Duncan's R53 JCW

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Re: Mini R53 JCW

29 dec 2014, 20:57

Ik zou me als jij zegt dat het je racebakkie is niet zo zeer zorgen maken om je remkracht, maar hoe snel je remschijven overhitten en je remblokken beginnen te faden.

Ik heb in mijn soon-to-be 400 pk mini gewoon de R53 JCW/R56S remklauwen hangen maar wel met behoorlijke leuke schijfjes van Nitrac en degelijke blokken van Carbotech. Dat remt zoals het hoort.
Duncan023
4 op een rij!
4 op een rij!

29 dec 2014, 22:35

boris_brznjef schreef:Davy kijkt naar het verschil met de JCW BBK welke 4 pots is.Verschil daartussen is minimaal voor het straatgebruik.

Volgens mij staat Davy zijn oude Tarrox op MP te koop voor 650
oh okay, zijn van Jos (RabbitGT), staan ook op het forum tekoop
Daveke schreef:Ik zou me als jij zegt dat het je racebakkie is niet zo zeer zorgen maken om je remkracht, maar hoe snel je remschijven overhitten en je remblokken beginnen te faden.

Ik heb in mijn soon-to-be 400 pk mini gewoon de R53 JCW/R56S remklauwen hangen maar wel met behoorlijke leuke schijfjes van Nitrac en degelijke blokken van Carbotech. Dat remt zoals het hoort.
okeoke, red je het met het setje die ik had omschreven in de toekomstplannen dan? de yellowstuf remblokken en van gegroefde tarrox schijven van 294mm? geperforeerd vind ik teveel van het goeie, slijt naar mijn mening te snel ten opzichte van gegroefd
voor mijn SYR; viewtopic.php?f=3&t=35793
Afbeelding
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

29 dec 2014, 23:10

Mijn schijven zijn enkel gegroefd, maar ook nog behandeld met iets van Cryo-technologie. Beats me wat het is, maar de schijven hebben zich al meermaals bewezen op het circuit. Ik ben niet zo fan van EBC.. Ik zou eerder voor Ferodo of Carbotech gaan
Duncan023
4 op een rij!
4 op een rij!

01 jan 2015, 10:36

Daveke schreef:Mijn schijven zijn enkel gegroefd, maar ook nog behandeld met iets van Cryo-technologie. Beats me wat het is, maar de schijven hebben zich al meermaals bewezen op het circuit. Ik ben niet zo fan van EBC.. Ik zou eerder voor Ferodo of Carbotech gaan
oke bedankt Davey! heb toch even zitten rekenen, met de blokken in combinatie met de schijven die ik wil begin ik kwa prijs/kwaliteit toch wel al wat uit te wijken naar een BBK, dan geen 4 maar 6pots..
we zullen zien wat er gaat gebeuren :icon_top:

veren zijn trouwens nog niet binnen, dus daar helaaas nog even op wachten tot de Mini 40mm omlaag gaat

een gelukkig en gezond nieuwjaar allemaal trouwens :))
Afbeelding
restless
4 op een rij!
4 op een rij!

01 jan 2015, 10:52

Ook de beste wensen Duncan. Onze verse R53 uit 2002 moet ik nog op kenteken zetten, maar ik las in jou SYR dat jij jou mini al goed verwend hebt voor wat betreft onderhoud, wel gemakkelijk voor jou als 1e monteur en garage bij de hand :)
Ik heb een paar vraagjes daarover; welk onderhoudsmiddel heb je voor het leer gebruikt?
Je hebt het blok gespoeld, doe je dat met andere olie en van boven of van onderen en waarom doe je dat?
Duncan023
4 op een rij!
4 op een rij!

04 jan 2015, 23:28

restless schreef:Ook de beste wensen Duncan. Onze verse R53 uit 2002 moet ik nog op kenteken zetten, maar ik las in jou SYR dat jij jou mini al goed verwend hebt voor wat betreft onderhoud, wel gemakkelijk voor jou als 1e monteur en garage bij de hand :)
Ik heb een paar vraagjes daarover; welk onderhoudsmiddel heb je voor het leer gebruikt?
Je hebt het blok gespoeld, doe je dat met andere olie en van boven of van onderen en waarom doe je dat?
sorry voor de late reactie heb het erg druk met van alles, ik heb van Cartec leer-reininger ervoor gebruikt, weet niet of dit online te koop is want er zijn meer spullen van Cartec die ik op het werk gebruik en die niet voor de particulier te koop zijn..
het spoelen is eigenlijk heel simpel en kan je om een hoop redenen doen, je hebt de 3 meest voor de hand liggende reden;
- white slush
-black slush
- extra liefde voor de motor, eigenlijk wat overbodig maar de echte liefhebber heeft het er voor over.

white slush, dit krijg je als je motor met de olie nog nooit op bedrijfstemperatuur is geweest, b.v. bij een 'boodschappen' auto, die te kleine stukjes rijdt dus.
dan zit er een witte drap in je oliebijvuldop.
black slugh, hier is de olie te warm geworden of te lang mee doorgereden, dan is de olie pikzwart en ziet het er in je oliebijvuldop uit als een soort van kit.
en de extra liefde voor de motor dan tot slot, het zal altijd wat olieresten weghalen en de motor net iets beter voorzien van echt verse olie, of dit verschil groot is durf ik niet te zeggen, durf wel te zeggen dat het bij een white/black slugh geval wel degelijk vuil weg haalt.

hoe gaat het spoelen dan? heel simpel, oude olie eruit, spoelmiddel erin, even laten draaien tot de motor op bedrijfstemperatuur is, dan spoelmiddel eruit en de 4,5L olie zoals er in een R53 gaat erin.
of dit de juiste benamingen zijn weet ik niet 100%, zo wordt het op mijn werk genoemd en met deze uitleg heb ik het geleerd, hoop dat je er wat aan hebt :icon_top:
Afbeelding
Duncan023
4 op een rij!
4 op een rij!

04 jan 2015, 23:37

nog even een update trouwens, de H&R 40mm veren komen volgens postnl morgen binnen, en ik heb ook nieuwe remmen liggen, hier wat foto's van de remmen;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

juist, een BBK, was kwa geld interessanter om voor een BBK te gaan dan voor sportremmen met sportblokken waar ik dan misschien alsnog niet helemaal gelukkig mee zou zijn geweest..
het gaat om de Tarox 6pots remklauwen in combinatie met de geperforeerde 314mm remschijven, de remblokken weet ik niet wat voor dit zijn, gok op tarox en gevlochten stalen remleidingen :icon_top:
hiervoor wederom bedankt RabbitGT :-))

dit ga ik of dit weekend of volgend weekend er even onder zetten op mijn werk, ga de remklauwen nog opnieuw spuiten en nog even helemaal schoonmaken van binnen en van buiten, dit omdat het raceklauwen zijn en er om de remcilinders dus geen stofhoezen opzitten en het dus zeer kwetsbaar is voor vastzitten, en nu alles toch nog los ligt is dat zo gebeurt :lol:
Afbeelding
restless
4 op een rij!
4 op een rij!

05 jan 2015, 09:18

@Duncan bedankt voor de uitleg.
Nog een laatste: welk spoelmiddel gebruik je hiervoor?
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 jan 2015, 13:49

Mijn oude remmen! :icon_top:
Frank87
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Contacteer:

05 jan 2015, 18:12

Hele mooi auto zeg!! en super gaaf die verlichting met MINI logo!!!
Volkswagen polo 1.4, peugeot 206 1.4, peugeot 206 2.0 GTI, MINI Cooper S JCW
Duncan023
4 op een rij!
4 op een rij!

05 jan 2015, 20:34

restless schreef:@Duncan bedankt voor de uitleg.
geen dank hoor, is tenslotte het forum voor om elkaar te helpen :icon_top:
helaas kan ik je alleen niet helpen met de naam van het middel, het is al gemixt van tevoren etc en weer dat echt niet uit mijn hoofd, ik heb een bulk op het werk zitten waar ook het spoelmiddel uit komt, of de olie de geselecteerde olie (5w30,0w20,5w30DPF bijvoorbeeld)
raad dit ook niet aan om te doen zonder er echt verstand van te hebben, niet verkeerd bedoelt natuurlijk hoor maar voordat er iets fout gaat met het smeersysteem, dan ben je ver van huis..
Afbeelding
restless
4 op een rij!
4 op een rij!

05 jan 2015, 21:04

Fijn Duncan dat je de moeite neemt om te antwoorden, ik begrijp dat je idd niet te ver kunt gaan.
Omdat ik mijn R53 uit 2002 ook net nieuw heb en ondanks dat de verkoper (Duits) goed gezorgd heeft voor de Mini (als 2e eigenaar had ie em 9 jaar in bezit en maar 79000km), wil ik heb ook een 'schone'start geven net zoals jij dat hebt gedaan. Dat zal voor mij betekenen ook olie verversen, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, bougie's. Meer kan ik (nog) niet, als de uitlaat slecht is, stap ik over op een Milltek auspuff. Misschien een ander koelwaterpotje. Zo een oil catch can is niet noodzakelijk en toch alleen voor de circuit mini's?
Er is pas in december een nieuwe koelwaterpomp + thermostaat op gekomen (duur grapje ca. 900) en dus ook nieuw koelwater?
Misschien ook de multiriem laten vervangen uit voorzorg (12 jaar oud) en als ie stottert een nieuwe bypassklep. Ik heb em nog horen ratelen en zou ook overwegen om de kettingspanner te vernieuwen uit voorzorg.
En dan er een tijd mee rijden en missch een JCW kit overwegen 8)
Manick
Sponsor

05 jan 2015, 21:12

restless schreef:@Duncan bedankt voor de uitleg.

ik flush mijn motor ook altijd als ik olie ga verversen, ik gebruik daar voor 5in1 oil system flush.

werkt iets anders wat Duncan gebruikt, hierbij moet VOOR dat je olie aftapt er bij doen en 5 min statoair laten draaien. daarna aftappen en nieuwe olie er in
restless
4 op een rij!
4 op een rij!

05 jan 2015, 21:40

Thanx Manick, welk merk is dat? Is dat bijvoorbeeld een flesje van Forte dat je bij de olie doet en dan ff laten draaien, is dat voldoende, merk je hier iets van fo hoe constateer je dat?
Ik heb al iets gevonden,
Laatst gewijzigd door restless op 05 jan 2015, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Show your ride”