Uitlijnen van de auto

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Uitlijnen van de auto

15 mar 2006, 12:06

Nou sinds enkele weken valt het me op dat de auto wat lichtelijk naar links trekt. Bij remmen heb ik hier geen last van. Nu ben ik even langs kwitfit geweest. Die had een schappelijk prijsje, 35euro voor het uitlijnen voor en indien nodig bij achter zou het totaal op 50euro komen. De Bmw-Mini dealer (Bert Story Nijmegen) wilde voor hetzelfde verhaal €135 hebben. Nu was ik van mening dat ze bij de dealer wel wat meer verstrand er van zouden hebben, maar ze doen immers niets meer dan de Kwikfit. Moest wel even huilen toen ze het zaakje aansloten, pinnen op mijn velg vastzetten etc, beetje schuiven..... Om er vervolgens in te willen rijden :shock: Hij mocht een héél klein stukje genieten, maar de pret mocht niet te lang duren natuurlijk.

Nou hebben ze het zaakje wel recht getrokken, maar mijn stuur staat bij de normale stand wat naar links, en trekt nog wat lichtjes naar links op snelwegen. Waar zit het 'm nu in? Schokbrekers, ophanging ....
Ben hier niet zo in thuis, ben meer van de koop zegmaar.
jschip
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

15 mar 2006, 13:06

Als je banden al wat langer eronder liggen kan dit de oorzaak zijn dat na het uitlijnen je stuur nog iets wegtrekt. Met nieuwe banden zal het waarschijnlijk over zijn. Het is natuurlijk ook mogelijk dat hij niet goed is uitgelijnd of dat ze hem niet helemaal goed konden stellen. Wielvlucht is bijvoorbeeld niet te corrigeren.

ik kan het niet laten: KWIKFIT :''O (dat zijn doorgaans prutsers die werken met hamers in plaats van echt gereedschap)

testrijden na uitlijnen??? :s
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Nederland

15 mar 2006, 14:34

Uitlijnen komt meestal neer op het instellen van de sporing, dat wil zeggen of de voorwielen naar elkaar toewijzen (toespoor) of van elkaar af wijzen (uitspoor) als je van boven- of onderaf naar de auto kijkt. Meestal hebben voorwielaandrijvers een beetje toespoor en achterwielaandrijvers uitspoor (heeft te maken met de krachten die tijdens het rijden op de wielen werken, het idee is dat de wielen tijdens het rijden zoveel mogelijk recht staan).

Aan de mogelijkheid dat het door het slijtage-patroon op de banden kan liggen dat je stuur niet helemaal recht staat had ik nog niet gedacht, maar de meest eenvoudige verklaring is gewoon dat het stuur niet goed recht is gezet voordat begonnen is met uitlijnen. Sporing instellen is in principe gewoon een kwestie van de starre verbinding tussen stuurinrichting en wielen loszetten en instellen. Maar dan moet je dus wel vantevoren zorgen dat je stuur precies in de rechtuit-stand staat.

O.a. dat soort dingen zit hem (als het goed is) in het verschil tussen die 35 euro van de Kwikfit en die 135 van de BMW (al is dat inderdaad wel even schrikken - is dat puur arbeid, of een vaste prijs voor de uitlijnklus?).
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
Miniboard
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 mar 2006, 20:02

Mijn auto trok na forse aanvaring met een trottoirrand naar links.
Ben toen naar een plaatselijke bandenman gegaan om het zaakje opnieuw uit te lijnen (kosten ~30 Euro of iets meer)
Helaas loste dit het probleem niet op en was ik mijn geld kwijt.

Ben daarom maar naar mijn Mini-dealer gegaan.

Mijn auto heb ik nieuw bij hem gekocht met het Works onderstel en de Worksvelgen. De auto is toen door de dealer volledig opnieuw uitgelijnd. Heb nooit geweten dat ze dat gedaan hadden. Dacht dat de standaard fabrieksinstellingen voldoende waren.

Ze hadden dus nog een uitdraai (een vol A4-tje :shock: ) van alle instelwaarden, toespoor/afspoor en wat al niet meetbaar is aan het onderstel.

Heb toen voor 99,96 een "Elektronische wieluitlijning met opgave van wagenhoogte" en "Toespoor en wielvlucht van de vooras afstellen" ontvangen. Moet zeggen het naar links trekken was er helemaal uit. Goed werk!!
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 mar 2006, 23:24

Miniboard schreef:Mijn auto trok na forse aanvaring met een trottoirrand naar links.
Ben toen naar een plaatselijke bandenman gegaan om het zaakje opnieuw uit te lijnen (kosten ~30 Euro of iets meer)
Helaas loste dit het probleem niet op en was ik mijn geld kwijt.

Ben daarom maar naar mijn Mini-dealer gegaan.

Mijn auto heb ik nieuw bij hem gekocht met het Works onderstel en de Worksvelgen. De auto is toen door de dealer volledig opnieuw uitgelijnd. Heb nooit geweten dat ze dat gedaan hadden. Dacht dat de standaard fabrieksinstellingen voldoende waren.

Ze hadden dus nog een uitdraai (een vol A4-tje :shock: ) van alle instelwaarden, toespoor/afspoor en wat al niet meetbaar is aan het onderstel.

Heb toen voor 99,96 een "Elektronische wieluitlijning met opgave van wagenhoogte" en "Toespoor en wielvlucht van de vooras afstellen" ontvangen. Moet zeggen het naar links trekken was er helemaal uit. Goed werk!!

Dus het in het algemeen kan ik dus een tripje maken naar de dealer. Ben idd ook van mening dat die kwitfitters niet helemaal wisten wat ze deden. Vandaar dat ik ook de gehele tijd op zijn lip zat...
Nou, morgen maar even bellen en afrekenen maar.
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Nederland

16 mar 2006, 08:47

Eelke schreef:Aan de mogelijkheid dat het door het slijtage-patroon op de banden kan liggen dat je stuur niet helemaal recht staat had ik nog niet gedacht, maar de meest eenvoudige verklaring is gewoon dat het stuur niet goed recht is gezet voordat begonnen is met uitlijnen.
Als ik het zo teruglees zie ik dat dit een verkeerde indruk zou kunnen geven. Met meest eenvoudig bedoel ik, meest eenvoudig om te begrijpen hoe het komt, niet meest waarschijnlijk.
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 mar 2006, 23:01

Eelke schreef:
Eelke schreef:Aan de mogelijkheid dat het door het slijtage-patroon op de banden kan liggen dat je stuur niet helemaal recht staat had ik nog niet gedacht, maar de meest eenvoudige verklaring is gewoon dat het stuur niet goed recht is gezet voordat begonnen is met uitlijnen.
Als ik het zo teruglees zie ik dat dit een verkeerde indruk zou kunnen geven. Met meest eenvoudig bedoel ik, meest eenvoudig om te begrijpen hoe het komt, niet meest waarschijnlijk.
Geeft niet, snap de bedoeling. Na de aanschaf van vandaag even kijken wanneer we gaan uitlijnen, helaas moeten we ook nog werken etc.
TomSR
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

12 jul 2007, 21:21

Nu ik nieuwe 17" runflats heb aan de voorkant, trekt m'n MCS ook iets naar links. Deed hij op de oude banden niet. Uitlijnen lijkt dus het devies, maar zou ik dat kunnen verhalen op de bandenzaak (geen Kwik-Fit :P ) of moet ik het zelf gaan regelen?
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 jul 2007, 21:37

Gewoon volgende keer geen RF banden meer installeren. Dat zal ook een hoop schelen met trekken aan je stuur :D:D
Deed mijn MINI ook met RF banden en nu met gewone normale geen last meer van.
TomSR
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

12 jul 2007, 21:45

Ik heb vanavond een half uurtje rondgereden met m'n nieuwe voorbanden, maar ze voelen verder wel goed afgezien van het naar links trekken. Die Federals die eronder zaten (geen runflats) gaven me in lange snelle bochten het gevoel dat ze erg zijwaarts bewogen. Vandaar voor runflats gekozen bij vervanging, hardere bandwangen vind ik wel lekker. En het trekken in het stuur bij hard accelereren is nu veel minder dan bij die oude banden. Stiller is het ook, die Federals maakten een partij herrie (doen ze achter natuurlijk nog wel). Maargoed, ik ga bijna op vakantie, dus of uitlijnen voor die tijd nog lukt weet ik niet.
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

12 jul 2007, 22:04

Bel even J&F (040-251 17 33) of All Tyre Service (040 2222 777). Vooral de eerste zal je -vermoed ik- voor een zeer scherpe prijs een uitlijning aanbieden. Beiden goede adressen met vakmensen (dus geen KwikFrot).
Laatst gewijzigd door Nexus op 12 jul 2007, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

12 jul 2007, 22:05

De betere bandenhandelaar kan ook prima uitlijnen net zoals de dealer. Heb ik ook al een keer laten doen. Kwikfit moet je helaas gewoon overslaan. Dat vind ik voor mensen die in een oude barrel rijden en voor 5 tientjes een setje nieuwe banden willen omdat als ze een duur setje eronder zetten de waarde van hun oude barrel is verdubbeld. Goedkoop is duurkoop zeg ik altijd, maar dat is mijn mening. Het spijt me als ik hier iemand mee beledig, maar ik ben nogal dealer minded en heb al jaren een heel goed adres voor m'n banden (Reedijk Bandenservice in Strijen).
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
TomSR
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

12 jul 2007, 22:13

Nexus schreef:Bel even J&F (040-251 17 33) of All Tyre Service (040 2222 777). Vooral de eerste zal je -vermoed ik- voor een zeer scherpe prijs een uitlijning aanbieden. Beiden goede adressen met vakmensen (dus geen KwikFrot).
All Tyre Service is vlakbij waar ik woon (aan de Boschdijk) maar nogal aan de prijs. Heb m'n banden bij de Bandencentrale in Best laten monteren. Een van mijn autoliefhebbende collega's attendeerde me op dat bedrijf en de service was goed. Zal morgen even bellen over uitlijnen, is denk ik toch wel zo lekker voordat ik door Duitsland ga crossen.
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

12 jul 2007, 22:14

Zeker slim, slechte uitlijning kost je ook nog 'ns vroegtijdig je banden ivm cuppen of scheve slijtage.

(Maar serieus, bel J&F ook effe ;) )

All Tyre vraagt er 40 E voor (maar dat is icm met banden aanschaf). J&F zal daar vast onder zitten.
TomSR
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

12 jul 2007, 22:17

Nexus schreef:Zeker slim, slechte uitlijning kost je ook nog 'ns vroegtijdig je banden ivm cuppen of scheve slijtage.

(Maar serieus, bel J&F ook effe ;) )

All Tyre vraagt er 40 E voor (maar dat is icm met banden aanschaf). J&F zal daar vast onder zitten.
Okay, bedankt voor de tip. Overigens zie ik net in je profiel dat je ook pas je MCS hebt, in vrijwel gelijke uitvoering/bouwdatum als de mijne. Mooi vergelijkingsmateriaal als er eens wat is :wink:

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”