'k Heb daar eerst geen aandacht aan besteed, totdat ik vanmiddag opnieuw wegreed, opnieuw rare geluiden hoorde en zelfs op snelwegtempo de stuurbekrachtiging zwaar hoorde zoemen. Thuis de wielen zover mogelijk ingestuurd (niet op de aanslag overigens) en in de rechterwielkast gekeken. Daar constateerde ik een zwaar vochtige geribbelde rubberen hoes (niet de aandrijfas). Klopt het dat daar de stuurbekrachtigingspomp in de buurt zit en dat deze kan lekken? Heb nog niet het gevoel dat de besturing zwaarder is dan normaal, maar de stuurbekrachtiging maakte later ook een schurend/raspend geluid

De auto is net geen 2,5 jaar oud en heeft 43k gelopen. Je mag er toch redelijkerwijs vanuit gaan dat zo'n pomp langer meegaat? Aan het stuur draaien terwijl de auto stilstaat doe ik nooit, evenals stuur doordraaien tot op de aanslag (heeft mijn rij-instructeur er behoorlijk in lopen stampen!).
Overigens heb ik ook een lower strutbrace gemonteerd. Kan dat nog van invloed zijn op levensduur van besturing en bekrachtiging