Leeg lopende accu

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Grootje
Enthousiast
Enthousiast

Leeg lopende accu

12 dec 2013, 12:24

sinds een tijdje heb ik last van een leeg lopende accu. na twee dagen wil de auto al niet meer starten.
De garage heeft de boel door gemeten en er is een lekstroom geconstateerd van 1,5 Ampere. Nu werkte de leeslamp module boven bij het dak ook al niet best meer en ze hebben gemeten dat de interieur verlichting stroom blijft verbruiken terwijl de sleutel niet in het contact zit. Hij blijft nu nog steeds 0,3 Ampere stroom verbruiken.

Er zit een GT alarm op en ik heb er een Dension gateway in laten bouwen.

Hebben jullie nog surgesties of oplossingen wat ik nog zou kunnen doen?

want elke keer met een lege accu staan begint ook te vervelen... :cry:
Afbeelding
Grootje
Enthousiast
Enthousiast

Re: Leeg lopende accu

12 dec 2013, 13:34

Dat zou inderdaad kunnen, maar ik voor die tijd ook al problemen met de accu van de mini. In januari van dit jaar heeft de vorige eigenaar er een nieuwe accu ingezet.
Afbeelding
Grootje
Enthousiast
Enthousiast

16 dec 2013, 10:06

Afgelopen zaterdag zelf maar een op zoek gegaan naar de lekstroom van de mini. Met de sleutel uit het contact verbruikt de auto toch noch 1,6 Ampere. en nadat ik alle zekeringen van die onder bij het dashbaord eruit had gehaald verbruikte hij nog steeds 0,90 Ampere.

Nu zit ik te denken om de auto bij de dealer langs te brengen, maar heb geen zin om straks 1000 euro te betalen en dat ze het probleem nog steeds niet gevonden hebben.

Hebben jullie nog surgesties wat ik het beste zou kunnen doen?
Afbeelding
Manick
Sponsor

16 dec 2013, 23:29

het maximale verbruik wat lekstroom mag hebben is 0.1 ampere

hoe heb je zelf die 1.6 en 0.9 gemeten? wat je kan doen is een Multi meter op ampere zetten(let op ook aansluiting van draad verwisselen op de meter) en dan de 1 draad op de min pool van de accu en 1 draad op de min klem die naar de carrosserie loopt.

Zorg er dan voor dat je het slot van de achterklep heb in gedrukt met een sleuten/schroeven draaien zo dat het systeem weet dat de achterklep ''gesloten'' is, anders kan je niet kijken op je multi meter. Doe de auto op slot wacht daarna zker een half uur, niks met de auto doen geen deuren openen enz enz. Zo krijgt het Can-Bus systeem de tijd om in rust stand te komen,

na een half uur kijk wat de waarde is, hoeveel lekstroom hij nog heeft. Meer als 0.1 heb je nogsteeds een lekstroom zitten.

heb je evt de auto laten uitlezen voor evt storingen, koppel desnoods de Dension af kan je dat idd geval uitsluiten

groet, Manick
Grootje
Enthousiast
Enthousiast

19 dec 2013, 10:04

Ik heb de auto op slot gedaan en de min pool los gehaald. De multimeter op de min pool van de accu en min van de carrosserie. toen had ik al 1,7 ampere lekstroom en nadat ik alle zekering uit de auto had gehaald bleek er nog 0,9 ampere te lopen. Dat was trouwens met de zekering van de motor ruimte.

zelf heb ik wat op verschillende fora gekeken en daar zijn verschillende oorzaken omschreven.

- Radio Boost en Harman kardon installatie die onbedoeld stroom verbruikten.
- contactslot
- stroomverdeler
- dynamo

zijn er nog dingen die rechtstreeks worden gevoed en die een eigen zekering hebben?

komende maandag gaat hij naar de Martinistad in Groningen en heb afgesproken dat ze eerst een korte check doen voordat het qua uren uit de hand gaat lopen.
Afbeelding
Grootje
Enthousiast
Enthousiast

09 jan 2014, 11:50

De auto is weer gerepareerd :) !! Een ringetje bleek een lekstroom te creeren waardoor de accu telkens leeg liep. Dek lekstroom bedraagt nu nog maar 0,02 Ampere. Doordat de accu een aantal keren leeg is gegaan was die ook niet meer te redden en hebben ze die ook moeten vervangen.

Het enige wat tegenviel was de rekening, maar goed ik kan gelukkig weer rijden.
Afbeelding
MathiR53
Nieuw Lid
Nieuw Lid

21 jan 2014, 20:33

Hallo,

Ik heb een maand geleden een Cooper S gekocht uit 2003 en had last van een leeglopende accu. Ik heb inmiddels de accu vervangen voor een zware AGM accu maar ik zie dat de accu nog steeds langzaam leeg loopt. Nu heb ik een lekstroom gemeten van 50mA wat dus niet echt teveel is gezien het bovenstaande commentaar.
@Grootje, ik ben wel benieuwd wat nu het probleem was met jouw Mini. Welk ringetje veroorzaakte nu het probleem?

Misschien dat het bij mij aan de dynamo ligt. Weet iemand van jullie hoeveel output de dynamo moet geven in stationaire toestand? Ik meet tussen de 5 en 7 A op de accu en een spanning van 14.4V.
Manick
Sponsor

21 jan 2014, 21:49

MathiR53 schreef:Hallo,

Ik heb een maand geleden een Cooper S gekocht uit 2003 en had last van een leeglopende accu. Ik heb inmiddels de accu vervangen voor een zware AGM accu maar ik zie dat de accu nog steeds langzaam leeg loopt. Nu heb ik een lekstroom gemeten van 50mA wat dus niet echt teveel is gezien het bovenstaande commentaar.
@Grootje, ik ben wel benieuwd wat nu het probleem was met jouw Mini. Welk ringetje veroorzaakte nu het probleem?

Misschien dat het bij mij aan de dynamo ligt. Weet iemand van jullie hoeveel output de dynamo moet geven in stationaire toestand? Ik meet tussen de 5 en 7 A op de accu en een spanning van 14.4V.
50mA is als nog te veel, heb even terug gelezen wat ik heb geantwoord maar maximaal toelaatbaar is 1-6 mA dus 0.001 tot 0.006 Ampère

Laadsysteem moet je altijd belast meten of te wel alle verlichting aan, blower enz. Hoe heb je die laadstroom gemeten? Met multimeter of Ampère tang?
MathiR53
Nieuw Lid
Nieuw Lid

22 jan 2014, 20:08

Dat is idd wel een groot verschil met de 50m A die ik meet. Is dit een officiele grens van Mini of hoe kom je aan deze getallen? Ik heb gemeten met een Ampere tang. Ik zal binnenkort eens de output meten met belasting.
Grootje
Enthousiast
Enthousiast

22 jan 2014, 21:33

Ik weet niet exact meer waar ze dat ringetje weg hebben gehaald. Ze hebben de auto nadien een nacht aan de testapparatuur gehad en verbruikte toen dus nog 0,02 A en volgens mij is dat niet veel hoor.

Misschien is het dus een optie om de auto naar de dealer te brengen voor een diagnose!?
Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”