oil inspection indicator R50 Cooper

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
johnp
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

oil inspection indicator R50 Cooper

15 apr 2015, 22:22

Luitjes,

De Mini Cooper 1.6 Chilli (bj 2005) van mijn vrouw gaf een tikkend/ratelend geluid toen ik er een ritje in maakte, en hij liep voor mijn gevoel ook best rauw. Geen olieplas onder de auto. Wel een iets geroet uitlaat eindstuk.

Ik peilde de olie en dat bleek ongeveer 5 mm onder (!) het minimum merkteken te staan !WTF! :oops:
Er wordt weinig in gereden << 10.000 p/j en de indicator op de snelheidsmeter geeft nu sinds een paar weken aan dat er een inspection is over 9050 km. Dat is voor regulier onderhoud neem ik aan.

Kan het kloppen dat dit waarschuwingssysteem niet aangeeft dat het oliepeil te laag is, want het rare is dat ik (volgens de manual) ook een oil service inspection waarschuwing zou moeten krijgen. Of is dit alleen bij een olieverversing.

Heb snel 2,5 (!) liter Castrol longlife edge 5w30 ACEA A3 bijgevuld, en de rit daarna merkte ik meteen dat de motor weer stukken beter liep, wat een hele opluchting was pffffffff :?
Heb mn lesje nu wel geleerd en nu vaker te peilen! sjees zeg :roll:
Marcel Always Open
Cabrio-King

Re: oil inspection indicator R50 Cooper

15 apr 2015, 22:25

ja een mini geeft totaal geen waarschuwing als oliepeil laag is, totdat het zodanig laag is dat het zeer gevaarlijk is.

Als olielampje echt gaat, onmiddelijk stoppen en geen KM meer rijden want het lampje geeft aan "ik ga nu ontploffen".
De condition-based service-interval is overigens niet alleen op kilometers gebaseerd maar ook op tijdsinterval en bijvoorbeeld ook de staat van de remmen.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
FaYt
One wheel wonder
One wheel wonder

Re: oil inspection indicator R50 Cooper

08 jul 2015, 12:01

Is het ook mogelijk om zef de melding van de olie service eruit te gooien? Aangezien ik dat zelf doe
Mini Cooper S R53 | Janspeed Exhaust Manifold | SuperSprint Exhaust | Aero Grill | H&R Lowering Springs 30 MM | Digi-tec 15% Pulley | Magnecor Spark Plug Cables | JCW Brakes | Goodrige Brake Lines |

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”