Hoi allen, ik ben jeroen en nieuw op de site. Ik ben op zoek naar clubman vanaf 2010. Ik weet in ieder geval dat ik geen s wil (hoewel het hart wat anders zegt). Dan blijft nog een scala aan motoren over 1.4 75, 1.4 95, 1.6 120 (volgens mij oude) en de 1,6 122. Ik wil enerzijds een voldoende vlotte motor voor snelweg en betrouwbaar. Wat raden jullie als ervaringsdeskundige aan? Kijk uit naar jullie reacties
Thx jeroen
Ps: mocht iemand overigens een mooie clubman va 2010 met open dak en leder te koop hebben....mail me op [email protected]
Ps als ik er een heb gevonden zal mijn ride showen aan jullie en hou jullie graag op de hoogte
Welke motor kiezen?
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Re: Welke motor kiezen?
Wat is de voornaamste reden om geen Cooper S te nemen?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie

- Ward
- Volledig MINI minded!
Bericht
De voornaamste reden om geen S te nemen is denk ik het verbruik? Zo geredeneerd is het denk ik interessant om te weten wat het verschil hiervan is tussen de verschillende motoren. Ik heb zelf alleen ervaring met de 122pk Cooper en die bevalt goed. Je kan er goed mee meekomen met het verkeer en vergeleken met een R53 JCW bijzonder zuinig
Weet niet het gemiddelde verbruik, maar dat zou ik wel voor je na kunnen kijken.

- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
Bericht
Hoi Jeroen,
ik rij zelf een MINI Cooper van december 2006 (R56) met de 1.6l motor met 120 pk (N12 blok). Mijn keuze is destijds gevallen op de Cooper omdat ik er een (afneembare) trekhaak onder wilde hebben ivm mijn camping aanhanger en motoraanhanger. Deze 1.6 120 pk motor bevalt me nu na ~1,5 jaar rijden prima, is betrouwbaar en nog steeds redelijk vlot in het verkeer. Ik had liever een S gehad voor de extra pk's maar dat gaat niet samen ivm de trekhaak bij een R56. Het volgende model voor mij wordt een Clubman S, mede omdat je dan meteen wat extra ruimte hebt voor mijn honden (2 Labradors), de afneembare trekhaak kan monteren en bij dit model zitten de uitlaatpijpjes aan de buitenzijde (1 links + 1 rechts) waardoor dit niet conflicteert met de trekhaak.
Het gemiddeld verbruik van de 1.6l 120 pk motor is bij mij 1 op 14 (60-65 % stadsverkeer + 35-40 % buiten de bebouwde kom, van die 35-40 % is de helft snelwegen). Ik ben vorig jaar met de MINI met ongeremde camping aanhanger (500kg) naar Spanje gereden met een snelheid van 100km/h op de cruise control en heb daarmee een gemiddelde gehaald van bijna 1 op 17. De 1.6 l motor met 122 pk schijnt nog iets zuiniger te zijn. Ik denk dat je de 1.4l motoren niet wil hebben dan mis je denk echt die extra pk om vlot door het verkeer te gaan. De betrouwbaarheid is denk ik van elke motor wel goed, het is ook een kwestie van op tijd onderhoud geven. Verbruik van een S zal wat hoger liggen maar daarbij is het een kwestie van hoe zwaar is je rechtervoet. Als ik continue met mijn 1.6l MINI ga trappen dan gaat het verbruik ook omhoog en dat is ook met een S motor, als je rustig rijdt kun je best zuinig rijden, ga je sneller en overal snel optrekken ja dan lust ie hem wel.
Mijn verbruik is gebaseerd op optrekken en schakelen rond de 3000 toeren. Ik hou van doorrijden maar schakel op zijn tijd. Op snelwegen gebruik ik regelmatig de cruise control.
Suc6 met je keuze.
ik rij zelf een MINI Cooper van december 2006 (R56) met de 1.6l motor met 120 pk (N12 blok). Mijn keuze is destijds gevallen op de Cooper omdat ik er een (afneembare) trekhaak onder wilde hebben ivm mijn camping aanhanger en motoraanhanger. Deze 1.6 120 pk motor bevalt me nu na ~1,5 jaar rijden prima, is betrouwbaar en nog steeds redelijk vlot in het verkeer. Ik had liever een S gehad voor de extra pk's maar dat gaat niet samen ivm de trekhaak bij een R56. Het volgende model voor mij wordt een Clubman S, mede omdat je dan meteen wat extra ruimte hebt voor mijn honden (2 Labradors), de afneembare trekhaak kan monteren en bij dit model zitten de uitlaatpijpjes aan de buitenzijde (1 links + 1 rechts) waardoor dit niet conflicteert met de trekhaak.
Het gemiddeld verbruik van de 1.6l 120 pk motor is bij mij 1 op 14 (60-65 % stadsverkeer + 35-40 % buiten de bebouwde kom, van die 35-40 % is de helft snelwegen). Ik ben vorig jaar met de MINI met ongeremde camping aanhanger (500kg) naar Spanje gereden met een snelheid van 100km/h op de cruise control en heb daarmee een gemiddelde gehaald van bijna 1 op 17. De 1.6 l motor met 122 pk schijnt nog iets zuiniger te zijn. Ik denk dat je de 1.4l motoren niet wil hebben dan mis je denk echt die extra pk om vlot door het verkeer te gaan. De betrouwbaarheid is denk ik van elke motor wel goed, het is ook een kwestie van op tijd onderhoud geven. Verbruik van een S zal wat hoger liggen maar daarbij is het een kwestie van hoe zwaar is je rechtervoet. Als ik continue met mijn 1.6l MINI ga trappen dan gaat het verbruik ook omhoog en dat is ook met een S motor, als je rustig rijdt kun je best zuinig rijden, ga je sneller en overal snel optrekken ja dan lust ie hem wel.
Mijn verbruik is gebaseerd op optrekken en schakelen rond de 3000 toeren. Ik hou van doorrijden maar schakel op zijn tijd. Op snelwegen gebruik ik regelmatig de cruise control.
Suc6 met je keuze.
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Na bovenstaand bericht kan ik je melden dat ik gemiddeld 1:14 rij met een Clubman Cooper S.
Met 3 man en vol baggage naar en door Zwitserland (en weer terug), haalde ik een gemiddelde van 1:16!
Dus qua verbruik maakt t allemaal niet heel veel uit dus
Ik ben overigens een held in het gebruik van de cruisecontrol, staat eigenlijk altijd wel aan
Met 3 man en vol baggage naar en door Zwitserland (en weer terug), haalde ik een gemiddelde van 1:16!
Dus qua verbruik maakt t allemaal niet heel veel uit dus

Ik ben overigens een held in het gebruik van de cruisecontrol, staat eigenlijk altijd wel aan
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
) | bar-end mirrors

- speedy
- NMC Legend
Bericht
ik heb nu mijn tweede mini turbo en de cooper s gem. 1/11 en de jcw 1/10 en zuiniger kom ik echt niet en doe 80% snelweg
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Dan ligt dat toch echt aan jou 
Want ik rij gewoon met het verkeer mee, af en toe geef ik een keer gas, maar voor de rest normaal...
130 op de cruisecontrol is bij mij 1:16 volgens de boordcomputer. Tot nu toe is dat altijd wel kloppend geweest met wat ik bereken met tanken, dus ik geloof m vort wel.

Want ik rij gewoon met het verkeer mee, af en toe geef ik een keer gas, maar voor de rest normaal...
130 op de cruisecontrol is bij mij 1:16 volgens de boordcomputer. Tot nu toe is dat altijd wel kloppend geweest met wat ik bereken met tanken, dus ik geloof m vort wel.
) | bar-end mirrors

- Cannuccia
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Ik zou niet kiezen voor de 1.4 motoren. Lekker kiezen voor een Coopertje (of idd toch voor een S
)
Of een Cooper D overwegen... (om het lijstje nog langer te maken...
). Door het hogere koppel rijdt deze vlotter dan de benzine Cooper. Zeker op de snelweg erg prettig met inhalen.
Ik reed met mijn Clubman Cooper D (2007) gemiddeld ruim 1:19 (tot 1:21,7 aan toe!) en omdat ie voor een diesel niet heel zwaar is valt het met de wegenbelasting ook nog mee (let wel op dat het facelift model 10 kg zwaarder is en daardoor in een hogere klasse valt, maar volgens mij zou die ook iets zuiniger moeten zijn). Een diesel is al sneller voordeliger dan benzine dan de meeste mensen denken.
@Richard - mijn boordcomputer is altijd een stuk positiever dan het zelf rekenen... Bij al m'n MINI's die een boordcomputer hadden zo geweest.

Of een Cooper D overwegen... (om het lijstje nog langer te maken...

Ik reed met mijn Clubman Cooper D (2007) gemiddeld ruim 1:19 (tot 1:21,7 aan toe!) en omdat ie voor een diesel niet heel zwaar is valt het met de wegenbelasting ook nog mee (let wel op dat het facelift model 10 kg zwaarder is en daardoor in een hogere klasse valt, maar volgens mij zou die ook iets zuiniger moeten zijn). Een diesel is al sneller voordeliger dan benzine dan de meeste mensen denken.
@Richard - mijn boordcomputer is altijd een stuk positiever dan het zelf rekenen... Bij al m'n MINI's die een boordcomputer hadden zo geweest.
MINI F56 Cooper Iced Chocolate ~ KW V1 ~ Speedline Marmora 18x8 ET45
Justa Cooper

Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~
Justa Cooper

Vorige projecten:
- speedy
- NMC Legend
Bericht
Ik rijd nooit op de cruise dus zal wel aan de rijstijl liggen.
Bc klopt wel aardig ja.BMX schreef:Dan ligt dat toch echt aan jou
Ik rijd nooit op de cruise dus zal wel aan de rijstijl liggen.
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht 
Eenmaal aan de pomp kwam er dan toch vaak wel een 1:13 uit.
M'n huidige zit er ongeveer 0,2 tot 0,3kilometer naast.
Dus BC zegt 1:14,3 - volgens de berekening aan de pomp kom ik op 1:14 uit.
Als het zo close is, dan ga ik niet meer rekenen...
Volgens mijn R53 had ik soms 6,5L op 100km nodig (1:15,5), dat geloofde ik ook nooitCannuccia schreef: @Richard - mijn boordcomputer is altijd een stuk positiever dan het zelf rekenen... Bij al m'n MINI's die een boordcomputer hadden zo geweest.

Eenmaal aan de pomp kwam er dan toch vaak wel een 1:13 uit.
M'n huidige zit er ongeveer 0,2 tot 0,3kilometer naast.
Dus BC zegt 1:14,3 - volgens de berekening aan de pomp kom ik op 1:14 uit.
Als het zo close is, dan ga ik niet meer rekenen...
) | bar-end mirrors

- Cannuccia
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Dat lijkt me ook inderdaad. Toch vind ik het leuk om het bij te houden, daarom hou ik het bij in een app. Verschil tussen zomer- en winterbanden kan je dan duidelijk zien.
@Jenk - Sorry voor het hijacken van je topic
@Jenk - Sorry voor het hijacken van je topic

Justa Cooper

Vorige projecten:
Justa Cooper

Vorige projecten:
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
In de maanden december en januari vond ik 1:13 rijden heeeeeel moeilijk!
Terwijl ik nu zonder moeilijkheden 1:14 rij. Denk dat straks met echt goed weer, de 1:16 haalbaar is
Ik kan vooral een verschil zien tussen zomer en winter weer. De temperatuur heeft zo'n grote invloed!Cannuccia schreef:Dat lijkt me ook inderdaad. Toch vind ik het leuk om het bij te houden, daarom hou ik het bij in een app. Verschil tussen zomer- en winterbanden kan je dan duidelijk zien.
In de maanden december en januari vond ik 1:13 rijden heeeeeel moeilijk!
Terwijl ik nu zonder moeilijkheden 1:14 rij. Denk dat straks met echt goed weer, de 1:16 haalbaar is

Denk dat dit juist nuttige info is@Jenk - Sorry voor het hijacken van je topic

) | bar-end mirrors

- Cannuccia
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Het verbruik wel, of de boordcomputer wel of niet accuraat is iets minder... 

Justa Cooper

Vorige projecten:
Justa Cooper

Vorige projecten:
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Zie ik je vanaaf in de kroeg of moet ik naast je op de bank komen zitten?

) | bar-end mirrors

- Cannuccia
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht