Betreft een 1.6 diesel bj 2008
Ik heb een bijgeluid bij draaiende motor, na het demonteren van de snaar is het geluid weg.
Weet bijna 100% zeker dat het uit het lager van de dynamo komt.
Zijn er mensen met ervaring in het demonteren van deze en evt het vervangen van lager/reviseren?
Ik wou eerst proberen om een revisie/ruil dynamo te kopen, maar gezien de prijzen laat ik deze wel reviseren.
Clubman diesel dynamo bijgeluid
- Manick
- Sponsor
Bericht
Re: Clubman diesel dynamo bijgeluid
Wat ik denk dat je hoort is je dynamo vrijloop poelie
Een manier om die testen is door de snaar er af te halen motor uit en met de hand de dynamo te draaien, terwijl hij draait poelie vast pakken en kijk wat er met er met het binnen werk (de rotor) van de dynamo gebeurt of die in 1x stil staat of nog door draait.
Als ie in 1x stil staat met het beet pakken van de poelie is je vrijloop kapot, draait ie door dan is de vrijloop goed maar kan als nog een lager zijn van de dynamo
Je kan ook de rest van de rollen/poelies een slinger geven en luisteren of je een lager geluid hoort
Een manier om die testen is door de snaar er af te halen motor uit en met de hand de dynamo te draaien, terwijl hij draait poelie vast pakken en kijk wat er met er met het binnen werk (de rotor) van de dynamo gebeurt of die in 1x stil staat of nog door draait.
Als ie in 1x stil staat met het beet pakken van de poelie is je vrijloop kapot, draait ie door dan is de vrijloop goed maar kan als nog een lager zijn van de dynamo
Je kan ook de rest van de rollen/poelies een slinger geven en luisteren of je een lager geluid hoort
- CasR
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
Is een 150A dynamo. Gewoon een gebruikte kopen bij een demontage bedrijf voor €100,- ( incl garantie) of via marktplaats.. Als je zelf de riem al eraf hebt gehaald is het vervangen van de dynamo naar verwachting ook geen probleem.
Grote voordeel is dat je gelijk weer kunt rijden.
Grote voordeel is dat je gelijk weer kunt rijden.
- Gertjan mini
- One wheel wonder
Bericht
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb van bovenaf kruipolie op de poelie laten lopen en het geluid is nu weg.
Hebben jullie ervaring met het uitwisselen, zag dat je er al bijzonder slecht bij kunt.
Moet bijv, de koeler eruit of wat is de handigste methode. Voordat ik zelf probeer het wiel uit te vinden
Hebben jullie ervaring met het uitwisselen, zag dat je er al bijzonder slecht bij kunt.
Moet bijv, de koeler eruit of wat is de handigste methode. Voordat ik zelf probeer het wiel uit te vinden

- Gertjan mini
- One wheel wonder
Bericht
Donderdag wil er mee aan de slag.
Zijn er mensen aanwezig die van de diesel variant de dynamo als eens gedemonteerd hebben? Moet ik nog wat geks weghalen, tips/tricks?
Zijn er mensen aanwezig die van de diesel variant de dynamo als eens gedemonteerd hebben? Moet ik nog wat geks weghalen, tips/tricks?
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
Bericht
Gertjan,
ik heb de service manual MINI gen 2 van 2007-2013 van Bentley Publishers en heb even gekeken hoe een dynamo verwijderd moet worden. Om ruimte te creëren wordt de radiator in service positie geplaatst. Dit wil zeggen dat je diverse zaken los moet maken en dan aan de onderzijde 4 bouten verwijderd. Al deze handelingen worden in deze service manual beschreven en uiteindelijk trek je het frame met voorbumper met radiator, radiator support en de koplampen ongeveer 10 cm naar voren. Je krijgt dan genoeg ruimte om de dynamo te verwijderen. Het is best te doen als je handig bent en het aan durft maar het zijn aardig wat handelingen die je moet verrichten volgens de manual. Als je een brug of bokjes tot de beschikking hebt maakt het wel makkelijker, vooral om de zaken aan de onderzijde los te maken.
Suc6 met sleutelen
ik heb de service manual MINI gen 2 van 2007-2013 van Bentley Publishers en heb even gekeken hoe een dynamo verwijderd moet worden. Om ruimte te creëren wordt de radiator in service positie geplaatst. Dit wil zeggen dat je diverse zaken los moet maken en dan aan de onderzijde 4 bouten verwijderd. Al deze handelingen worden in deze service manual beschreven en uiteindelijk trek je het frame met voorbumper met radiator, radiator support en de koplampen ongeveer 10 cm naar voren. Je krijgt dan genoeg ruimte om de dynamo te verwijderen. Het is best te doen als je handig bent en het aan durft maar het zijn aardig wat handelingen die je moet verrichten volgens de manual. Als je een brug of bokjes tot de beschikking hebt maakt het wel makkelijker, vooral om de zaken aan de onderzijde los te maken.
Suc6 met sleutelen
- Gertjan mini
- One wheel wonder
Bericht
Schroefie, bedankt voor de tips. Is goed gelukt! Ik wist vooraf niet dat het mogelijk was om het front in service stand te zetten.
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
Bericht
Mooi dat het gelukt is Gertjan. Ik wist het zelf ook niet totdat ik je vraag las en het boek er maar eens op na geslagen had. Ik heb zelf weinig tot geen sleutel ervaring maar die service manual van Bentley Publishers is wel een handig boek voor het geval het er toch een keer van gaat komen.
Gr. Milco
Gr. Milco
- Gertjan mini
- One wheel wonder
Bericht
Ik vond op youtube een video met uitleg over het in service stand zetten
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
Bericht
Bentley publishers heeft inderdaad veel mooie DIY video's. Deze handelingen stonden stap voor stap ook beschreven in het boek, iets teveel om dit simpel even op te schrijven maar deze video laat het inderdaad eveneens mooi stap voor stap zien
. Goed te gebruiken voor anderen die ooit een dynamo moeten vervangen, bedankt voor de (video)link

Onze sponsors