Hey allemaal,
Eind vorig jaar heb ik mijn 1e gen Cooper S gekocht. Omdat ik mijn auto van de zaak belastingtechnisch heb ingeleverd (geen privegebruik) heeft de mini alleen een paar kilometers prive gereden tot nu toe.
In de tussentijd heb ik eens uitgezocht wat ik eigenlijk gekocht heb, alle onderhoudspuntjes even nagelopen en een paar piepkleine reparaties gedaan.
Deze week moest ik eindelijk wat verder weg en dacht ik hey,.. ik ga met de mini.
Dat heeft geresulteerd in een testje van de topsnelheid.
Op de teller ging hij met gemak 210km/h bij zo'n 5100-5200 rpm in de 6e versnelling.
Mijn vraag is uiteraard: Is dit een normale top?
De vraag kwam bij me op omdat ik inmiddels heb laten controleren of de uitlaat wel een originele Works is (en dat is het) en er 18inch Works wielen op zitten. Verder alleen een K&N luchtfilter geplaatst.
Moet mijn bakkie harder werken door de grote wielen?
Heeft zo'n uitlaat veel zin?
Helpt zo'n filter?
Ik hoor graag eens wat jullie ervaringen zijn.
Immers mijn gezapige zaken Volvo zou volgens het boekje ook 210km/h moeten halen maar komt echt niet verder dan 180km/h terwijl de mini toch al heel dicht bij de fabrieksopgave komt.
Topspeed R53 origineel?
- Marc S.
- Nieuw Lid
- Contacteer:
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Re: Topspeed R53 origineel?
Probeer het nog eens in de 5e versnelling, dan gaat die harder 

MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie

- Marc S.
- Nieuw Lid
- Contacteer:
Bericht
Jij bent gek!
Lol.
Dat kan toch niet waar zijn. Weet iemand of de wielen met 45% platte bandjes heel veel invloed hebben op de overbrenging?
Even dom rekenen met wat lagere school sommetjes laat zien dat de wielen een 5% grotere straal hebben.
koppel is moment =kracht x arm
Mijn gedachte was dus hij moet 5% harder werken om dezelfde kracht op de weg te krijgen. Tel daarbij op dat je meestal bovenin het toerental minder koppel hebt,..
Alleen als er meer dan standaard vermogen is (lees minder verlies) haalt hij dezelfde snelheid.
Of maakt het in de praktijk nauwelijks iets uit?

Dat kan toch niet waar zijn. Weet iemand of de wielen met 45% platte bandjes heel veel invloed hebben op de overbrenging?
Even dom rekenen met wat lagere school sommetjes laat zien dat de wielen een 5% grotere straal hebben.
koppel is moment =kracht x arm
Mijn gedachte was dus hij moet 5% harder werken om dezelfde kracht op de weg te krijgen. Tel daarbij op dat je meestal bovenin het toerental minder koppel hebt,..
Alleen als er meer dan standaard vermogen is (lees minder verlies) haalt hij dezelfde snelheid.
Of maakt het in de praktijk nauwelijks iets uit?
My other hobby rc drag racen
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Ik zou hieraan moeten kunnen rekenen, wil ik alleen ff niet
haha
Maar dat je het in de 5e versnelling nog een moet proberen is geen grapje. De topsnelheid kan je behalen in de 5e versnelling (zonder tuning). Een uitlaat en inlaat helpen wel iets, maar dat is marginaal.
Je hebt 18" en 45-banden? Welke maat heb je?
215/35 of 205/40 zijn t meest gebruikelijk hier op 18". Dan wijkt de teller ook niet te veel af enzo

Maar dat je het in de 5e versnelling nog een moet proberen is geen grapje. De topsnelheid kan je behalen in de 5e versnelling (zonder tuning). Een uitlaat en inlaat helpen wel iets, maar dat is marginaal.
Je hebt 18" en 45-banden? Welke maat heb je?
215/35 of 205/40 zijn t meest gebruikelijk hier op 18". Dan wijkt de teller ook niet te veel af enzo
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
) | bar-end mirrors

- Marc S.
- Nieuw Lid
- Contacteer:
Bericht
Okey,..
Net ff gegoogled en de originele maat opgezocht.
Origineel is: 195/55 16" daarna op onderstaande site de originele maat en de huidige maat ongevoerd (205/40/18). Ongelooflijk. Nog geen mm verschil in rolomtrek. Dat heeft iemand heel netjes gedaan.
Goed. 5e versnelling dus? Of toch maar ff chippen.
http://www.megaflix.nl/test/test2.html
Net ff gegoogled en de originele maat opgezocht.
Origineel is: 195/55 16" daarna op onderstaande site de originele maat en de huidige maat ongevoerd (205/40/18). Ongelooflijk. Nog geen mm verschil in rolomtrek. Dat heeft iemand heel netjes gedaan.
Goed. 5e versnelling dus? Of toch maar ff chippen.
http://www.megaflix.nl/test/test2.html
- Marc S.
- Nieuw Lid
- Contacteer:
Bericht
Ik ben er al blij mee hoor. Het was zeker niet windstil en ook geen wind mee.
volgens mij heb ik een redelijk goed afgesteld exemplaar getroffen.
Blij blij
volgens mij heb ik een redelijk goed afgesteld exemplaar getroffen.
Blij blij
- Manick
- Sponsor
- Mini-Gijs
- Be Mini
Bericht
Effe over de banden....het os de bedoeling dat je omtrek altijd gelijk blijft. Dus de omtrek van zo'n vette 18" met band moet gelijk zijn aan de omtrek van een 15" stalen wiel met band op een mini one. Daarom kun je ook geen willekeurige bandencombinaties maken.
Heg voordeel van grotere velgen, behalve het beter smoelen, is dat je daarmee een plattere band kunt gebruiken die door de lagere wang strakker op de weg ligt. Vaak krijg je meteen ook een bredere band waardoor het contactvlak groter word.
De afwijking moet dus minimaal zijn! Kan hooguit door de bandenspanning afwijken.
Een en ander heeft overigens wel effect op de rolweerstand en dus je top. Maar rubbersamenstelling, profiel , temp en bandendruk plus profieldiepte hebben dat ook.
Heg voordeel van grotere velgen, behalve het beter smoelen, is dat je daarmee een plattere band kunt gebruiken die door de lagere wang strakker op de weg ligt. Vaak krijg je meteen ook een bredere band waardoor het contactvlak groter word.
De afwijking moet dus minimaal zijn! Kan hooguit door de bandenspanning afwijken.
Een en ander heeft overigens wel effect op de rolweerstand en dus je top. Maar rubbersamenstelling, profiel , temp en bandendruk plus profieldiepte hebben dat ook.
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Dat heb je van horen zeggen
Volgensmij niet... Meen dat een GP wél voldoende kracht heeft om in de 6 door te trekkenNiekcarfreak schreef:Geldt dat van die top in 5e ook voor mijn GP1?
boris_brznjef schreef:Laatste paar kilometers is altijd een probleem bij top speed testen. Wat zijn de omstandigheden geweest? Berg op? Veel wind?
Tot 210 op de teller gaat het rap daarna wordt het lastiger voor de stock Sjes

) | bar-end mirrors

- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Komt door de aerodynamica van een blokkendoos. De voorruit van een MINI werkt niet echt lekker mee.
Ik vind persoonlijk het 0-200 leuker dan 200+ rijden
Ik vind persoonlijk het 0-200 leuker dan 200+ rijden
) | bar-end mirrors

Onze sponsors