Vraagje, ben er vandaag ook al even voor naar de dealer geweest, maar hadden daar geen kant en klaar antwoord:
Bij een koude start hoor ik wat aan de motor, dat me niet helemaal lekker zit:
Gedurende een 10 a 20 seconden een licht ratelend geluid....(klepstoters???)
Weet iemand wat voor klepstoters we hier over praten...hydraulische klepstoters??
Het lijkt erop dat het blok eerst een bepaalde oliedruk moet genereren om de klepstoters stil te krijgen, had hetzelfde geintje in een oude Volkswagen LT28 van de zaak...
Hydraulische klepstoters?
- werner
- Volledig MINI minded!
Bericht
GR.werner
Re: Hydraulische klepstoters????
Ik had dit met mijn vorige mini ook, bij koude start lichte tikken (+/- 5sec) . Dit heeft inderdaad met de oliedruk te maken. (olie loopt langzaam uit de oliegeleiders (lichte slijtage?) Zolang hij niet tikt als hij warm is dan is er weinig aan de hand denk ik!emillio schreef:Vraagje, ben er vandaag ook al even voor naar de dealer geweest, maar hadden daar geen kant en klaar antwoord:
Bij een koude start hoor ik wat aan de motor, dat me niet helemaal lekker zit:
Gedurende een 10 a 20 seconden een licht ratelend geluid....(klepstoters???)
Weet iemand wat voor klepstoters we hier over praten...hydraulische klepstoters??
Het lijkt erop dat het blok eerst een bepaalde oliedruk moet genereren om de klepstoters stil te krijgen, had hetzelfde geintje in een oude Volkswagen LT28 van de zaak...
GR.werner
- emillio
- Be Mini
Bericht
Nou ja, het is dan ook geen enorme ratel die ik hoor, maar je merkt gewoon aan het torretje dat hij het een beetje koud heeft, het klinkt ook niet als een "hangende" klepstoter, maar gewoon en licht rateltje...
Vindt trouwens toch dat het torretje het gauw moeilijk heeft met een beetje kou, de eerste paar honders meter houdt de motor ook een beetje in....mmmm...vraag me af of er ook een Mini importeur zit in Siberie of een ander koud land...moet toch wel een beetje problemen geven daar...
-25...zou die starten?
Vindt trouwens toch dat het torretje het gauw moeilijk heeft met een beetje kou, de eerste paar honders meter houdt de motor ook een beetje in....mmmm...vraag me af of er ook een Mini importeur zit in Siberie of een ander koud land...moet toch wel een beetje problemen geven daar...
-25...zou die starten?
- werner
- Volledig MINI minded!
Bericht
Zit er wel de goede olie in? Dit moet een volsyntetische zijn (5W30)emillio schreef:Nou ja, het is dan ook geen enorme ratel die ik hoor, maar je merkt gewoon aan het torretje dat hij het een beetje koud heeft, het klinkt ook niet als een "hangende" klepstoter, maar gewoon en licht rateltje...
-25...zou die starten?
- werner
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik mag aannemen dat ze de olie ook ververst hebben bij de dealer!
Dan wordt er als het goed is 5W30 gebruikt!
De standaard olie is inderdaad 5W30.emillio schreef:De Mini is net twee weken geleden als Mini Next garantie uit de BMW garage gerold....mag hopen dat ze daar geen goedkope HalFrots olie erin gooien.
Maar 5W30 is dat standaard olie opgegeven door Mini zelf?
Ik mag aannemen dat ze de olie ook ververst hebben bij de dealer!
Dan wordt er als het goed is 5W30 gebruikt!
- Yvon
- Wingman
- Contacteer:
Bericht

Als mini voor de beurt moet zal ik dit bij de garage aangeven (alsmede de witte waas op de ruit).

Bericht
@ Emillio
Dat inhouden de eerste paar honderd meter, en vooral bij koud weer is normaal.
Het motormanagement systeem door o.a. de lambdasonde is dan alles aan het af en inregelen, lucht en benzine hoeveelheid enz. enz.
Ik zie het gelijk als een beveiliging, dat je met een koude motor eerst even rustig aan doet blijft tie wat langer heel en gaat hij ook geen olie verbruiken.
Dat inhouden de eerste paar honderd meter, en vooral bij koud weer is normaal.
Het motormanagement systeem door o.a. de lambdasonde is dan alles aan het af en inregelen, lucht en benzine hoeveelheid enz. enz.
Ik zie het gelijk als een beveiliging, dat je met een koude motor eerst even rustig aan doet blijft tie wat langer heel en gaat hij ook geen olie verbruiken.
- emillio
- Be Mini
Bericht
Inregelen?....Heb toch al heel wat merken gereden, maar nog nooit een moderne motor meegemaakt die zich zelf de eerste 100 meters moest inregelen.
Gebruiken ze daar de Tulip compact II voor, of een Sinclair Spectrum, of een ander computerrelikwie als motormanagement systeem.
Levert MTH tuning ook c90 cassette's?, software in Basic...tapestreamer aan de OBD stekker en gaan!
Gebruiken ze daar de Tulip compact II voor, of een Sinclair Spectrum, of een ander computerrelikwie als motormanagement systeem.
Levert MTH tuning ook c90 cassette's?, software in Basic...tapestreamer aan de OBD stekker en gaan!
- Eelke
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
"Inregelen" lijkt me zelf ook wat stug, maar ligt er maar aan wat voor term je wil gebruiken, er zullen weinig van ons zijn die echt precies begrijpen wat er allemaal gebeurd. Ik voelde vanmorgen ook een beetje een hint van inhouden, heel eventjes. Trok ook wat enthousiaster op dan ik normaal doe met koude motor. Maar goed, een koude motor is in principe natuurlijk iets "aparts" voor het motor management. Kan zijn dat hij wat gekke doet dan.
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
- Mini Poeper
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
De eerste genearatie One's schijnen inderdaad wat meer te stotteren dan de faceliftmodellen. Ook het inhouden bij koude start e.d.
- Guus
- Nieuw Lid
Bericht
Inregelen motormanagementsysteem en tikkende klepstoters
Wat betreft dat inregelen van het motormanagementsysteem heb ik mij ook eens laten vertellen dat het verstandig is om de contactsleutel niet gelijk heel snel door te draaien bij een koude start. Die 1 á 2 seconden die je wacht geeft het motormanagementsysteem precies de benodigde tijd om alle parameters (temperatuur buitenlucht, vochtigheidsgraad etc.) te meten en alle instellingen optimaal te maken zodat je koude motor toch lekker draait.
De mate van tikken van de hydraulische klepstoters kan ook nog weleens per keer verschillen. Als je motor echt goed heet was direct voor het afzetten dan kan hij de volgende dag na het starten wat meer of harder tikken doordat de (dunnere) olie wat meer tijd heeft gehad om weg te lopen uit de hydr. stoters.

De mate van tikken van de hydraulische klepstoters kan ook nog weleens per keer verschillen. Als je motor echt goed heet was direct voor het afzetten dan kan hij de volgende dag na het starten wat meer of harder tikken doordat de (dunnere) olie wat meer tijd heeft gehad om weg te lopen uit de hydr. stoters.

- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik heb zo'n ratelend geluid wanneer de auto aanstaat in z'n vrij. Is heel normaal zeggen ze.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors