Ik heb het probleem dat het linkse elektrisch raam (bestuurderszijde) niet meer open en dichtgaat met behulp van het schakelaartje op het bedieningspaneel. Bij aanschaf heb ik dit wel getest, en toen werkte het nog. De volgende dag echter niet meer.
Op het forum staan flink wat oplossingen, van een goede mep tegen het motortje geven tot het demonteren en vervangen van het raammechanisme (met dank aan Che). Deze oplossingen hebben echter niet tot resultaat geleid.
Nu heb ik een sterk vermoeden dat het motortje definitief kapot is, of het mechanisme ergens vast zit/klemt (kan dit?) Als ik de schakelaar bedien hoor ik het relais klikken, en het motortje in de deur maakt ook een geluidje. Zelf merk ik ook op dat als de interieurverlichting aan staat, deze iets minder fel brand gedurende de tik van het relais. Ik ben zelf ruim 8 jaar actief in de elektronica, en kan met grote zekerheid zeggen dat er ergens flink wat stroom wordt gevraagd: de elektromotor.
Dit kan verklaard worden doordat het raammechanisme vastzit, en het motortje het nodige vermogen niet kan leveren, of dat de motor intern defect is. Hoe kan ik 1 van de 2 uitsluiten zonder de hele deur te demonteren, en indien het motortje (links) defect is, waar koopt men zoiets?
Het bijkomende probleem is dat het raam dus ook niet een halve centimeter zakt als de deur open is. Ook piept dit raam tijdens het rijden wat waarschijnlijk veroorzaakt is doordat het raam tegen het rubber is geklemd. Niet ideaal dus.
Alvast bedankt voor jullie reacties! Dit is waarschijnlijk al het zoveelste topic over dit onderwerp