Ik had al reeds in het roetafzettingstopic een mankement geplaatst. Mijn MINI liep namelijk zeer onregelmatig stationair en vanaf de 4500 toeren had ik geen vermogen en kon ik hooguit doortrekken tot 6000 toeren en was het feest voorbij. Na uitlezen bij de garage hadden ze geconstateerd dat de thermostaat vervangen moest worden. Zo gezegd zo gedaan, deze is vorige week vervangen á 270 euro.
Direct erna viel me op dat de auto nogsteeds stationair moeilijk liep, maar ik kon hem wel weer goed doortrekken en het vermogen was ook weer terug. Nu wilde ik zaterdagavond wegrijden (nadat ie 12 uur had stilgestaan) en direct na het starten varieerde het stationaire toerental zo erg, dat hij uiteindelijk uitviel (tot 3x toe). Ook tijdens het normale cruisen/optrekken tussen de 1000 toeren en 2500 toeren gaat het met duidelijke stoten/schokken. Ik dacht dat het misschien kwam door het injector-reinigingsmiddel, wat ik bij de benzine had gegooid, maar vandaag op de snelweg constateerde ik wederom dat ik geen vermogen had vanaf 4500 toeren en weigerde de motor verder dan 6000 toeren te gaan.
Omdat ik niet verwacht dat het roetaanslag zal zijn, vraag ik me toch af waar de oorzaak kan liggen. De garage heeft 30 juni pas plek, dus ik probeer er in de tussentijd alvast achter te komen wat ik kan verwachten als diagnose!

Hierbij nog een filmpje van het geleidelijk gasgeven vanuit stationair (in z'n neutraal), waarbij je duidelijk kunt zien/horen dat er een 'dip' zit, waarna hij daarna gewoon oppikt en naar de 2000 toeren gaat:
[BBvideo 650,395][/BBvideo]
Friso