Deze auto volgde in 2007 mijn eerste auto, een E36 325i, op. Ik kocht hem toen met 144xxx km op de teller. Een stuk meer vermogen dan de 325i natuurlijk, waar je redelijk snel aan kunt wennen, mede door de vrij gemakkelijke handling. Dit resulteerde dan ook in 3 boetes achter elkaar in de eerste maand. Hallo Belastingdienst, hallo CJIB, hallo benzinepomphouders, ik heb zojuist een M3 gekocht, merken jullie het?
Goed, zo'n auto koop je natuurlijk met je gevoel, niet met je verstand. Want diep van binnen weet je dat je er eigenlijk niet zoveel aan hebt in Nederland. Om nog maar te zwijgen over de hoge kosten die zo'n machine met zich meebrengt. Maar op dat moment moet je er niet teveel over nadenken, maar des te meer van genieten. En dat gebeurt zeker met zo'n ding onder je hol!
Wat het voor mij zo bijzonder maakt, is de combinatie van sportiviteit en luxe. De welbekende 3.2 motor houdt van hoge toeren, maar ook in de lagere toeren heb je geen gebrek aan power. Wel mis je dan het mooie gejank van de 6 in lijn. Op de openbare weg weet je dat je 90% van het wagenpark te grazen kan nemen (tenzij je in Dubai rijdt misschien), maar je weet ook dat het niet altijd nodig is. Wel leuk dat de mijne debadged is, waardoor mensen vaak niet weten waarmee ze te maken hebben.

Ook op het gebied van grip verbaasde de M3 me. Gas, grip, nog meer gas, grip, grip grip. Erg fijn om hard door bochten te kunnen raggen en er heelhuids uit komen. Overigens hoef je dat niet te proberen met sneeuw. M3 + 225/245 zomerbanden en geen ASC, TC, DSC whatsoever = niet te doen!

Wat luxe betreft zit het hier ook wel goed. Niet alle opties waren aangevinkt, maar dingen als een schuifdakje, lederen bekleding, PDC en uitgebreid audio systeem waren wel fijn om te hebben.
Qua mods heb ik er niet eens zo gek veel aan gedaan. Bij aankoop zaten er al Schnitzer spoilers op, en ook een Schnitzer pookknop. Dit heb ik nog verder uitgebreid met een Schnitzer pedalensetje.
De standaard einddemper heb ik vervangen voor een Eisenmann SS exemplaar, de versie zonder TüV goedkeuring dus. Daar kan je prima normaal mee rijden zonder hoofdpijn te krijgen, maar als je er echt zin in hebt, horen ze je (schijnbaar) van veraf al aankomen.
Ook had ik OEM M3 GT splitters gemonteerd. Geweldig voor de looks, maar erg onpraktisch in Drempelland. Ik had ze dan ook vrij snel aan gort gereden, wat dus wel erg zonde van het geld is.
Na 6,5 jaar staat er inmiddels bijna 180k km op de teller (ik heb er dus idd niet heel veel mee gereden). De MCS staat ook al een tijdje klaar als opvolger, en met de M3 erbij wordt het grapje toch allemaal net iets te prijzig. Daarom heb ik ook besloten om de M3 weg te doen (verstand wint het eindelijk van gevoel), en deze wordt, als het goed is, aankomende dinsdag opgehaald. Toch wel een raar gevoel om je "kindje" weg te doen, maar waarschijnlijk wel de juiste keuze.
Goed, na zo'n lap tekst is het wel even tijd voor wat foto's! Komen ze: