Eerst wat zitten kijken in de prijsklasse 10-15 000 euro naar jonge tweedehands hatchbacks, om tot de conclusie te komen dat het veel geld is voor de zoveelste clio/C4/Giulietta etc. Ook is er altijd wel iets wat me niet echt aansprak in elk model. Een A3 met wat opties had ik misschien ook wel zin in, maar daarvoor moest ik minstens 30000 euro neertellen als ik het nieuwe model wou. Anderzijds rijden er ook daar veel te veel exemplaren van rond.
Dan maar het budget wat omhoog getrokken en tot mijn verbazing kwamen Boxsters en Caymans van de 987 generatie in het vizier. Even nagerekend of een 2.7 motor betaalbaar is in taks, verzekering en onderhoud (het verbruik is ook net iets hoger dan een 1.5 diesel) en uiteindelijk de zoektocht naar een Cayman gestart.
Het aanbod is niet zo heel uitgebreid, maar ook niet onbestaand. Ik wou absoluut geen zwart interieur, dus de keuze was meteen al heel wat beperkter. Even ook over de grens gekeken in Duitsland, maar telkens minstens 300km enkele rit doen om een auto te gaan bekijken leek mij toch ook niet ideaal.
Na een tip viel mijn oog op een advertentie zonder foto's, maar bij een officiële Porsche dealer hier niet zo ver vandaan. Een 2008 Cayman in de juiste kleurstelling, slechts 18000 km, en met de essentiële opties (automatische airco, cruise control, en navigatie). Vraagprijs net geen 30000 euro.
Geen toffe speeltjes als een klappenauspuff of PASM, maar wel een dubbele uitlaat, sportzetels en een volledig leder interieur.
Afspraak gemaakt om te gaan kijken en de auto was werkelijk in nieuwstaat, afspraak gemaakt voor een testrit, en dan weet je dat je eigenlijk al verkocht bent.
Dat hij in een officiële garage stond, daar nieuw gekocht is en op onderhoud is geweest, was een belangrijke factor. Nog wat kunnen onderhandelen en uiteindelijk gekocht voor een prijs die lager was dan wat we voor de Mini nieuw betaald hebben.
Ondertussen staat de Cayman sinds eind januari voor de deur en hebben we er reeds 5000km in gebold. Een waar genot! De klank van de motor, de wegligging en de duw in de rug als je op dat rechterpedaal duwt, fan-tas-tisch!
Tijd voor foto's:
Zo stond hij in de garage, mooi opgeblonken:


Tijdens de testrit:

At home:


Het interieur:




Ondertussen ook van een setje originele 19" zomervelgen voorzien:


