Ombouw van 5- naar 6-bak One & Cooper

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
M7 Racing
Enthousiast
Enthousiast

Ombouw van 5- naar 6-bak One & Cooper

26 apr 2007, 12:37

Afgelopen zaterda zijn wij begonnen met de ombouw van een Cooper <2004 welke een defecte versnellingbak had. De doelstelling is kijken en inventariseren wat er allemaal komt kijken bij deze ombouw naar een 6-bak.
In de loop van dit project zullen wij jullie op de hoogte houden hoe dit verder verlopen gaat en welke producten je nodig hebt.

We beginnen met het demonteren van de bestaande aandrijfassen en versnellingsbak. Dan dien je ook het vliegwiel te demonteren. dit alles is nog zeker te doen voor iedereen.

Benodigd heden:
Een twee massa vliegwiel van een Cooper S ETK: 21 20 7 532 057 D=220
Drukgroep Cooper S ETK: 21 21 7 534 151
Schakelkabel keuze As Cooper S ETK: 25 11 7 547 371
Schakelkabel Demper / Schakel As Cooper S ETK: 25 11 7 548 431
Schakelblok cooper S ETK: 25 11 7 542 693
AT-uitgaande as links Cooper S ETK: 31 60 7 514 479
AT-uitgaande as Rechts Cooper S ETK: 31 60 7 514 480
2 stuks Wielnaaf Voor Cooper S ETK: 31 22 6 756 889
De AT assen zijn in diameter dikker en hierdoor past dit niet in de cooper wielnaaf, dus dienen te worden vervangen.

Dan de versnellingsbak: deze dien je ergens op de kop te tikken...jonkers ? of als je hem bij een dealer wilt aankopen:
2 keuzes, GS6-85BG-TBKA tot 07/2004 ETK: 23 00 7 518 632
of de versnellingsbak met sper vanaf 01/2005 "Chili" ETK: 23 00 7 541 424

Met al deze producten is het mogelijk om de convertie te realiseren zonder dat je specifieke aanpassingen dan alleen dat wat bovenstaand. Zaterdag zullen we foto's op het forum zetten met een stappenplan welke natuurlijk beschikbaar is voor ieder die wilt. De ombouw neemt ongeveer met twee monteurs drie dagen in beslag.

Dan zullen we nadat de auto compleet nagelopen is moeten gaan testen of de ratio's wel kloppen, is dit niet het geval zal er ook een anderew eindoverbrenging in aangtebracht moeten worden. zie www.minisport.co.uk.
Laatst gewijzigd door M7 Racing op 28 apr 2007, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
coendek
Stoepsleutelaar

26 apr 2007, 14:03

tering... 3 dagen me 2 monteurs... TJEEZ!! is het dan niet handiger om gelijk een S blok erin te hangen!!?

maar ben wel ERG benieuwd hoe jullie dit gaan doen!!! kom maar door met de foto's!! :D

echt super dat jullie dit soort "geintje" doen! :D

Coen
M7 Racing
Enthousiast
Enthousiast

26 apr 2007, 15:05

coendek schreef:tering... 3 dagen me 2 monteurs... TJEEZ!! is het dan niet handiger om gelijk een S blok erin te hangen!!?

maar ben wel ERG benieuwd hoe jullie dit gaan doen!!! kom maar door met de foto's!! :D

Coen
Geintje ! :evil:

Allereest vinden wij het diep treurig dat er vanuit MINI Nederland danwel BMW Nederland geen maatregelen worden genomen om de Midland K** bak te vervangen door iets betrouwbaars, als zij dan geen oplossing bedenken dan doen we dit zelf maar !
SCUD
Mod virus alert!
Mod virus alert!

26 apr 2007, 15:23

Allereest vinden wij het diep treurig dat er vanuit MINI Nederland danwel BMW Nederland geen maatregelen worden genomen om de Midland K** bak te vervangen door iets betrouwbaars, als zij dan geen oplossing bedenken dan doen we dit zelf maar !
Helemaal mee eens!
Als leenauto van RENOVA een One cabrio meegekregen, schakelen was toch heel anders als in mijn Sje.
Vindt het een interessant project, succes!!
Surreality Just Got Funky!
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

26 apr 2007, 15:39

succes jongens, ik kijk uit naar de foto's! :)
coendek
Stoepsleutelaar

26 apr 2007, 16:30

M7 Racing schreef:
coendek schreef:tering... 3 dagen me 2 monteurs... TJEEZ!! is het dan niet handiger om gelijk een S blok erin te hangen!!?

Coen
Geintje ! :evil:

hahah daarom staat "geintje" ook tussen " " wat het is echt een MEGA KLUS!!!! R-E-S-P-E-C-T!!!
kooitje
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

28 apr 2007, 08:34

En dat alles gebeurt met mijn auto :D

heb ik straks toch een 6 bak onder de auto !!!
M7 Racing
Enthousiast
Enthousiast

OM

28 apr 2007, 20:33

conversie gereed !

Mart kun jij je foto's uploaden dan zien de mensen hier hoe en wat.

In basis als je alles vooraf weet is dus de ombouw helemaal niet complex, hier en daar hebben nog wat ervaringen opgedaan welke wij met de race MINI's nog niet hadden, zo het perfect ontluchten van de koppeling, hier hebben we toch een kleine drie uur aan verspilt terwijl het achteraf zo simpel is. Ook door met meer mensen aan de auto van Kooitje te werken waren een aantal bouten niet gecontroleerd, jammer maar gelukkig geen conciquenties. Van belang is het feit dat de standaard luchtfilter niet pas zonder deze te modificeren, een open lucht filter biedt dan de uitkomst.
Ruimte is er meer dan voldoende onder de accubak voor het schakel mechaniek...gelukkig anders hadden we ook de accu net als bij de Cooper S naar achter moeten plaatsen. En een tip, let op de ABS sensor maak deze niet stuk bij het verwijderen van de lagers. :oops:

De eerste run:Bij het kiezen van de eerste versnelling merken we het verschil in schakel kwaliteit, de bak is cridp en schakeld lekker, ook de opvolgende versnellingen sluiten naadloos aan op het koppel, een uitzondering is de 6de versnelling, deze dien je echt als overdrive te gaan beschouwen, maar de 5de is nu echt een versnelling welke beter aansluit op het koppel van de auto. een verloop van ongeveer 1000 rpm per versnelling en 1500 rpm in de 6de.
De auto is wel wat zwaarder geworden......je kunt ook zeggen volwassen :wink: dit door dat zowel de versnellingsbak dan wel de aandrijflijn een kleine 20 kg zwaarder is dan die van de Cooper.

Het is een aanrader voor iedereen die een bak defect heeft en buiten garantie is komen te vallen, een ombouw excl. versnellingsbak kost ongeveer 1K euro....een bak idem. let wel op dit is excl. arbeid.

In de race auto's gaan we dit in elkgeval doen, dit komt ten goede van de betrouwbaarheid van onze coopers.

Groet,

Carlo
Laatst gewijzigd door M7 Racing op 28 apr 2007, 21:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 apr 2007, 21:06

Heel erg knap hoor, petje af! Ik snap trouwens echt niet waarom BMW dit niet wil/kan :s
Wat betreft kosten snap ik het niet helemaal, ombouw kost €1000,- + bak €1000,- = €2000 excl manuren. Klopt dat?
Hoeveel manuren gaat dit ongeveer kosten als jullie er iets meer ervaring mee hebben?
M7 Racing
Enthousiast
Enthousiast

28 apr 2007, 21:09

Ralph-cooper schreef:Heel erg knap hoor, petje af! Ik snap trouwens echt niet waarom BMW dit niet wil/kan :s
Wat betreft kosten snap ik het niet helemaal, ombouw kost €1000,- + bak €1000,- = €2000 excl manuren. Klopt dat?
Hoeveel manuren gaat dit ongeveer kosten als jullie er iets meer ervaring mee hebben?
Als we met 2 man er aan beginnen en ook kunnen afmaken, kunnen we dit in ongeveer 6 uur uitvoeren,
wel moet er dan niet tegen zitten en dienen er zoveel mogelijk nieuwe goederen te worden gebruikt.
SCUD
Mod virus alert!
Mod virus alert!

29 apr 2007, 09:32

Vindt dit wel een coole prestatie...ben benieuwd naar fotos.
Surreality Just Got Funky!
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

29 apr 2007, 09:38

Sta weer te kijken hoe jullie hier te werk gaan. Altijd mooi om te zien.. Mensen met het hart op de juiste plaats.. Hier maak ik een diepe buiging voor :-))
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

29 apr 2007, 12:04

Mooi gedaan 8)

Ook mooi dat er nu dus een goede oplossing is voor jullie race-Coopers.

Gaat de hele cup nu een S-bak monteren dan?
M7 Racing
Enthousiast
Enthousiast

29 apr 2007, 12:20

Ja de hele cup dient dus nu naar de 6 bak te gaan, we zijn alleen nog aan het kijken of we niet gelijk naar een DOG set moeten gaan maar je dit kost weer een 2.5K meer.
FunkyRAT
Be Mini
Be Mini

29 apr 2007, 13:54

levert de cooper betere prestaties nu de koppel beter beschikbaar is? Snellere acceleratie of bij lagere toeren meer pk ofzo? Ik weet niet echt wat ik me hierbij moet voorstellen, alleen dat het in de 6 rijden nu extra zuinig zal zijn...

Aangezien jullie hem in de cup gaan monteren, zal het wel aanzienlijk sneller gaan dat het 20kg extra waard is... of begrijp ik dat verkeerd?

in ieder geval props voor deze actie! Benieuwd naar de foto's!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”