Hello all,
Dolgelukkig met mijn R55 Clubman, loop ik toch tegen een klein mankementje aan in de besturing.
Als je rechtdoor rijdt gaat alles prima. Begin je echter met sturen, dan moet je vanuit het middenpunt door een soort 'weerstand' heen. Je merkt dit vooral bij flauwe bochten terwijl je rijdt (dus niet als je een haakse bocht pakt).
Als je rondom die 'weerstand' zit qua stuurhoek en je laat het stuur los, dan trekt hij bizar hard terug naar de middenstand. Het voelt eigenlijk alsof je altijd op een weg rijdt met veel spoorvorming.
Iemand enig idee wat dit is?
Besturing gaat schokkerig (R55 / R56)
- Mare2014
- Nieuw Lid
- martinvh
- 4 op een rij!
Bericht
Re: Besturing gaat 'houterig' (R55 / R56)
Zeker. Als eerste gechecked.
Het voelt als iets mechanisch (zoals een vlak kantje op iets wat rond in elkaar hoort te bewegen). Je voelt bij een langzame stuurbeweging 2x een weerstand (2 schokjes) in het stuur en daarna gaat hij super soepel.
Het voelt als iets mechanisch (zoals een vlak kantje op iets wat rond in elkaar hoort te bewegen). Je voelt bij een langzame stuurbeweging 2x een weerstand (2 schokjes) in het stuur en daarna gaat hij super soepel.
- mome
- One wheel wonder
Bericht
Klinkt als een kapot lager. Heb ik ooit bij mijn motorfiets gehad. Daar was het balhoofdslager kapot.
Dan moet je ook door een weerstand(je) heen en bleef het stuur in het midden staan.
Nu weet ik niet of dat ook zo kan zijn bij de mini.
Dan moet je ook door een weerstand(je) heen en bleef het stuur in het midden staan.
Nu weet ik niet of dat ook zo kan zijn bij de mini.
- luckyducy
- Nieuwsgierig
- Contacteer:
Bericht
klink als een kapotte kruiskoppeling in je stuurstang.was tenminste bij mij in me vorige mini wel het euvel.
- martinvh
- 4 op een rij!
Bericht
Was dat ook een R55 of R56? Het voelt namelijk als een kapot bewegend deel zoals kruiskoppeling.luckyducy schreef:klink als een kapotte kruiskoppeling in je stuurstang.was tenminste bij mij in me vorige mini wel het euvel.
- luckyducy
- Nieuwsgierig
- Contacteer:
Bericht
me vorige mini was een R50,die had in de stang vanaf het stuur een kruiskoppeling en die gaaf het zelfde beeld als wat jij beschrijft.
Ik heb dat laten vervangen en probleem was opgelost,weet niet of de R56 ook een kruiskoppeling heeft in de stuurstang.
Schijnt bij de oudere mini's wel vaker voor te komen volgens mijn dealer.
Zou het even laten controleren bij een dealer of zo
Ik heb dat laten vervangen en probleem was opgelost,weet niet of de R56 ook een kruiskoppeling heeft in de stuurstang.
Schijnt bij de oudere mini's wel vaker voor te komen volgens mijn dealer.
Zou het even laten controleren bij een dealer of zo
- martinvh
- 4 op een rij!
Bericht
Re: Besturing gaat schokkerig (R55 / R56)
Inmiddels een paar maanden verder, waarbij ik hoopte dat de overschakeling van de winterwielen naar de zomerwielen een verschil zou maken. Niets is echter minder waar.
De besturing gaat nog steeds heel schokkerig, vooral tussen de 45-70 km/u vibreert het stuur uit zichzelf. Boven de 70 km/u heeft het stuur een sterk 'midden-fixerende' neiging en moet je hem uit z'n rechtdoor positie trekken bij iedere bocht.
Iemand enig idee? Ik wordt van het afstruinen van het www. (o.a. de VS en UK fora) niets wijzer.
De besturing gaat nog steeds heel schokkerig, vooral tussen de 45-70 km/u vibreert het stuur uit zichzelf. Boven de 70 km/u heeft het stuur een sterk 'midden-fixerende' neiging en moet je hem uit z'n rechtdoor positie trekken bij iedere bocht.
Iemand enig idee? Ik wordt van het afstruinen van het www. (o.a. de VS en UK fora) niets wijzer.
- huib99
- Nieuw Lid
Bericht
Ha Martin,
Ik had met mijn clubman hetzelfde. Het begint ermee dat de besturing electrisch is, en dat die middenstand een 'bewuste' keuze schijn te zijn. Vreselijk. Beek Racing heeft bij mij de oplossing gebracht met stabilisatorstang achter, veerpootbrug voor, en belangrijkste: betere draagarmbussen. Heel erg veel beter.
Ik had met mijn clubman hetzelfde. Het begint ermee dat de besturing electrisch is, en dat die middenstand een 'bewuste' keuze schijn te zijn. Vreselijk. Beek Racing heeft bij mij de oplossing gebracht met stabilisatorstang achter, veerpootbrug voor, en belangrijkste: betere draagarmbussen. Heel erg veel beter.
- CasR
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
Is de weerstand ook voelbaar als je het stuurdraaid met de voorwielen van de grond. Voel je dan ook weerstand dan zou dd electrische stuurbekrachting wel eens het probleem kunnen zijn.
Heb je de uitlijning al gecontroleerd?. Het zelfcentreren van de auto heeft daar het meeste effect op.
Als de uitlijning in orde is dan ga je verder kijken naar de ophanging. Veerpoten en draagarmen zijn dan de verdachte.
De kruiskoppeling kun je eenvoudig zelf controleren . Deze zit tussen het rem en gaspedaal.
Heb je de uitlijning al gecontroleerd?. Het zelfcentreren van de auto heeft daar het meeste effect op.
Als de uitlijning in orde is dan ga je verder kijken naar de ophanging. Veerpoten en draagarmen zijn dan de verdachte.
De kruiskoppeling kun je eenvoudig zelf controleren . Deze zit tussen het rem en gaspedaal.
- martinvh
- 4 op een rij!
Bericht
Bedankt voor de reacties. Ik ga maar een afspraak bij Beek maken. Alhoewel ik het altijd heel vervelend vind als iets defect is en ik voor de diagnose afhankelijk ben van een garage (voor het repareren daarentegen ...)
De midden fixerende werking zal ik maar aan moeten wennen. Dat is onderdeel van de elektrische stuurbekrachtiging die zichzelf 'uitschakelt' als je rechtdoor rijdt om energie/brandstof te besparen (mijn tip voor iedereen die van sturen houdt: koop een R50/R52/R53).
Mijn probleem komt alleen voor tussen de 45-70 km/u; het stuur begint dan in je handen te schudden in de rechtdoor-stand. Als je instuurt met die snelheden gaat dat ook schokkerig. Het voelt als mechanische speling op iets.
Ik heb geen foutmeldingen m.b.t. de stuurbekrachtiging (en die werkt ook goed) en heb voor de zekerheid de connectors daarvan op het stuurhuis nog eens schoongemaakt.
De midden fixerende werking zal ik maar aan moeten wennen. Dat is onderdeel van de elektrische stuurbekrachtiging die zichzelf 'uitschakelt' als je rechtdoor rijdt om energie/brandstof te besparen (mijn tip voor iedereen die van sturen houdt: koop een R50/R52/R53).
Mijn probleem komt alleen voor tussen de 45-70 km/u; het stuur begint dan in je handen te schudden in de rechtdoor-stand. Als je instuurt met die snelheden gaat dat ook schokkerig. Het voelt als mechanische speling op iets.
Ik heb geen foutmeldingen m.b.t. de stuurbekrachtiging (en die werkt ook goed) en heb voor de zekerheid de connectors daarvan op het stuurhuis nog eens schoongemaakt.
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors