Hallo Allemaal,
Gisteren heb ik mijn Mini op mogen halen. Fantastisch karretje! Uiteraard ben ik nog vrij onbekend met de Mini en spit ik het hele forum door. Het betreft mijn eerste Mini One. Mini heeft de laatste maand stil gestaan i.v.m. wintersportvakantie. Vanaf December 2013 tot heden 11 dkm gereden wat best weinig is. Na de eerste rit viel mij het volgende op:
*inachtneming dat de koppeling december 2013 vervangen is en de versnellingsbak gereviseerd*
- Bij een koude motor ging het schakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 1 best 'stroef' ik moest best kracht zetten. Dit loste zichzelf op na een kilometer of 20.
- Het sturen gaat best zwaar in vergelijking met mijn Audi A3 (Sedan, 2014). De pomp zoemt niet en loopt ook niet door bij contact uit. Het viel mij vooral op bij het achteruit inparkeren. Opmerking is dat in 2013 ook de stuurinrichting is vervangen (pomp).
- De motor/versnellingsbak maakt tijdens het rijden (half gas tot een km of 80 en gas lossen) een soort cockpit-rally geluid. Ik vind het wel mooi klinken, maar ik heb dit in lease auto's nooit gehoord (audi, vw).
Uiteraard vandaag even wat vragen gesteld aan de dealer waar hij ook in onderhoud is geweest (BMW/Mini Schiedam). Zij gaven aan dat:
- Na een koppeling vervanging het meestal even kan duren voordat hij soepel loopt. Zolang de bak niet knarst óf helemaal niet in zijn versnelling wilt valt het allemaal wel mee. Daarnaast helpt het ook niet mee dat de auto lang stil heeft gestaan en weinig KM's heeft gereden. Tevens las ik op het forum dat het ook kan zijn dat het schakelmechanisme even gesmeerd kan worden.
- Dit zou komen ivm het verschil tussen Electro stuurbekrachtiging en een mechanische zoals in de wat nieuwere auto's/hogere klassen (wat ik gewend ben). Van nature stuurt de mini al iets zwaarder van zichzelf. De stuurbekrachtiging valt ook niet uit. Tevens zijn mijn banden ook wat zacht.
- Dit is normaal bij een Mini. Het is niet oorverdovend maar met de muziek uit hoor je het.
Dit zijn vragen van een mini-starter en de gekregen antwoorden. Wat vinden jullie er van? Zijn deze dingen normaal of moet ik het e.e.a. laten controleren?
Grtz,
Frank
Gebruikersvraagjes R50 Sturen en Aandrijving
- darkevo
- One wheel wonder
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Re: Gebruikersvraagjes R50 Sturen en Aandrijving
Ten opzicht van zo ongeveer alle andere auto's is het sturen in de Gen-1 MINI zwaar. Zo via internet kan ik geen diagnose stellen of je stuurbekrachtiging werkt of niet. Echter als je aan het stuur draait, moet je de pomp al horen. Heel hard horen bij bouwjaar 2001-2004, en zachter horen bij bouwjaar 2004-2006.
Bij contact uit, is er inderdaad geen stuurbekrachtiging. ( je wil eigenlijk ook helemaal niet sturen met stilstaande auto).
Je schrijft zachte banden. Hoe zacht? Vanaf 2 bar moet dat voor het sturen toch niet uitmaken in gevoel. (je bandenspanning hoort ergens tussen 2.3 en 2.8 bar afhankelijk van velgmaat en persoonlijke voorkeur - dit is in een ander topic beschreven).
Over de geluiden tijdens het rijden, ook hier mijn opmerking dat ik dat via internet niet kan vaststellen. Ik denk dat je de bak een beetje hoort gieren? De Gen-1 auto heeft gewoon meer bijgeluiden dan een Audi. Het slimst is om een keertje een Mini rijder mee te laten rijden, dan weet je het zeker. Tot die tijd zou ik me toch niet echt zorgen maken, zeker omdat je schrijft dat de auto bij een officiële dealer is aangepakt voor de bak en de koppeling (en dus niet bij een of ander vaag bedrijfje dat Minis niet kent).
Schakelen terug naar de 1e versnelling (of naar R) gaat altijd stroef in een MINI. Altijd. Dit komt door de vertanding. Soms wil die helemaal niet, gebruik dan geen brute kracht, maar ga naar N, koppeling even op laten komen en weer intrappen, en dan alsnog naar 1 (of naar R). Deze eigenaardigheid zit in alle MINIs. Ik heb het al jaren (op 2 MINI's) en het is geen probleem maar een eigenaardigheid. Wat ik als tip meegeef, als je achteruit wilt, wacht altijd een extra seconde langer dan gebruikelijk voordat je de pook in R zet.
Bij contact uit, is er inderdaad geen stuurbekrachtiging. ( je wil eigenlijk ook helemaal niet sturen met stilstaande auto).
Je schrijft zachte banden. Hoe zacht? Vanaf 2 bar moet dat voor het sturen toch niet uitmaken in gevoel. (je bandenspanning hoort ergens tussen 2.3 en 2.8 bar afhankelijk van velgmaat en persoonlijke voorkeur - dit is in een ander topic beschreven).
Over de geluiden tijdens het rijden, ook hier mijn opmerking dat ik dat via internet niet kan vaststellen. Ik denk dat je de bak een beetje hoort gieren? De Gen-1 auto heeft gewoon meer bijgeluiden dan een Audi. Het slimst is om een keertje een Mini rijder mee te laten rijden, dan weet je het zeker. Tot die tijd zou ik me toch niet echt zorgen maken, zeker omdat je schrijft dat de auto bij een officiële dealer is aangepakt voor de bak en de koppeling (en dus niet bij een of ander vaag bedrijfje dat Minis niet kent).
Schakelen terug naar de 1e versnelling (of naar R) gaat altijd stroef in een MINI. Altijd. Dit komt door de vertanding. Soms wil die helemaal niet, gebruik dan geen brute kracht, maar ga naar N, koppeling even op laten komen en weer intrappen, en dan alsnog naar 1 (of naar R). Deze eigenaardigheid zit in alle MINIs. Ik heb het al jaren (op 2 MINI's) en het is geen probleem maar een eigenaardigheid. Wat ik als tip meegeef, als je achteruit wilt, wacht altijd een extra seconde langer dan gebruikelijk voordat je de pook in R zet.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- darkevo
- One wheel wonder
Bericht
Marcel,
Heel erg bedankt voor je uitgebreide feedback. Dit waardeer ik zeker! Goed om te weten dat het schakelen naar zijn 1 én sturen sowieso wat lastiger gaat. Ik heb trouwens wel een Facelift uit 08-2004. Valt dit dan onder de 2004-2006 reeks?
Het slimste lijkt me om dan inderdaad eens mee te rijden met een senior-mini eigenaar. Op basis daarvan actie ondernemen.
Wat betreft de banden; ik ga ze zo meteen even controleren en oppompen. Wellicht dat dit al verschil maakt. Het zijn standaard 15" 7-hole velgen dus weinig weerstand qua oppervlak.
Nogmaal; Dank!
Heel erg bedankt voor je uitgebreide feedback. Dit waardeer ik zeker! Goed om te weten dat het schakelen naar zijn 1 én sturen sowieso wat lastiger gaat. Ik heb trouwens wel een Facelift uit 08-2004. Valt dit dan onder de 2004-2006 reeks?
Het slimste lijkt me om dan inderdaad eens mee te rijden met een senior-mini eigenaar. Op basis daarvan actie ondernemen.
Wat betreft de banden; ik ga ze zo meteen even controleren en oppompen. Wellicht dat dit al verschil maakt. Het zijn standaard 15" 7-hole velgen dus weinig weerstand qua oppervlak.
Nogmaal; Dank!
Mini Cooper One. Salt. Pepper White.
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
als jebouwjaar 08-2004 hebt, val je precies rondde grens van facelift /prefacelift (01-juli-2004). Ik neem aan dat je het over bouwdatum hebt en niet over kentekendatum* (*ongeveer 8 ~ 10 weken later). Let er altijd even op dat hoewel de body op een vaste dag is omgezet naar het nieuwe model, er toch wel sommige auto-onderdelen nog het oude systeem en sommige het nieuwe facelift model kregen. MINI is daar niet erg rechtlijnig in geweest. Over het algemeen pakt het uit dat ze alvast nieuwe facelift onderdelen in de prefacelift body monteerden, dus het is niet een heel groot punt van zorg voor jou (meer voor mensen die een Mini van juni 2004 hebben).
Gr, Marcel
- darkevo
- One wheel wonder
Bericht
Ah Duidelijk. Volgens de VIN-Check (Duitse site) is de bouwdatum 07-07-2004 geweest. Ik heb een 3 delig dash, facelift bumpers, facelift voor en achter lichten. Ben nu wel benieuwd of ik dan ook een Getrag versnellingsbak heb ipv een Midland...
Zojuist 2 liter olie bij gevuld (hoe bestaat het dat mensen dat niet bij houden..) en het janken van de motor is foetsie (rally-effect). Blij dat ik niet voorbij de 3.000 touren heb gereden tot dusver. Ik vraag me wel erg af of de stuurbekrachtiging goed functioneerd. Is hier een reset optie voor om te kijken of dit helpt (bij mijn oude MR2, ook Electrische stuurbekrachtiging, moest ik het stuur helemaal draaien naar links.. vasthouden... draaien naar rechts en dit 3 maal herhalen).
Grt,
Frank
Zojuist 2 liter olie bij gevuld (hoe bestaat het dat mensen dat niet bij houden..) en het janken van de motor is foetsie (rally-effect). Blij dat ik niet voorbij de 3.000 touren heb gereden tot dusver. Ik vraag me wel erg af of de stuurbekrachtiging goed functioneerd. Is hier een reset optie voor om te kijken of dit helpt (bij mijn oude MR2, ook Electrische stuurbekrachtiging, moest ik het stuur helemaal draaien naar links.. vasthouden... draaien naar rechts en dit 3 maal herhalen).
Grt,
Frank
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Of je een Getrag of Midland bak hebt, kun je hier ergens op het forum vinden waar je deze kunt herkennen. Gelet op de bouwdatum en de fysieke uiterlijkheden, heb jij echt een mini van de allereerste week van de facelift!
Je moet in de gaten houden of de MINI olie verbruikt (of lekt). Dat kan een reden zijn dat er zoveel olie inmoest. Maar het kan ook gewoon nalatigheid zijn. Bij alle MINIs van alle bouwjaren moet je gewoon altijd de motorolie in de gaten houden (om verschillende redenen bij verschillende bouwjaren).
Van een reset optie heb ik nog nooit gehoord. Het is dat je niet bij me in de buurt woont, anders was ik wel even komen kijken/meerijden. Misschien is er een ander forumlid in je buurt dat dit wil doen.
Je moet in de gaten houden of de MINI olie verbruikt (of lekt). Dat kan een reden zijn dat er zoveel olie inmoest. Maar het kan ook gewoon nalatigheid zijn. Bij alle MINIs van alle bouwjaren moet je gewoon altijd de motorolie in de gaten houden (om verschillende redenen bij verschillende bouwjaren).
Van een reset optie heb ik nog nooit gehoord. Het is dat je niet bij me in de buurt woont, anders was ik wel even komen kijken/meerijden. Misschien is er een ander forumlid in je buurt dat dit wil doen.
Gr, Marcel
- darkevo
- One wheel wonder
Bericht
Motorolie! KVS zit nog tussen de Min en Max in. April krijgt hij weer een beurt en mogen ze hem vervangen samen met de remvloeistof...boris_brznjef schreef:2 liter bij de stuurbekrachtiging vloeistof? Of motorolie
- darkevo
- One wheel wonder
Bericht
Kom je weleens in de buurt van Gorinchem? Ik ben niet te beroerd om een stukje jouw kant op te karren anders, trakteer ik je op een McDonalds
Ja dan heb ik de eerste FL :-) Ik zal eens zoeken naar de uiterlijkheden van de Getrag t.o.v Midland. Morgen gelijk even onder de auto kijken.Marcel Always Open schreef:Of je een Getrag of Midland bak hebt, kun je hier ergens op het forum vinden waar je deze kunt herkennen. Gelet op de bouwdatum en de fysieke uiterlijkheden, heb jij echt een mini van de allereerste week van de facelift!
Kom je weleens in de buurt van Gorinchem? Ik ben niet te beroerd om een stukje jouw kant op te karren anders, trakteer ik je op een McDonalds

- darkevo
- One wheel wonder
Bericht
Stationair als een zonnetje. Met rijden nu ook geen vreemde geluiden ofzo. Ik ga het oliepijl deze dagen wel even in de gaten houden.
Merk wel dat de mini wat rumoeriger is dan ik had verwacht met bijvoorbeeld het gas lossen. De vraag is nu of het idd normaal is voor een mini.. Hier moet een ervaren persoon even naar luisteren.
Merk wel dat de mini wat rumoeriger is dan ik had verwacht met bijvoorbeeld het gas lossen. De vraag is nu of het idd normaal is voor een mini.. Hier moet een ervaren persoon even naar luisteren.
- keyan
- Mod virus alert!
Bericht
Midland versnellings bak heeft een los deksel op het huis aan de kant van t wiel. Getrag bestaat het huis uit een geheel
- darkevo
- One wheel wonder
Bericht
Morgen eens een foto schieten!
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors