Non-runflat banden en lease

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

26 apr 2007, 21:40

Eelke,

Heb ik ook gedaan, hier leaseplan en m'n runflats verruild voor Eagle F1's (echt super!).

De truuc is een bandenboer hebben die éérst monteert en dán meldt bij de leasemij 8). Andersom gaat niet lukken (leasemij doet moeilijk).

Aan te raden is wel alle 4 te vervangen ipv 2.

Voor 'n adresje PM me maar!
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 apr 2007, 00:14

Er moet me toch iets van ’t hart.
Als ik deze posting in het verkeerde topic plaats; mijn welgemeende excuses.
Het is slechts een mening en ik probeer hier geen feiten of waarheden aan iemand op te dringen.
Graag wil ik anderen hierover uitnodigen op in te gaan. :)

Regelmatig zie ik dat er zo wordt afgegeven op die RunFlat banden.
Naar mijn bescheiden mening zijn RunFlats artikelen die de veiligheid en gemak verhogen;
• veel kleinere kans op klapband
• veel kleinere kans op macht over het stuur verliezen in bochten a.g.v. een lekke band
• niet meer gedwongen worden om op de vluchtstrook (zo die er al is!!!) een lekke band te verwisselen
• spaart bagageruimte en gewicht

Tuurlijk zijn er ook nadelen;
• duurder dan non-RunFlats
• a.g.v. hun constructie stugger en dus minder comfortabel

Vanavond zag ik het weer; ’s avonds laat een kleine dame op de vluchtstrook met een lekke band.
Gelukkig werd ze geassisteerd door een potige kerel die deftig met een moersleutel in de weer was.
Ook fijn, dat het nog zo’n 22 graden en droog was!
Ik durf erom te wedden dat ik mijn lekke band ergens op een regenachtige winteravond zal krijgen… >)

Ook andere safety features heb ik (niet hier!) al verguisd horen worden; de airbags en gordelspanners!
Het argument was, dat de kosten van de gevolgschade van een aanrijding onnodig veel groter zijn geworden sinds de airbag en gordelspanners.
Als zo’n ongeluk plaats vindt met passagier, zijn niet alleen de kosten voor uitdeuken e.d. te betalen, maar ook een nieuw dashboard, nieuwe gordels, nieuwe gordelspanners, waarschijnlijk een nieuw stoelframe.
En als de zij- en hoofd-airbags ook nog ontplooid zijn, kan ongeveer het complete interieur vervangen worden.
Bij deze persoon dacht ik; die heeft een ontsteking tussen z’n oren! :s
Wat boeit mij de auto nog als die compleet ontploft in airbags om het leven van m’n inzittenden en mezelf te redden?

Als je met 120 km/h op RunFlats een nagel oppakt, hoef je je minder zorgen te maken, dat je de macht over het stuur verliest. Dat geldt zeker voor standaard chauffeurs waartoe ik me wel moet rekenen.

En eigenlijk verbaas ik me ook wel over het schijnbaar slechte veercomfort dat dit type band biedt.
Terwijl toch heel veel Minioten hun auto verlagen, kortere en dus stuggere vering monteren, struts plaatsen, luidere uitlaatsystemen monteren enz. enz.
Ziet allemaal rete 8) uit hoor. En het zal ontegenzeggelijk nog veel beter sturen dan "standaard".
Heb ik ook he-le-maal niks op tegen!
Maar toch proef ik een contradictie. :wink:

Nou moe…
Is ’t al weer veel later geworden dan gedacht.
Reacties zie ik graag tegemoet.

Welterusten,
Jenkins
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

27 apr 2007, 21:12

@Jenkins. De argumenten die jij noemt zijn zeker wat voor te zeggen, voornamelijk passieve veiligheid. Hét nadeel van runflats vind ik echter de actieve veiligheid. De grip van de runflats die ik had op nat wegdek was dramatisch en ik ben meerdere keren bijna de bocht uit geschoven zonder dat ik raar reed. Dat was echt beroerd.

Het principe van runflats is goed en het heeft zeker toekomst, maar in de huidige generatie wil ik ze niet nog onder mijn auto. Er is gewoon teveel nadelig verschil met normale banden bij het dagelijkse gebruik.

De tweede generatie is al stukken beter en ik vermoed dat de derde generatie de nadelen niet meer heeft, dan zal ik ze ook weer monteren.
ulyss
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 apr 2007, 21:45

zoals alles heeft dit voor en nadelen, je moet steeds de 2 kanten van de medaille bekijken, ik heb wel runflats en laat ze er op zitten. met mijn vorige wagen heb ik wegens een klapband een tegenligger op een haar na gemist. had ik toen runflats dan had ik mijn wagen beter onder controle kunnen houden wat nu amper het geval was. ik had het hier bijna niet kunnen navertellen
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 apr 2007, 21:58

Dat de Goodyear Runflats die we nu eronder hebben zitten in regenweer minder grip bieden is ons ook al duidelijk geworden.
Voor ons slechts een reden om met dat weer gewoon een truttegangetje aan te houden. :roll:

Mij staat nog die klapband bij die we jaaaaren geleden hadden, op weg naar onze vakantiebestemming.
Midden in de nacht, op de Deutsche Autobahn, op .... een heel hoog viaduct!!! :shock:
ZONDER VLUCHTSTROOK!!!!!

De vrachtwagen die we op dat moment inhaalden
(ik dacht dat die 's nachts niet mochten rijden, maar alla.)
greep op tijd in toen we nét voorbij waren, de band plofte en we van de linker naar de rechter baan gleden.
Hij ging direkt op de middenstreep rijden om ons zo "vrij baan" te geven.

Enfin, pa hield de wagen toch recht en zette 'm aan de kant.
Snel de gevarendriehoek neer gezet.
Met krijsende banden kwamen sommige idioten stil;
dus tussen de driehoek en ons lamme Ford Taunusje.

Enfin, we kunnen het allemaal nog na vertellen.
En wat ben ik blij met m'n RunFlats!
:|
horn
Be Mini
Be Mini

28 apr 2007, 07:54

Ik wist op mijn leaseplan mcsc jcw niet hoe snel ik van mijn runflats af moest. na 28K kms de voorbanden opgerookt, pirelli p zero's eronder, achter runflats naar voren en 8k kms later ook die vervangen.

de beste mod ooit. nieuwe banden waren iets lager en breder, smoelde beter en reed 100% beter. wat een verschil!
goed advies van de bandenboer, vervolgens Nexus daar ook heen gestuurd, met hetzelfde goede resultaat. wel een spuitbusje in de auto gegooid voor het geval van lekke band. Nooit wat gehoord van de leasemij. was er zelf erg blij mee.

dus pb nexus voor adres en cp en die regelt het wel voor je. ik kan het je echt aanraden. en ze konden overigens gewoon op mijn standaard 17" s-spokes.
Het leven heeft geen zin
Nou, ik toevallig wél!

Afbeelding
CP
Nieuw Lid
Nieuw Lid

banden praat

28 apr 2007, 08:04

Allemaal leuk dat run -non runflat gepraat maar wat te doen bij de non runflat banden rijders ingeval van lekken band. Rijden jullie met reservewiel in de mini rond??

En Eelke bij spoorvorming in de weg rij je met gewone banden ook niet lekker dat blijft toch.

Groet Caroline
horn
Be Mini
Be Mini

28 apr 2007, 08:16

Ik heb bij 9 leaseauto's (in 18 jaar gem 40K km/jr) precies 1x een klapband gehad en nog nooit een lekke band. Ik vond de kans niet opwegen tegen de slechte wegligging en het wegschuiven in bochten van de runflats. Had dus, zoals gezegd, zo'n schuimbusje aan boord om een lekke band te 'repareren'. Tja, en bij een klapband zou ik dan de wegenwacht wel bellen, moesten ze hem maar afslepen...

Vond spoorvorming niet eens het grootste probleem, eerder het dweilerige gedrag van runflats boven de 60 km/u. Ik vond het in ieder geval een (positieve) wereld van verschil. Auto gaf ineens een hoop meer plezier.

Maar wie betaalt bepaalt en ieder z'n meuk. :wink:
Het leven heeft geen zin
Nou, ik toevallig wél!

Afbeelding
henkietenk
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: banden praat

28 apr 2007, 11:15

CP schreef:Allemaal leuk dat run -non runflat gepraat maar wat te doen bij de non runflat banden rijders ingeval van lekken band. Rijden jullie met reservewiel in de mini rond??

En Eelke bij spoorvorming in de weg rij je met gewone banden ook niet lekker dat blijft toch.

Groet Caroline
Ik heb zo'n bandenreparatie-set in de kofferbak. Mini-origineel. Kompressor en van dat bandenvulspul en nog een paar fratsen.
Zat standaard in mijn auto, want de mijne is afgeleverd op 15 inch velgen met non-runflat banden.
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 apr 2007, 11:43

horn schreef:Ik wist op mijn leaseplan mcsc jcw niet hoe snel ik van mijn runflats af moest. na 28K kms de voorbanden opgerookt, pirelli p zero's eronder, achter runflats naar voren en 8k kms later ook die vervangen.
de beste mod ooit.
Ik twijfel er niet aan dat er banden zijn die qua performance Runflats achter zich laten.
En bij een Mini van jouw caliber zou ik dat misschien zelfs overwegen.
Desalniettemin betaal ik liever meer voor een passief veiligere band.
:)

Ik zou het wel eens interessant vinden om een vergelijkende test te zien
tussen dezelfde merken Runflats vs. non-Runflats.
Heeft iemand die toevallig al eens ergens gelezen? On line of effe inscannen?
horn
Be Mini
Be Mini

28 apr 2007, 12:48

Jenkins schreef:Desalniettemin betaal ik liever meer voor een passief veiligere band. :)
ik begrijp je overweging. ben er alleen niet van overtuigd dat de niet-runflats onveiliger zijn. mede gezien de kans op een lekke band of - nog kleiner - een klapband. Een lekke band is lastig, niet meer dan dat. Spuitbus schuim erop, druk wordt hersteld en lekker doorrijden. Gezien het dweilgedrag van mijn auto met runflats en de keren dat ik bijna met een te hoge snelheid een klaverblad via de vangrail moest volgen gaf het verdwijnen van de runflats een verhoging van mijn veilige gevoel in de auto.
Het leven heeft geen zin
Nou, ik toevallig wél!

Afbeelding
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 apr 2007, 13:18

horn schreef:... gaf het verdwijnen van de runflats een verhoging van mijn veilige gevoel in de auto.
En dit laatste is misschien wel het aller belangrijste voor een (ook voor anderen) veilige medeweggebruiker!

8)
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Nederland

02 mei 2007, 14:19

CP schreef:En Eelke bij spoorvorming in de weg rij je met gewone banden ook niet lekker dat blijft toch.
Dat klopt, maar er is wel degelijk verschil tussen verschillende banden hoeveel last je hebt van dat soort dingen. Ik weet nog dat ik op mijn classic Mini overstapte van Bridgestone banden op Yokohama. Wereld van verschil. Ik merk gewoon zaken tijdens het rijden met de Checkmate waarvan ik op diverse plaatsen hoor dat het toe te schrijven is aan de runflat banden. Misschien onterecht.

Maar... (en om weer terug on-topic te komen - ik had de discussie wel/niet runflat willen vermijden omdat het niet de eerste keer zou zijn, maar ja...) daar zal ik dan nu achterkomen, want Lage Landen lease heeft ingestemd met andere banden (pluim!). Ik heb bij Euromaster onomwonden gezegd dat ik gewone banden wilde hebben. Hij had geen onzinverhalen zoals zijn concurrent, maar zei wel dat hij dat niet zomaar ging doen en wel eerst contact ging opnemen met de lease maatschappij (waar ik op zich niet vrolijker van werd, had tot nu toe geen positieve ervaringen met de flexibiliteit van de leasemij).

Kennelijk had hij dat gedaan, want vanmorgen een telefoontje van de lease. Begon gelijk al positief, [meneer van de lease] was kennelijk helemaal op de hoogte dat het technisch geen enkel probleem was, het enige waar hij nog een slag om de arm hield was met het oog op verzekering (andere banden monteren dan de fabrikant aanbeveelt). Dat zou hij gaan uitzoeken en later terugbellen. Uurtje terug opnieuw telefoon, had alles uitgezocht, geen enkel probleem, dus hij zou Euromaster inseinen dat er gewone banden besteld konden gaan worden. Half uurtje terug telefoon van Euromaster: geregeld.
:))
Laatst gewijzigd door Eelke op 02 mei 2007, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 mei 2007, 14:41

Eelke schreef: Lage Landen lease heeft ingestemd met andere banden (pluim!). Ik heb bij Euromaster onomwonden gezegd dat ik gewone banden wilde hebben. Hij had geen onzinverhalen zoals zijn concurrent, maar zei wel dat hij dat niet zomaar ging doen en wel eerst contact ging opnemen met de lease maatschappij.

Kennelijk had hij dat gedaan, want vanmorgen een telefoontje van de lease. Begon gelijk al positief, hij was kennelijk helemaal op de hoogte dat het technisch geen enkel probleem was, het enige waar hij nog een slag om de arm hield was met het oog op verzekering (andere banden monteren dan de fabrikant aanbeveelt). Dat zou hij gaan uitzoeken en later terugbellen. Uurtje terug opnieuw telefoon, had alles uitgezocht, geen enkel probleem, dus hij zou Euromaster inseinen dat er gewone banden besteld konden gaan worden. Half uurtje terug telefoon van Euromaster: geregeld.
:))
Respect voor deze Euromaster! 8)
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Nederland

02 mei 2007, 14:45

En niet in de laatste plaats ook voor de lease-meneer, die het helemaal heeft uitgezocht. Hij had ook kunnen zeggen, nee, fabrikant beveelt runflat aan, klaar. Kon hij nog even achterover zitten en een paar extra bakken koffie halen.
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”