Hallo allemaal,
Afgelopen augustus ben ik voor het eerst met mijn Mini Cooper uit 2003 naar Oostenrijk geweest. Op de autobahn uiteraard even flink doorgereden, waar het kon gemiddeld 160 km/h en af en toe een uitschieter naar 180 km/h. In Oostenrijk hebben we aardig veel in de bergen gereden.
Na deze vakantie heb ik het idee dat het olieverbruik meer is geworden. In de laatste 2 á 3 maand is er ongeveer een liter door gegaan. Ik weet dat als je een na een lange rit, hoog in de toeren, het olieverbruik nog wel eens snel hard gaan. Voor mijn vakantie hoefde ik de olie nauwelijks bij te vullen (lees eens per half jaar?).
Ook heb ik mijn koelvloeistof bij moeten vullen na de vakantie. Hij stond op de streep van het minimale en ik heb het bijgevuld tot de helft, dus exact tussen de min en max. Afgelopen weekend keek ik en hij stond alweer op min! Ik heb voor de vakantie mijn koelvloeistof nog nooit bij moeten vullen. Uiteraard heb ik dit gecontroleerd bij een koude motor. Ook stond de auto niet schuin of iets dergelijks.
Vandaar de volgende vragen:
- Weten jullie wat hier aan de hand kan zijn? (onderdeel kapot, een lek, etc)
- Heeft het hoger olieverbruik en het langzaam zakken van het koelvloeistof peil met elkaar te maken?
- Is er iets wat ik zelf nog kan controleren of is het beter om de garage er naar te laten kijken?
Ter info, mijn kennis gaat ongeveer t/m het bijvullen van de olie & koelvloeistof. Motor-technisch gesproken heb ik er weinig kaas van gegeten.
Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Koelvloeistof peil zakt en meer olieverbruik na vakantierit
- 16jeffrey
- One wheel wonder
- chosenfew106
- Be Mini
Bericht
Re: Koelvloeistof peil zakt en meer olieverbruik na vakantie
Tav de koelvloeistof, Controleer je thermosstaathuis even, dit is een bekend euvel bij de R50 dat er met de tijd scheurtjes ontstaan.
- 16jeffrey
- One wheel wonder
Bericht
Is dit makkelijk te controleren? Hoe doe ik dit? (Heb namelijk geen idee wat een thermostaathuis is)chosenfew106 schreef:Tav de koelvloeistof, Controleer je thermosstaathuis even, dit is een bekend euvel bij de R50 dat er met de tijd scheurtjes ontstaan.
- chosenfew106
- Be Mini
Bericht
Het thermostaathuis ziet er ongeveer zo uit:

Lekkage zie je meestal door de witte aanslag onder het thermostaathuis wat veroorzaakt wordt door het weglopen van de koelvloeistof.

Lekkage zie je meestal door de witte aanslag onder het thermostaathuis wat veroorzaakt wordt door het weglopen van de koelvloeistof.
- 16jeffrey
- One wheel wonder
Bericht
Het zakken van de koelvloeistof gaat ook heel langzaam, dus een "plasje" zal ik niet te zien krijgen. Ik zal dan dus ff moeten kijken of er een witte aanslag is.
Wat betreft de olie, dit is geen oude olie naar mijn weten. Ik geloof dat ze bij de vorige beurt dit hebben vervangen (april dit jaar). Aangezien er na de vakantie er al zeker een liter doorheen is gegaan, kan dit dan nog steeds aan dat "verdampende vocht" probleempje liggen?
Ik heb ook al een keer een stuk karton onder de motor gelegd om te kijken of er niets lekte, maar daar kon ik niets op zien.
Wat betreft de olie, dit is geen oude olie naar mijn weten. Ik geloof dat ze bij de vorige beurt dit hebben vervangen (april dit jaar). Aangezien er na de vakantie er al zeker een liter doorheen is gegaan, kan dit dan nog steeds aan dat "verdampende vocht" probleempje liggen?
Ik heb ook al een keer een stuk karton onder de motor gelegd om te kijken of er niets lekte, maar daar kon ik niets op zien.
- 16jeffrey
- One wheel wonder
Bericht
Normaal gesproken rij ik vaak kleine stukken. Mijn werk is zo'n 13km. Het komt dus niet vaak voor dat ik ritten van meer dan een uur heb. Ik ben niet verandert van olie. Ik heb altijd 5w30 gebruikt op aanraden van de garage.
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Nog geen reden voor grote paniek denk ik. Wel aandacht besteden.
Zoals Rob (Boris) hierboven schrijft, is er altijd wel wat olielekkage. Het begint met "zweten" en loopt op tot lekkage, maar het gaat erg geleidelijk.
Je 5w30 is een prima olie, conform voorgeschreven door MINI voor Gen1, en "ik heb het zelluf ook" :-)
Ik zou als ik jou was eens bijhouden hoeveel liter per XXX KM je auto gebruikt. Van je MINI dealer hoef je niks te verwachten, zij zeggen dat 1 liter per 1000 kilometer nog steeds acceptabel is. Je bent meer geinteresseerd of je een lek kan vinden. Leg eens papier onder het motorblok.
Qua KVS is er wat meer lekkage ellende mogelijk. Kijk goed naar sporen van lekkende vloeistoffen in de motorruimte. KVS verbrandt op de hete delen en laat een vetspoor achter.
mogelijkheden:
1 lek in thermostaathuis
2 lek reservoir
3 lek in slangenwerk
4 lekke radiateur
5 "overige reden"
Zoals Rob (Boris) hierboven schrijft, is er altijd wel wat olielekkage. Het begint met "zweten" en loopt op tot lekkage, maar het gaat erg geleidelijk.
Je 5w30 is een prima olie, conform voorgeschreven door MINI voor Gen1, en "ik heb het zelluf ook" :-)
Ik zou als ik jou was eens bijhouden hoeveel liter per XXX KM je auto gebruikt. Van je MINI dealer hoef je niks te verwachten, zij zeggen dat 1 liter per 1000 kilometer nog steeds acceptabel is. Je bent meer geinteresseerd of je een lek kan vinden. Leg eens papier onder het motorblok.
Qua KVS is er wat meer lekkage ellende mogelijk. Kijk goed naar sporen van lekkende vloeistoffen in de motorruimte. KVS verbrandt op de hete delen en laat een vetspoor achter.
mogelijkheden:
1 lek in thermostaathuis
2 lek reservoir
3 lek in slangenwerk
4 lekke radiateur
5 "overige reden"
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- 16jeffrey
- One wheel wonder
Bericht
Ik heb al een keer een nacht een stuk karton onder het motorblok gelegd en daar kon ik niets op zien.
Wat betreft de koelvloeistof, ik heb gisterenavond even snel gekeken en ik zag wel wat vettige rode leksporen onder het reservoir. Dit bedoelen jullie neem ik aan? Dit kan ook nog wel eens zijn gebeurd met het bijvullen, dat ik er dus wat naast heb gemorst.
Wat betreft de koelvloeistof, ik heb gisterenavond even snel gekeken en ik zag wel wat vettige rode leksporen onder het reservoir. Dit bedoelen jullie neem ik aan? Dit kan ook nog wel eens zijn gebeurd met het bijvullen, dat ik er dus wat naast heb gemorst.
- jeroenski82
- 4 op een rij!
Bericht
Mocht je uit willen sluiten dat het bij het vullen gebeurd, moet je eigenlijk alles rond het reservoirtje ff goed schoonmaken (dop, reservoir) en dan na een tijdje de MINI gebruikt te hebben, weer ff kijken.
Beste is wel dat ie in die tijd lekker warm is geweest.
Beste is wel dat ie in die tijd lekker warm is geweest.
Trotse bezitter van een Mini Cooper S Park Lane 
Bouwjaar 2006.

Bouwjaar 2006.
- 16jeffrey
- One wheel wonder
Bericht
Nou ik heb de vage sporen die ik kon zien weggepoetst. De komende tijd even in de gaten houden of er weer leksporen optreden.
Hier heb ik naar gekeken maar ik kon geen witte aanslag vinden. Is het verstandig (als het KVS en olie peil blijft zakken) de garage er even naar te laten kijken? Aangezien ik er weinig kaas van heb gegeten.chosenfew106 schreef:Het thermostaathuis ziet er ongeveer zo uit:
- jeroenski82
- 4 op een rij!
Bericht
Wat je (voor de olie-kant van dit verhaal) ook even kunt checken is of er misschien een vieze smurrie drijft in in je koelvloeistof reservoir. De dop er pas af draaien als de motor koud is en is het mogelijk dat er dus die smurrie in drijft. Dat zou kunnen wijzen op een lekke koppakking.
Qua koelvloeistof; zelf zou ik het iig erg goed in de gaten houden en mocht het nog zakken en je ziet nergens lekkage sporen (als je wel wat ziet kun je zelf al aan een monteur(of zelf repareren?) vertellen waar je denkt dat het vandaan kan komen.) zou ik toch eens naar het blok laten kijken bij goede garage.
Ben wel benieuwd waar het vandaan komt.
Let us know.
Qua koelvloeistof; zelf zou ik het iig erg goed in de gaten houden en mocht het nog zakken en je ziet nergens lekkage sporen (als je wel wat ziet kun je zelf al aan een monteur(of zelf repareren?) vertellen waar je denkt dat het vandaan kan komen.) zou ik toch eens naar het blok laten kijken bij goede garage.
Ben wel benieuwd waar het vandaan komt.
Let us know.
Trotse bezitter van een Mini Cooper S Park Lane 
Bouwjaar 2006.

Bouwjaar 2006.
- 16jeffrey
- One wheel wonder
Bericht
Ik heb ff gekeken maar ik kon geen smurrie zien. Ik zal het de komende tijd in de gaten houden en tzt de garage er naar laten kijken. Bedankt voor jullie antwoorden! Ik zal jullie laten weten als er iets gevonden is!
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors