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

Re: Heeft iemand ervaring met Blue One 95 brandstof?

15 dec 2013, 17:20

De conclusie m.b.t. de kwaliteit van de brandstof hebben zij getrokken op basis van wat ze dagelijks zien. Er worden daar dagelijks auto's afgesteld en de brandstof die in de auto's zit is datgene wat door de klanten zelf getankt is. Dit komt dus uit verschillende stations. De algemene trend die gezien wordt is dat er bij auto's met andere Nederlandse brandstof dan BP Ultimate 98 door de computer behoorlijk wordt teruggerekend op de voorontsteking. Dit is zo bij EUR95 brandstoffen, maar ook bij de "Super" brandstoffen (zoals VPower, etc) van andere merken. In het topic op Seat-online las je dat dit ook weleens gebeurde met BP Ultimate brandstof, maar dat komt veel minder vaak voor en is waarschijnlijk het gevolg van datgene wat jij omschrijft (misstorting). Hun advies is dan ook om in Nederland BP Ultimate 98 te tanken, of evt een mix van EUR95 en enkele liters bio ethanol. Wil je het optimale, dan BP Ultimate 98 mixen met enkele liters ethanol. Of naar Duitsland rijden en Shell Vpower 100 of (nog beter) Aral Ultimate 102 tanken.
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 dec 2013, 20:24

Moet zeggen dat ik in 2 jaar tijd gelukkig nog nooit ergens last van heb gehad zoals dat pingelen of iets...
En tank vaak Euro 95 en de laatste tijd dus ook die Blue One, met soms tussendoor Super 98 maar sowieso nooit alleen van de BP.... Dus waarschijnlijk heeft dat weinig nut gehad als ik dat artikel zo lees. >)

Misschien maar goed dat ik nog wel eens in Duitsland kom/kwam, daar tank ik eigenlijk altijd die V Power Racing of Aral102.

Maar ben wel erg benieuwd naar dat mengen met ethanol... >)
Hoeveel liter zou je dan moeten mengen gecombineerd met ultimate van BP. Ook zo'n 1op 10/12 dan?

Kijken of ik wat merk...
Afbeelding
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

15 dec 2013, 20:59

Als ik het goed begrepen heb hoef je het pingelen niet altijd te merken. De pingelsensoren detecteren dit en zorgen dat de computer bij regelt. Doordat er bij geregeld wordt presteert je auto niet optimaal. M.i. een beetje zonde. Enerzijds wil je betere prestaties en laat je de motor tunen, maar doordat je inferieure brandstof gebruikt doe je dit voor een belangrijk deel weer teniet… Om erachter te komen of je auto wel of niet pingelt zou je eigenlijk de computer moeten uitlezen. Als er lambdacorrectie plaatsvindt en/of de pingelsensoren actief zijn dan is de kans groot dat dit komt door de brandstof. Bij VAG auto's is dit mooi uit te lezen met VAG-COM. Ik weet niet of er soortgelijke software voor het uitlezen van onze MINI's is. Misschien met een scanguage?

Je geeft aan dat je nog weleens in Duitsland komt en daar VPower 100 of Aral 102 tankt. Merk je in dat geval verschil in loopcultuur en/of prestaties? Zo ja, dan is het antwoord eigenlijk al gegeven...

Als je bio ethanol wil bij mengen dan zou ongeveer 5 liter (=10%) op een volle tank moeten volstaan. Dat is in ieder geval de optimale verhouding bij VAG auto's. Of dit ook zo bij onze MINI's is, is natuurlijk de vraag. Het zou het mooiste zijn als we het kunnen uitlezen...

Afbeelding
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 dec 2013, 22:46

Ok, dacht dat je dat goed kon merken! :()
Auto uit laten lezen en dan kunnen ze dus in de historie kijken of mijn mini daar last van heeft gehad, idee omdaar maar eens naar te laten kijken dan, want anders zou dat betekenen dat de getankte brandstof voldoet dus.... Of zie ik dat niet goed?

Alleen even navragen wie dat dan kan....?

Als er lambdacorrectie plaatsvindt zeg jij, maar kan dat nog steeds ondanks dat de katalysator eronder vandaan is?

Ja, in Duitsland rij ik veel en veel harder dan in Nederland dus kan het wat dat betreftniet echt vergelijken, maar hij loopt gewoon super dan. Maar vind de Mini in Nederland ook super rijden, maar dan gebruik ik niet of nauwelijks het totale vermogen. Lastig dus.....
Maar qua koppel /trekkracht onderin heb ik het gevoel dat er weinig verschil zit in Duitsland tanken/rijden ivm Nederland. Maar denk ook dat je het pas in de hogere toeren zal of moet merken, of niet?

:O
Afbeelding
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

16 dec 2013, 08:44

Ik denk niet dat het wordt opgeslagen in de historie. Ik kan me niet voorstellen dat de computer alles onthoudt, wellicht alleen foutmeldingen. Je zult een logje moeten maken en die moeten opslaan. Maar zoals ik al zei: ik weet niet of daar software voor beschikbaar is bij MINI. Wellicht dat je actuele info over correctiewaarden kunt zien tijdens het rijden met een scanguage..?

Lambdacorrectie kan ook zonder cat. Als het goed is zijn er twee sensoren: eentje voor de cat en eentje na de dat. Degene voor de cat is van belang, de andere kijkt vooral of de cat zijn werk goed doet.

Als je de volgende keer in Duitsland bent, rij dan eens "sportief" op je huidige brandstof. Als de tank bijna leeg is, af tanken met Aral 102 en sportief door met de nieuwe brandstof. De eerste 10 km zul je sowieso geen verschil merken, maar ben benieuwd hoe je de km's erna ervaart... :wink:

ajede schreef:Ok, dacht dat je dat goed kon merken! :()
Auto uit laten lezen en dan kunnen ze dus in de historie kijken of mijn mini daar last van heeft gehad, idee omdaar maar eens naar te laten kijken dan, want anders zou dat betekenen dat de getankte brandstof voldoet dus.... Of zie ik dat niet goed?

Alleen even navragen wie dat dan kan....?

Als er lambdacorrectie plaatsvindt zeg jij, maar kan dat nog steeds ondanks dat de katalysator eronder vandaan is?

Ja, in Duitsland rij ik veel en veel harder dan in Nederland dus kan het wat dat betreftniet echt vergelijken, maar hij loopt gewoon super dan. Maar vind de Mini in Nederland ook super rijden, maar dan gebruik ik niet of nauwelijks het totale vermogen. Lastig dus.....
Maar qua koppel /trekkracht onderin heb ik het gevoel dat er weinig verschil zit in Duitsland tanken/rijden ivm Nederland. Maar denk ook dat je het pas in de hogere toeren zal of moet merken, of niet?

:O

Afbeelding
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 dec 2013, 08:50

Je kan/mag 10% ethanol bijvoegen of 15% E85. En het werkt perfect. Als we het over JD engineering hebben zijn er denk nog wel foto's terug te vinden van mijn GTI waar dit meerdere maken mee getest is...

Als je de software aan laat passen kan je zelfs op E85 rijden. En dat geeft een leuke vermogens winst. :wink:

@Brightness: Wat het uitlezen met Vagcom betreft, de R56 heeft de zelfde computer als bijvoorbeeld de Golf 6. Dus heb je het al eens met Vagcom/VCDS geprobeerd? :mrgreen:
Uiteraard zijn niet alle kanalen beschikbaar, maar het werkt wel.
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

16 dec 2013, 09:02

Zelf heb ik een R53, dus helaas gaat die vlieger voor mij niet op. :(
Maar mensen met een R56, doe er je voordeel mee! :)

Afbeelding
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

16 dec 2013, 09:28

@Wilcoos:
Heb jij weleens een logje gemaakt van je MINI met VCDS? Misschien ben jij degene die het verlossende antwoord kan geven op de vraag of er wel of niet wordt teruggeregeld bij een R56 met "slechte" brandstof...

Afbeelding
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 dec 2013, 09:41

Ja, ik heb wel eens logs gemaakt, en ja, er wordt teruggeregeld! ;)

Niet alleen bij slechte brandstof, maar dit kan meerdere oorzaken/factoren hebben.

Zoals al gezegd is heeft BP met zijn Ultimate ongeveer de beste brandstof in Nederland. Ook zijn ze een tijd geleden al begonnen met uitleveren van Ultimate met een Octaan gehalte van 100... Ethanol erbij werkt eigenlijk als een giga octaan booster, en geeft dus leuke vermogens winsten en is goedkoper.

Zelf zou ik niet snel voor Blue One 95 gaan. Ten eerste geen fan van Euro 95, ten tweede denk ik dat 15% net iets teveel van het goede is. Natuurlijk rijd je auto gewoon, en waarschijnlijk zonder problemen. Maar de testen die ik destijds heb gedaan hebben we wel gezien dat er boven de 10% ethanol sneller gepingeld en terug geregeld werd. Zonder speciale aanpassingen in de software gaat de auto veel te scherp rijden.

Argos geeft aan dat vanaf 2001 elke auto dit zonder problemen kan tanken, de ANWB heeft in een eerdere test wel eens aangegeven dat elke auto vanaf 2002 ongeveer 10% ethanol kan hebben.
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

16 dec 2013, 09:47

Kijk, dat is info waar we wat mee kunnen. Waar was je al die tijd..? :mrgreen:
Weet je ook hoeveel liter bio ethanol nodig is bij BP Ultimate om het terugregelen op te lossen? Is dit 5 liter op een volle tank?

Blue one 95 zou ik zelf ook links laten liggen. Dit schijnt overigens octaan 91/92 brandstof te zijn met 15% ethanol, om uiteindelijk dus op 95 uit te komen! Boosten met ethanol is dan sowieso geen optie meer, omdat het totale percentage ethanol dan zelfs nog hoger wordt dan 15%.

Afbeelding
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 dec 2013, 09:53

Oh en dan vergeet ik nog een belangrijk punt waarom dit eigenlijk door de meeste merken niet getankt mag worden. De zogenaamde Blue One en bijvoorbeeld ook hE15 BioSuper maakt gebruik van natte ethanol. Droogtijd kost veel geld en energie vandaar dat dit tegen de huidige prijzen aangeboden kan worden.

Maar natte ethanol houd in dat er (meer dan) 4% water in mag zitten. Water betekent volgens mij corrosie en dat wil je niet in je tank hebben lijkt mij... toch?

Oh en ze geven meestal aan dat het net zo klop vast is als een Ron 98, want zeggen ze 85% euro 95 + 15% natte ethanol geeft een octaan gehalte van een Super 98. Ook dit klopt niet! De verbrandingswaarde van ethanol is veel kleiner dan die van benzine. Het zit dus zeker nog 5% er vanaf.

Kortom: wil je zekerheid ga je voor een Ron 98 (bijvoorkeur Ultimate) met max 10% droge ethanol. Auto's zijn getest op het gebruik van droge ethanol, en niet op het gebruik van natte ethanol.

Durf je het risico van natte ethanol te nemen, flikker dan gewoon spiritus in je tank erbij, dat is nog goedkoper...
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 dec 2013, 09:57

Brightness schreef:Kijk, dat is info waar we wat mee kunnen. Waar was je al die tijd..? :mrgreen:
Weet je ook hoeveel liter bio ethanol nodig is bij BP Ultimate om het terugregelen op te lossen? Is dit 5 liter op een volle tank?

Blue one 95 zou ik zelf ook links laten liggen. Dit schijnt overigens octaan 91/92 brandstof te zijn met 15% ethanol, om uiteindelijk dus op 95 uit te komen! Boosten met ethanol is dan sowieso geen optie meer, omdat het totale percentage ethanol dan zelfs nog hoger wordt dan 15%.
Een veilige marge is 10%, wat dus meestal betekent 4 a 5 liter op een tank. Meer kan, maar dan minimaal software aanpassen, en misschien op termijn wat andere onderdelen. Ethanol is namelijk ook scherper dan benzine en kan dus eerder leidingen e.d. aantasten.

Oh en voor de liefhebbers van de uitlaten, Ethanol wordt ook nog eens heter tijdens de verbranding, het uitlaat geluid wordt dan iets feller/minder hard.
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 dec 2013, 10:00

Maar Ethanol gebruik op de juiste manier is leuk!

Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 dec 2013, 12:35

Ik dacht juist dat droge ethanol die corrosie zou veroorzaken, en dat de natte dat juist voorkwam. Ik weet dat het niet logisch klinkt, maar zo is het mij geleerd. Heb het juist onthouden omdat het zo tegenstrijdig is.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 dec 2013, 13:27

Natte heeft een veel hoger water gehalte dan droge ethanol. Water in je tank lijkt mij niet logisch ;)

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”