Achteruitrijlicht vervangen (R50 2002)

De buitenkant, van bonnet stripes tot bodykits.
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

Achteruitrijlicht vervangen (R50 2002)

04 jan 2014, 13:36

Hallo!
Ik ben altijd zo blij met dit forum omdat jullie altijd voor me klaar staan om me uit de brand te helpen wanneer mijn leuke karretje wat probleempjes heeft! Hopelijk kunnen jullie me nu weer helpen :)

Ik heb een Cooper R50 uit 2002 (juli) zonder reservewiel. Alleen nu is het achteruitrijlicht defect...

Ik heb begrepen dat de lampunit uit de bumper is te demonteren door 2 witte klemmen naar binnen te drukken. Wanneer ik onder de auto kijk zie ik inderdaad 1 van de 2 klemmen (rechts). Deze is alleen praktisch onbereikbaar, omdat er net achter de bumper een grote zwarte plastic bak onder de auto hangt. De andere klem (links) is helemaal niet zichtbaar.

Bijgaand 2 foto's van de onderzijde:
[thumbnail]https://dl.dropboxusercontent.com/u/279281/foto1.JPG[/thumbnail]
[thumbnail]https://dl.dropboxusercontent.com/u/279281/foto2.JPG[/thumbnail]

De manier om vanuit de buitenzijde met een schroevendraaier (en doekje eromheen) wrikken naast de lampunit is helaas ook niet gelukt.

Is er een manier het lampje te vervangen zonder de hele bumper te hoeven demonteren?

Bij voorbaat al superveel dank voor jullie reacties!

gr,
Jeroen

PS. Ik zag trouwens ook al de kans dat het een schakeling kan zijn naar de versnellingsbak of de zekering. Maar laat ik daar maar nog niet vanuit gaan :)
riQue
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Re: Achteruitrijlicht vervangen (R50 2002)

04 jan 2014, 13:55

Aan de onderzijde van de bumper zie je een aantal schroeven die die plastic plaat op z'n plek houden. Die moet je eerst losschroeven. Daarna kun je die plastic plaat iets aan de kant duwen en kun je met je hand achter het achteruitrijlicht komen. Die druk je dan met beleid naar buiten en kun je het lampje vervangen. Echt goed te doen!
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

04 jan 2014, 15:26

Bedankt voor de tip! ga ik proberen :)
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

04 jan 2014, 15:45

Ik zie 3 schroeven waarmee de plaat aan de bumper vastzit. Wanneer ik deze losschroef blijft de bak nog op zn plaats zitten, dus kan ik er nog steeds niet bij. Moet m anders op een krik zetten voordat ik de overige schroeven kan lokaliseren?
riQue
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

04 jan 2014, 16:03

Dat is als het goed is niet nodig. Bij mij kon ik met een beetje manoeuvreren die plaat aan de kant duwen om m'n hand ertussen te krijgen. Heeft die plaat aan de zijkant niet toevallig nog enkele schroeven zitten die los moeten?
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

04 jan 2014, 16:10

ik kan het slecht zien maar vanaf de bumper lijkt het alsof er nog een schroef linksachter zit. Het lijkt er alleen op alsof de schroef er van bovenaf is ingedraaid. Of het is een plop pi oid. Met de 3 schroeven los kon ik de bak alleen naar boven bewegen. Niet naar beneden of zijdelings
riQue
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

04 jan 2014, 16:17

Dan zou ik 'm toch even met z'n kont op twee bokjes rijden om er goed onder te kunnen, of in ieder geval even met een lamp kijken waar ie mogelijk nog meer vast zit. Ik kan het me niet meer precies herinneren, behalve dat het weinig voorstelde (de punten waarmee die bak vastzit). Hij hoeft er ook niet helemaal af om er tussen te kunnen...
MCS
Mod virus alert!
Mod virus alert!

04 jan 2014, 19:49

ik hoef maar 1 schroef los te draaien en dan kan ik de twee klemmen met een schroevendraaier dat unit eruit drukken :D

De uitlaat bij mijn R53 zit wel in de weg :( Dus zal je met de schroevendraaier iets moeten manoeuvreren om de klemmen weg te drukken.

Groet MCS
Afbeelding
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

05 jan 2014, 12:53

Ik ga hem volgend weekend even op twee blokjes zetten of een stoeprandje oid, even wat beter kijken hoe die bak nou vast zit. Bedankt voor jullie reacties! Ik hou jullie op de hoogte..
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

05 jan 2014, 14:13

Ik kon t natuurlijk weer niet met rust laten... :)

De bak zit in de 2 achterste hoeken vast met moeren. Maar ik kwam erachter dat wanneer de 3 schroeven los zijn en je de bumper naar je toe duwt de plastic bak naar beneden te duwen is. Na heel lang gefriemel kwam eindelijk de unit eruit, lampje heb ik vervangen, maar helaas, hij lijkt het nog steeds niet te doen.

Het kan natuurlijk zijn dat de lichtunit kapot is? Alternatieven kunnen de schakeling naar de versnellingsbak en de zekering zijn toch?
Manick
Sponsor

05 jan 2014, 14:35

JBalthazar schreef:Ik kon t natuurlijk weer niet met rust laten... :)

De bak zit in de 2 achterste hoeken vast met moeren. Maar ik kwam erachter dat wanneer de 3 schroeven los zijn en je de bumper naar je toe duwt de plastic bak naar beneden te duwen is. Na heel lang gefriemel kwam eindelijk de unit eruit, lampje heb ik vervangen, maar helaas, hij lijkt het nog steeds niet te doen.

Het kan natuurlijk zijn dat de lichtunit kapot is? Alternatieven kunnen de schakeling naar de versnellingsbak en de zekering zijn toch?
om er heel snel achter te komen of je schakelaar defect is of niet doe het volgende.

haal de stekker van de achteruitrijlicht schakelaar los en verbindt de aansluitingen in de stekker met een paperclip, zet het contact aan van de auto en kijk achter of het aur licht brand, zo ja dan is de schakelaar defect zo niet dan moet de zekering controleren
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

07 jan 2014, 16:41

Die zit in de cooper bij de versnellingspook toch? Of achter het linker voorwiel?
Manick
Sponsor

07 jan 2014, 16:54

JBalthazar schreef:Die zit in de cooper bij de versnellingspook toch? Of achter het linker voorwiel?
De schakelaar zit op de versnellingsbak, exacte locatie weet ik niet maar waarschijnlijk boven op de bak of op de voorkant van de bak.
Als de je gewoon de draden volgt die op de bak lopen kom je vanzelf uit bij de schakelaar
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

15 feb 2014, 11:32

Bedankt voor je reactie, ik heb gister gesproken met mn vaste monteur over een ander euvel. Volgens hem is het bijna 100% de schakelaar op de bak. Die nemen we dus gelijk mee voor de apk over 3 weekjes :)

Terug naar “Exterieur”