Reset: Diesel additief / regeneratievloeistof / Eolys 176

martinvh
4 op een rij!
4 op een rij!
Nederland

Reset: Diesel additief / regeneratievloeistof / Eolys 176

24 dec 2014, 20:11

Hallo allemaal,

Mijn Clubman Cooper D (1.6 PSA diesel) vraagt over 11.000 km om nieuwe 'dieseladditief'.

Ik heb inmiddels gevonden dat dit 1,1 liter "Eolys 176" moet zijn. Een goedje dat de Mini na elke tankbeurt (ongeacht hoeveel je tankt) bij de brandstof in de tank inspuit. Dit om de temperatuur waarbij het roet in de roetflter verbrand te verlagen van 600 graden naar 450 graden.

Het vullen van het 'zakje' vloeistof (onder de brandstoftank gemonteerd) is eenvoudig en 1 liter vloeistof kost ongeveer € 50,-. Omdat het 'zakje' geen niveausensor heeft maar zijn resterende volume enkel baseert op de reeds afgegeven vloeistof richting de brandstoftank, moet deze gereset worden. Doe je/ik dit niet, dan zal hij denken dat de zak leeg is, niets inspuiten en op den duur het roetfilter verstoppen.

Vraag: wie, wat, waar (hoe) kan deze gereset worden? (tip: niet de BMW-dealer als suggestie geven).

Ohja: de materiaalkosten zijn € 50,- voor het bijvullen (ca. 30 min. werk). BMW rekent zelfs tussen de € 500,- en € 800,- om dat te doen.
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

Re: Reset: Diesel additief / regeneratievloeistof / Eolys 1

25 dec 2014, 06:37

Resetten van de melding kan via de boordcomputer. De procedure is gelijk aan die van de onderhoudsservice medelding reset.

Bij het vervangen van de vloeistof is het vaak dat de platic beschermkap verwijderen zeer lastig is. Met name 1 bout is dan vastgeroest en daar kun je niet zomaar bij. Als je de behuixing eindeljjk open hebt volgt de uitdaging om de vloeistof bij te vullen in de zak. Allemaal zelf goed te dien als je geen 2 linkerhanden hebt, maar slechts 30 min werk is het zeker niet.
martinvh
4 op een rij!
4 op een rij!
Nederland

25 dec 2014, 08:29

@CasR: Kan dat echt via de reguliere methode op het schermpje in de toerenteller? Wauw dat is relaxed!

Het vullen kun je overigens ook overslaan door een nieuwe zak vloeistof te kopen (€ 150,- bij onze Duitse Leebmann vrienden). Maar dat is aanzienlijk duurder dan zelf vullen.

Ik ga een middagje uittrekken voor de klus en meteen een how to maken. Daar is zowel op de UK als Duitse fora ook vraag naar.
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

25 dec 2014, 08:38

martinvh
4 op een rij!
4 op een rij!
Nederland

25 dec 2014, 09:41

Top, die had ik ook gevonden. In dat topic wordt elkaar steeds tegengesproken m.b.t. de reset van het systeem.

De ene zegt via de toerenteller-methode en de ander dat je er specifiek voor naar de dealer moet.
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

25 dec 2014, 10:07

Ik heb het zelf al een aantal keer gedaan. Resetten via de BC.
Vaak is de vloeistof zak ook al bijna kapot en blijft er niets anders over dan een nieuw zak bij de dealer te kopen.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”