Beste allemaal,
De ruit aan de passagierszijde van mijn Clubman R55 (zelfde als een R56 dus), wil niet meer dicht. En dat is kl*t& met dit weer (en ook met goed weer).
Hij vertoont de volgende symptomen:
- Bij gesloten deur, schakelaar omhoog (dan gaat ie vanzelf omhoog) springt hij na bereiken hoogste punt weer 10 cm naar beneden.
- Bij open deur (om te testen of hij klem loopt in het raamrubber), schakelaar omhoog en vasthouden springt hij na bereiken hoogste punt ook weer 10 cm naar beneden.
- Bij lang genoeg pielen met steeds een klein schokje omhoog, kom je op den duur in de buurt van het hoogste punt. Het hoogste punt zelf kun je niet bereiken, want als hij daar is.... 10 cm naar beneden. Als dat bijna hoogste punt gelukt is krijg je de deur niet meer goed dicht omdat ie dat stukje zakken bij openen en stukje omhoog bij sluiten ook niet meer doet.
Trucjes met het lang vasthouden van de schakelaar in de naar beneden stand heb ik al geprobeerd.
Iemand een idee of goede tip? Alvast bedankt!
Groeten, Martin
Raam sluit niet meer (R56 / R55)
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
- Locatie: Veghel
Bericht
Re: Raam sluit niet meer (R56 / R55)
Martin,
dit stond in een bericht van Boris_brznjef:
Met dank aan forumlid Robert:
Initialiseren electrische ramen R56/55: portier sluiten, ruitbediendingshendel omhoog doen en vast houden tot de ruit helemaal gesloten is. Ruitbedieningshendel even los laten, en daarna minimaal 1 seconde nogmaals naar boven (dus sluitstand) drukken.
Dan zou je ruit, en de bij behorende "stand", geinitialiseerd moeten zijn. En dus effe checken of ie dan wel verder naar beneden opengaat.
Eerst bovenstaande eens proberen, wie weet is het initialiseren van de ruiten zoals hierboven uitgelegd de oplossing voor jouw probleem (met dank aan forumlid Robert). Laat even weten of het gelukt is.
Suc6
Milco
dit stond in een bericht van Boris_brznjef:
Met dank aan forumlid Robert:
Initialiseren electrische ramen R56/55: portier sluiten, ruitbediendingshendel omhoog doen en vast houden tot de ruit helemaal gesloten is. Ruitbedieningshendel even los laten, en daarna minimaal 1 seconde nogmaals naar boven (dus sluitstand) drukken.
Dan zou je ruit, en de bij behorende "stand", geinitialiseerd moeten zijn. En dus effe checken of ie dan wel verder naar beneden opengaat.
Eerst bovenstaande eens proberen, wie weet is het initialiseren van de ruiten zoals hierboven uitgelegd de oplossing voor jouw probleem (met dank aan forumlid Robert). Laat even weten of het gelukt is.
Suc6
Milco
- martinvh
- 4 op een rij!
- Locatie: Leiden
Bericht
Re: Raam sluit niet meer (R56 / R55)
Dank je Milco.
Dat werkt helaas niet omdat mijn ruit onmogelijk in de bovenste stand komt en altijd weer terugzakt naar beneden voordat hij bijna boven is.
Dat werkt helaas niet omdat mijn ruit onmogelijk in de bovenste stand komt en altijd weer terugzakt naar beneden voordat hij bijna boven is.
- speedy
- NMC Legend
- Locatie: Deventer
Bericht
Re: Raam sluit niet meer (R56 / R55)
denk dat die weerstand voelt op 1 of andere manier.
Misschien kun je hem we omhoog krijgen door iemand te laten helpen door met de handen wat mee te drukken op het raam
Heb je hem in ieder geval dicht
Misschien kun je hem we omhoog krijgen door iemand te laten helpen door met de handen wat mee te drukken op het raam

Heb je hem in ieder geval dicht
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
- Locatie: Veghel
Bericht
Re: Raam sluit niet meer (R56 / R55)
Martin,
ik heb zojuist even in de Bentley Publishers MINI service manual gekeken en daar staat het manueel initialiseren iets anders uitgelegd:
1. Sluit deuren en ramen
2. Schakel contact in
3. Open raam to ongeveer halverwege
4*. Verwijder de spanning van de raammotor:
a. door de raammotor connector los te halen of
b. verwijderen van raammotor zekering
5. bedien de raamschakelaar enkele malen om de vorige raam initialisatie te verwijderen (uit geheugen). Op dit punt zijn de "inch protection and one-touch control" niet actief
6. sluit de spanning weer aan op de raammotor door kabeltje weer aan te sluiten of de zekering weer te plaatsen. Check/test dat de "one-touch control" niet werkt, zo niet dan vorige stappen herhalen.
7. Nu met de raammotor weer aangesloten het raam volledig openen (manueel)
8. Nadat je de onderste stand hebt bereikt: sluit het raam, zonder onderbrekingen, door de schakelaar in de "upper position" vast te houden en na sluiten nog minimaal 2 seconden in de bovenste stand te houden. Nu is de initialisatie compleet uitgevoerd.
9. Test de functies van het openen/sluiten van het raam (auto/man.)
Elke raammotor moet apart initialiseert worden dus in jouw geval alleen het raam aan de passagierszijde.
Note *:
Vwb punt 4 heb ik even in het elektrisch schema gekeken, de raammotor voor de passagierszijde wordt gevoed uit de junction box A4010, zekering F8 (30A) die de Footwell module A4011 voedt. Op deze footwell module zijn beide raammotoren aangesloten M21 (links-bestuurder) en M23 (rechts-passagier).
Connectoren voor de M21 en M23:
M21 up to 12/2007 = X749
M21 as from 12/2007 = X18313
M23 up to 12/2007 = X744
M23 as from 12/2007 = X18314
Locatie Junction box A4010 - rechter voetpaneel - zekeringenbox
Locatie Footwell module A4011 - achter linker A-voetpaneel
Suc6,
Milco
ik heb zojuist even in de Bentley Publishers MINI service manual gekeken en daar staat het manueel initialiseren iets anders uitgelegd:
1. Sluit deuren en ramen
2. Schakel contact in
3. Open raam to ongeveer halverwege
4*. Verwijder de spanning van de raammotor:
a. door de raammotor connector los te halen of
b. verwijderen van raammotor zekering
5. bedien de raamschakelaar enkele malen om de vorige raam initialisatie te verwijderen (uit geheugen). Op dit punt zijn de "inch protection and one-touch control" niet actief
6. sluit de spanning weer aan op de raammotor door kabeltje weer aan te sluiten of de zekering weer te plaatsen. Check/test dat de "one-touch control" niet werkt, zo niet dan vorige stappen herhalen.
7. Nu met de raammotor weer aangesloten het raam volledig openen (manueel)
8. Nadat je de onderste stand hebt bereikt: sluit het raam, zonder onderbrekingen, door de schakelaar in de "upper position" vast te houden en na sluiten nog minimaal 2 seconden in de bovenste stand te houden. Nu is de initialisatie compleet uitgevoerd.
9. Test de functies van het openen/sluiten van het raam (auto/man.)
Elke raammotor moet apart initialiseert worden dus in jouw geval alleen het raam aan de passagierszijde.
Note *:
Vwb punt 4 heb ik even in het elektrisch schema gekeken, de raammotor voor de passagierszijde wordt gevoed uit de junction box A4010, zekering F8 (30A) die de Footwell module A4011 voedt. Op deze footwell module zijn beide raammotoren aangesloten M21 (links-bestuurder) en M23 (rechts-passagier).
Connectoren voor de M21 en M23:
M21 up to 12/2007 = X749
M21 as from 12/2007 = X18313
M23 up to 12/2007 = X744
M23 as from 12/2007 = X18314
Locatie Junction box A4010 - rechter voetpaneel - zekeringenbox
Locatie Footwell module A4011 - achter linker A-voetpaneel
Suc6,
Milco
Laatst gewijzigd door Schroefie op 27 mar 2015, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- martinvh
- 4 op een rij!
- Locatie: Leiden
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
- Locatie: Veghel
Bericht
Re: Raam sluit niet meer (R56 / R55)
Martin,
mocht deze procedure wel werken, laat het even weten, dan kunnen anderen die tegen dit probleem aan lopen hier hun voordeel mee doen.
Met een laptop met de juiste software en OBD kabel en dan aangesloten op de OBD poort kun je waarschijnlijk dit ook via de OBD software regelen maar daar ben ik nog niet in thuis, ik hoop op 3 april dat tijdens de meeting in Apeldoorn hier mee inzage in te krijgen door Robert die me het een en ander gaat laten zien.
Ik ben benieuwd of het je gelukt is.
mocht deze procedure wel werken, laat het even weten, dan kunnen anderen die tegen dit probleem aan lopen hier hun voordeel mee doen.
Met een laptop met de juiste software en OBD kabel en dan aangesloten op de OBD poort kun je waarschijnlijk dit ook via de OBD software regelen maar daar ben ik nog niet in thuis, ik hoop op 3 april dat tijdens de meeting in Apeldoorn hier mee inzage in te krijgen door Robert die me het een en ander gaat laten zien.
Ik ben benieuwd of het je gelukt is.
- martinvh
- 4 op een rij!
- Locatie: Leiden
Bericht
Re: Raam sluit niet meer (R56 / R55)
Heb het net geprobeerd en alle stapjes succesvol doorlopen. Dus ook dat op den duur de 'auto up' niet werkt tot hij opnieuw is gekalibreerd.
Helaas blijf het probleem bestaan. Morgen ga ik even het deurpaneel verwijderen om bij het motortje te komen en de connectoren schoon te maken.
Helaas blijf het probleem bestaan. Morgen ga ik even het deurpaneel verwijderen om bij het motortje te komen en de connectoren schoon te maken.
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
- Locatie: Veghel
Bericht
Re: Raam sluit niet meer (R56 / R55)
Hoi Martin,
al voortgang geboekt cq iets gevonden wat verantwoordelijk is voor het niet sluiten van het raam?
al voortgang geboekt cq iets gevonden wat verantwoordelijk is voor het niet sluiten van het raam?
- martinvh
- 4 op een rij!
- Locatie: Leiden
Bericht
Re: Raam sluit niet meer (R56 / R55)
Heb de deur helemaal uit elkaar gehad. Er is niets zichtbaar/voelbaar kapot.
Nu ben ik begonnen met de meest goedkope oplossing: splinternieuwe raammotor (€ 50,- van Ebay). Die ga ik in het paasweekend monteren.
Nu ben ik begonnen met de meest goedkope oplossing: splinternieuwe raammotor (€ 50,- van Ebay). Die ga ik in het paasweekend monteren.
- CasR
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Re: Raam sluit niet meer (R56 / R55)
Uitlezen van de mini zou ook duidelijkheid kunnen gegeven of het geen storing zit in de besturingsmodule. Dit komt namelijk ook regelmatig voor. De motor doet het gewoon dus deze is ook niet kapot.
- martinvh
- 4 op een rij!
- Locatie: Leiden
- CasR
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Re: Raam sluit niet meer (R56 / R55)
Vaak niet, als er een dergelijk storing is dan is deze vaak alleen zichtbaar met de mini/bmw uitlees apparatuur.
Je raammotor controleren kan natuurlijk het snelst en eenvoudigst met het omruilen van links naar rechts.
Weet gelijk of het aan de motorunit ligt en dan kun je deze altijd nog vervangen.
Je raammotor controleren kan natuurlijk het snelst en eenvoudigst met het omruilen van links naar rechts.
Weet gelijk of het aan de motorunit ligt en dan kun je deze altijd nog vervangen.
- martinvh
- 4 op een rij!
- Locatie: Leiden
Bericht
Ruitmotor omwisselen gaat helaas niet. Zijn niet symetrisch van vorm en niet uitwisselbaar.
Re: Raam sluit niet meer (R56 / R55)
Oke tripje naar de dealer dan toch...CasR schreef:Vaak niet, als er een dergelijk storing is dan is deze vaak alleen zichtbaar met de mini/bmw uitlees apparatuur.
Je raammotor controleren kan natuurlijk het snelst en eenvoudigst met het omruilen van links naar rechts.
Weet gelijk of het aan de motorunit ligt en dan kun je deze altijd nog vervangen.
Ruitmotor omwisselen gaat helaas niet. Zijn niet symetrisch van vorm en niet uitwisselbaar.
- CasR
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Re: Raam sluit niet meer (R56 / R55)
je kunt de motor losschroeven van het tandwielhuis. Maar de motor werkt dus dat is het probleem niet. in het stekker deel wat je kunt losklikken zit de hall sensor. Deze sensor zou kapot kunnen zijn, door dit om te wisselen zou je de sensor kunnen testen.
Wellicht dat je via dit forum iemand kunt vinden met Inpa software die je auto wilt uitlezen. Als je naar Breda komt wil ik dit best voor je doen als je dat wilt.
Als de meldingen 9CC8 en/of 9CC7 voorkomen in de FRM module dan dienen de ramen opnieuw software matig te worden geïnitialiseerd. Dit is een eenvoudige handeling en kost niet veel tijd. Als het hieraan ligt kun je de €50,- beter aan mij geven dan maak ik dat voor je in orde
Wellicht dat je via dit forum iemand kunt vinden met Inpa software die je auto wilt uitlezen. Als je naar Breda komt wil ik dit best voor je doen als je dat wilt.
Als de meldingen 9CC8 en/of 9CC7 voorkomen in de FRM module dan dienen de ramen opnieuw software matig te worden geïnitialiseerd. Dit is een eenvoudige handeling en kost niet veel tijd. Als het hieraan ligt kun je de €50,- beter aan mij geven dan maak ik dat voor je in orde

Onze sponsors