R56 "Cooper" Standaard onderstel upgraden

Maleh
One wheel wonder
One wheel wonder

R56 "Cooper" Standaard onderstel upgraden

02 mei 2014, 13:34

Beste Miniacs,

Mijn standaard R56 '07 Cooper heeft een onderstel upgrade nodig, zowel qua looks nadat er 17" onder is gegaan.(ET40 7J) Maar meer voor het "Op stelten rijden" gevoel te ontnemen. Ik bemerk dat het rol/balans punt veel te hoog ligt, waardoor je vaak die directe controle mist. Door de hoge rebound lijkt het ook net een soort vertraging met sturen. Met andere woorden: "TE los/soft" (of ik moet gewoon eens wat rustiger rijden.. :O )

Dus zit ik al enige tijd te researchen naar schroefsets, maar ook hier kom ik niet 100% uit. (veel S'jes enzo) Zowel hier als op NAM en Mini2 sites gezocht.

- Maar de vraag is of ik niet meer nodig ga hebben bij een standaard onderstel?
Dus bv: Camber platen/links,stabilisatie stangen,rubbers,etc.

Naast de schroefset komt er later (indien het budget het weer toe laat) wel een veerpootbrug voor en stabilstang achter bij.

Schroefsets waar ik naar zit te kijken zijn: KW1,Cobra EVO-1,Weitech en AST.

Wie bied mij wat meer verduidelijking/tips/suggesties? :surrender

Thnx!
darkwave
4 op een rij!
4 op een rij!

Re: R56 "Cooper" Standaard onderstel upgraden

10 mei 2014, 19:53

Hallo,

Tot nu toe maar twee dingen toegevoegd bij mijn Cooper (zonder S):
- veerpootbrug: scherper sturen, maar effect is niet zo groot en bevorderd onderstuur een klein beetje
- achter stabi: had ik veeeeeel eerder moeten doen, onderstuur veel minder, directer insturen. Kies er een met verschillende standen, kan er nog versteld worden

Ik ben wel van plan te verlagen, maar net zo belangrijk is volgens mij het vervangen van de ophangrubbers voor.

Succes!
weer teveel kilometers gemaakt deze maand....

Afbeelding
Maleh
One wheel wonder
One wheel wonder

10 mei 2014, 20:56

darkwave schreef:Hallo,

- veerpootbrug: scherper sturen, maar effect is niet zo groot en bevorderd onderstuur een klein beetje
- achter stabi: had ik veeeeeel eerder moeten doen, onderstuur veel minder, directer insturen. Kies er een met verschillende standen, kan er nog versteld worden

Ik ben wel van plan te verlagen, maar net zo belangrijk is volgens mij het vervangen van de ophangrubbers voor.

Succes!
Bedankt!
In de tussentijd al weer een hoop dingen gevonden en idd die achterstabi blijkt zeker nuttig te zijn.
Met de veerpootbrug las ik ook dat het spoorvolgen zou kunnen verminderen, wat bv bij grotere wielen van pas kan zijn.Merk jij dat ook? Over de ophangrubbers las ik wel dat het comfort zou kunnen verminderen.(harder klappen)
Nu met die sterke wind op de snelweg merk ik zeker dat het geheel best wat strakker/lager mag zijn. :rijden

Afgelopen week contact met Beek gehad en volgende week een dag prikken voor schroefset,veerpootbrug en verstelbare achterstabil. Ben benieuwd!
darkwave
4 op een rij!
4 op een rij!

17 mei 2014, 15:12

Maleh schreef:
darkwave schreef:Hallo,

Succes!
Bedankt!
In de tussentijd al weer een hoop dingen gevonden en idd die achterstabi blijkt zeker nuttig te zijn.
Met de veerpootbrug las ik ook dat het spoorvolgen zou kunnen verminderen, wat bv bij grotere wielen van pas kan zijn.Merk jij dat ook? Over de ophangrubbers las ik wel dat het comfort zou kunnen verminderen.(harder klappen)
Nu met die sterke wind op de snelweg merk ik zeker dat het geheel best wat strakker/lager mag zijn. :rijden

Afgelopen week contact met Beek gehad en volgende week een dag prikken voor schroefset,veerpootbrug en verstelbare achterstabil. Ben benieuwd!
Intussen bij Beek de ophangrubbers laten vervangen en de verlagingsveren laten plaatsen. Het stuurt een stuk strakker zo, oa. bij optrekken (ja ook met een standaard Cooper motor...). Het comfort wordt uiteraard iets minder met deze combinatie, maar voor mij is het zeker niet te hard geworden, geen harde klappen in ieder geval. Ik hoor wel iets meer afrolgeluid, waarschijnlijk door de strakkere bevestiging van draagarmen aan het chasis.

Als je geld over hebt voor een schroefset zou ik dat zeker doen, de achterstabi is in ieder geval een aanrader.

De veerpootbrug verminderd het spoorvolgen inderdaad. Ik merk hier wel dat een andere bandenkeuze hierop nog veel meer invloed heeft. Voor mij geen Bridgestones meer, ik hou het op Conti. Hierover is op dit forum al veel geschreven :lol: met ieder z'n eigen mening en ervaring...

Afbeelding
Maleh
One wheel wonder
One wheel wonder

17 mei 2014, 15:38

Wat toevallig, afgelopen donderdag ook het geheel bij Beek eronder laten zetten. :)
Het op hoge poten is totaal weg en het stuurt idd heel wat vlakker en strakker dan voorheen.
Enige is dat ik bang ben um TE laag heb laten zetten, optisch schitterend maar mn organen vinden de kortere bounches niet zo prettig. Geen geklapper of aanlopen maar door de ong. 4 a 5 cm lager zit het net over de grens van comfort. Qua prestatie verbetering is het wel zeker mijlen verder, wielen blijven goed op de weg wat ook weer wat zuiniger "lijkt" te rijden.

Al en al een aanrader wil je een sportievere stand en rijeigenschappen.
darkwave
4 op een rij!
4 op een rij!

19 mei 2014, 09:49

Maleh schreef:Wat toevallig, afgelopen donderdag ook het geheel bij Beek eronder laten zetten. :)
Het op hoge poten is totaal weg en het stuurt idd heel wat vlakker en strakker dan voorheen.
Enige is dat ik bang ben um TE laag heb laten zetten, optisch schitterend maar mn organen vinden de kortere bounches niet zo prettig. Geen geklapper of aanlopen maar door de ong. 4 a 5 cm lager zit het net over de grens van comfort. Qua prestatie verbetering is het wel zeker mijlen verder, wielen blijven goed op de weg wat ook weer wat zuiniger "lijkt" te rijden.

Mooi dat je tevreden bent over het verbeterde sturen. Ik kan me voorstellen dat het verminderde comfort een puntje is :mrgreen: Mijn Clubman is nu 3 cm lager en ik vind het comfort nog net prima zo, 5cm zou voor mij teveel zijn. Na een weekendje sturen :rijden wil ik niet meer terug :{

Afbeelding
Maleh
One wheel wonder
One wheel wonder

19 mei 2014, 10:47

Afgelopen zondag naar Generation MINI gereden, ook eerste x dat mn vriendin met deze setup mee reed.. Haar eerste reactie was: "Indien dit standaard bij een MINI is, was het een directe afknapper geweest!" :{
Maargoed, agz ik er nu wel een beetje gewend aan ben geraakt en gister eens de RSB op een rotonde heb uitgetest.(erg gaaf!) Hoeft ie denk ik maar een paar CM omhoog en is het echt prima zo. :rijden
Ronald Molen
Nieuw Lid
Nieuw Lid

10 jun 2014, 16:53

Ik hoor/lees positieve berichten over Intrax. Ze hebben een instelbare set die qua comfort erg goed blijft en daarbij een goede wegligging levert. Op de foto zag ik dat het ook erg laag kan.
Bij BMW lees en hoor ik veel over Intrax maar hier op de mini forum kom ik ze weinig tegen (ik ben nog nieuw hier) of moet ik dan ergens anders zoeken.

Heeft iemand ervaring met Intrax?
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 jun 2014, 17:19

darkwave schreef:
Maleh schreef:Wat toevallig, afgelopen donderdag ook het geheel bij Beek eronder laten zetten. :)

Mooi dat je tevreden bent over het verbeterde sturen. Ik kan me voorstellen dat het verminderde comfort een puntje is :mrgreen: Mijn Clubman is nu 3 cm lager en ik vind het comfort nog net prima zo, 5cm zou voor mij teveel zijn. Na een weekendje sturen :rijden wil ik niet meer terug :{
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf!
Ik rij ook 4-5 cm lager dan origineel, maar rijdt toch echt veel comfortabeler.

Setje veren waarbij de Mini 3 cm zakt is voor je comfort bagger.
Pak dan wat goeds, want je kunt echt laag en veel meer comfort hebben dan OEM set up/rijhoogte.

Succes!
:bier
Afbeelding
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!

10 jun 2014, 17:44

Ronald Molen schreef:Ik hoor/lees positieve berichten over Intrax. Ze hebben een instelbare set die qua comfort erg goed blijft en daarbij een goede wegligging levert. Op de foto zag ik dat het ook erg laag kan.
Bij BMW lees en hoor ik veel over Intrax maar hier op de mini forum kom ik ze weinig tegen (ik ben nog nieuw hier) of moet ik dan ergens anders zoeken.

Heeft iemand ervaring met Intrax?
Miss kan je intrax eens bellen en vragen naar Donald Molenaar. Die kan je vast meer vertellen.
louisvdd76
De Scheurende Rechter
Contacteer:
Nederland

10 jun 2014, 21:30

Caaro heeft een set onder de GP2 en onder de JCW laten installeren. Kost wat maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen. Ze zijn er super tevreden over en hun beide auto's waren een test voor de Mini een set te ontwikkelen.
Maleh
One wheel wonder
One wheel wonder

11 jun 2014, 07:16

louisvdd76 schreef:Caaro heeft een set onder de GP2 en onder de JCW laten installeren. Kost wat maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen. Ze zijn er super tevreden over en hun beide auto's waren een test voor de Mini een set te ontwikkelen.
Ow, is dat "dat" setje die Caaro heeft? :mrgreen:

In het geval van de GP2 zou ik idd ook niet bezuinigen, maar een set die de helft kost van een 2e hands Cooper was voor mij toch wat overkill geweest. :()
Ronald Molen
Nieuw Lid
Nieuw Lid

24 jun 2014, 12:41

Ik heb contact opgenomen met Intrax en het setje wat Caaro heeft is een RSA set heb ik begrepen. Upside down voor met een speciale coating (voor beter functioneren en veel harder dan chrome begreep ik) en in hoogte instelbaar en de demping instelbaar (1 knop voor ingaande en uitgaande slag). Het setje kost € 1.750,00 excl BTW. Het best te vergelijken is dan naar mijn mening de KW variant 3 die is dan wel een stukkie goedkoper maar is geen upside down en daar hoor ik vaak over dat er weinig comfort overblijft ook al zet je ze op zijn zachtst.
Van Intrax begreep ik ook dat zij pas bouwen als ik bestel dus dat ik zelf ook nog invloed heb op de basis afstelling door aan te geven wat ik wil en met wat voor wielen en dergelijke ik rij.
Naast Caaro verder niemand ervaring met Intrax, nogmaals ik hoor heel veel positieve dingen over ze bij de BMW rijders (e30 t/m e90) dus zit eraan te denken maar hoor graag meningen hier.
Maleh
One wheel wonder
One wheel wonder

24 jun 2014, 12:55

Ronald Molen schreef:Ik heb contact opgenomen met Intrax en het setje wat Caaro heeft is een RSA set heb ik begrepen. Upside down voor met een speciale coating (voor beter functioneren en veel harder dan chrome begreep ik) en in hoogte instelbaar en de demping instelbaar (1 knop voor ingaande en uitgaande slag). Het setje kost € 1.750,00 excl BTW. Het best te vergelijken is dan naar mijn mening de KW variant 3 die is dan wel een stukkie goedkoper maar is geen upside down en daar hoor ik vaak over dat er weinig comfort overblijft ook al zet je ze op zijn zachtst.
Van Intrax begreep ik ook dat zij pas bouwen als ik bestel dus dat ik zelf ook nog invloed heb op de basis afstelling door aan te geven wat ik wil en met wat voor wielen en dergelijke ik rij.
Naast Caaro verder niemand ervaring met Intrax, nogmaals ik hoor heel veel positieve dingen over ze bij de BMW rijders (e30 t/m e90) dus zit eraan te denken maar hoor graag meningen hier.
Nice! Dat is een stuk goedkoper dan mij werd vertelt! :mrgreen:

Het is een stuk afwegen ook natuurlijk, voor mijn standaard Cooper was het echt onnodig om een uitgebreide schroefset te nemen en ben blij het overige van het bedrag in de RSB en Veerpootbrug te hebben besteed. De Cobra EVO1 set is ondertussen een stuk beter ingereden en naast de gewenning rijd het een stuk beter dan toen ze nieuw eronder gingen.(minder stuiteren) De wielkasthoogte is nu echt perfect en krijg er zelfs hier en daar wat bekijks mee. Het kriebelt nu wel om er een x mee op het circuit te gaan! :rijden
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 jun 2014, 14:23

Ronald Molen schreef:Ik heb contact opgenomen met Intrax en het setje wat Caaro heeft is een RSA set heb ik begrepen. Upside down voor met een speciale coating (voor beter functioneren en veel harder dan chrome begreep ik) en in hoogte instelbaar en de demping instelbaar (1 knop voor ingaande en uitgaande slag). Het setje kost € 1.750,00 excl BTW. Het best te vergelijken is dan naar mijn mening de KW variant 3 die is dan wel een stukkie goedkoper maar is geen upside down en daar hoor ik vaak over dat er weinig comfort overblijft ook al zet je ze op zijn zachtst.

Onzin, rij op KW3 en is gewoonweg super (comfortabel).
Zou zelfs nog meer comfort kunnen geven maar is zo perfect, terwijl ik het ook echt wilde op de 1e plaats voor wat meer comfort en minder gebonk.

:mrgreen:
Afbeelding

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”