Dilemma, wel of geen winterbanden

De buitenkant, van bonnet stripes tot bodykits.
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

Re: Dilemma, wel of geen winterbanden

04 dec 2014, 09:20

Ik ben het helemaal met chill-es eens.
Ik rij al meer dan 30 jaar, dus heb al de nodige noodstops en slippers meegemaakt, maar nog nooit iets geraakt.
Vroeger had je niet eens winterbanden en ABS, dus deed je vanzelf rustiger aan en lette je altijd op het wegdek.
Het heeft alles met je rijstijl (anticiperen) te maken. Je kan alleen voluit als het wegdek droog is.
Wil je ook onder het vriespunt voluit gaan, dan maakt het laatste metertje remweg ook niets uit.

Ik laat altijd m'n zomerbanden eronder.
En als er verse sneeuw ligt, pak ik de classic Mini met zomerbanden, dan heb je echt lol. :D :mrgreen:
BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

04 dec 2014, 19:47

Mooie discussie. Tuurlijk pas je je rijstijl aan de omstandigheden aan, met of zonder winterbanden. Dat winterbanden een andere rubbersamenstelling dan zomerbanden hebben en hierdoor onder winterse omstandigheden (lagere temperaturen en/of sneeuw ijzel) meer grip hebben is inmiddels al wel aangetoond.
Dat sommige zomerbandenrijders in de winter geen schade hebben is natuurlijk hartstikke goed, maar geen bewijs dat winterbanden geen invloed hebben. Andersom met winterbanden wel schade, ook geen bewijs dat ze niet werken ;-)
Een goed excuus voor je winterbanden is gewoon 2 setjes wielen. Lekker afwisselen.
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 dec 2014, 19:59

Dat winterbanden bij lagere temperaturen beter zijn dan zomerbanden is een fabeltje. Onafhankelijk onderzoek (zoals bij Autoweek) toont dit jaar in jaar uit aan.

Als winterbanden nodig zijn als excuus voor een tweede set velgen, by all means, go for it :D
BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

04 dec 2014, 20:17

als jij volhoudt dat zomerbanden altijd superieur zijn, prima. Die fabel lees ik overigens nergens, hooguit dat het discutabel is.
Feit is dat onder winterse omstandigheden winterbanden meer grip hebben, dus als je onder winterse omstandigheden moet rijden of hiermee tijdens je reis wordt geconfronteerd heb je met winterbanden meer grip. De winterse omstandigheden zijn dan sneeuw of ijzel, de kans hierop is bij lagere temperaturen het hoogst;-). Met -5 en een winters zonnetje droog wegdek kan je je vast met zomerbandjes prima redden.
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

04 dec 2014, 21:02

Zou Candy al weten wat hij / zij nu het beste kan doen ? :?
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 dec 2014, 21:49

Je kan prima doorrijden met je (nieuwe)zomerbanden, alleen met de maat (215/35/R18) is het wel een risico al het wat gladder wordt of als het sneeuwt etc. Dan is het een alternatief vervoer zoeken. Als je dit niet hebt zou ik toch voor winterbanden gaan. Low budget is stalen velgen 15" met de winterbanden naar keuze, volstaat ook prima toch. (Ik heb mijn R112 maar als winterset omgetoverd.. Verkopen vond ik toch te moeilijk :() )
Afbeelding
Candy
One wheel wonder
One wheel wonder

04 dec 2014, 22:17

Bedankt voor alle feedback. Ben er nog steeds niet uit. Voor beide opties is natuurlijk wat te zeggen. Heb zelf verder nog nooit met winterbanden gereden, niet met mijn twee gewone auto's en ook niet met mijn 4x4's (die ik niet fwd aangedreven reed op de gewone provinciale weg). Dat grote sloffen minder grip hebben is ook nog een puntje. Ga van de week ook nog ff langs de bandenboer bij ons denk ik voor nog wat meer uitleg en info, want er zit vast ook wel verschil in alle merken winterbanden en moet je er dan perse een dure band onder gooien... Ook weer zoiets..

Terug naar “Exterieur”